رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد؛

تحصیل بیش از ۱۰ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه تهران/ همکاری بین دانشگاهی یک ضرورت گریز ناپذیر است

نیلی احمد آبادی گفت: مشکلاتی در کشورها وجود دارد که باید با همکاری بین‌المللی رفع شود به همین دلیل همکاری بین دانشگاهی یک ضرورت گریز ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در مراسم چالش مفهوم بینا رشته‌ای در آموزش و پژوهش که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد مهم است که باعث توسعه همکاری بین المللی می‌شود؛ سال گذشته تعدادی نشست مشترک بین دانشگاه تهران با دانشگاه فرانسه داشتیم که وزیر علوم هم در آن شرکت کردند.
 
وی بیان کرد: برگزاری این کنفرانس‌ها نشان از توسعه همکاری بین دانشگاهی  ایران و فرانسه دارد؛ موضوعات مطرح شده موضوعات چالشی در جهان است.
 
نیلی احمد آبادی گفت: دانشگاه تهران کار‌های زیادی بر عهده دارد؛ امروز با توسعه علم پیشرفت خوبی شکل گرفته و رضایت بشر بیشتر شده است، اما نارضایتی هم وجود دارد و بدون همکاری بین کشور‌ها امکان حل مشکلات وجود ندارد و به همین دلیل همکاری بین دانشگاهی یک ضرورت گریز ناپذیر است و از طرفی پیچیدگی این مسائل نیازمند وجود همه رشته هاست.
 
رئیس دانشگاه تهران افزود: یافته‌های بررسی‌ها را باید کنار هم قرار دهیم تا دستاورد عظیم تری داشته باشند؛ امروز آب فقط یک ماده نیست و موضوعی نیست که متخصصان حوزه به آن بپردازند و باید از تمام جنبه‌ها موضوعات آب را بررسی کنیم.
 
وی بیان کرد: سیل اخیری که اتفاق افتاد در تمام کشور‌ها نیز رخ داده است؛ مسئولیت هیئت ویژه سیل اخیر به دانشگاه تهران سپرده شد تا مورد بررسی قرار گیرد؛ هنگامی که کار‌های مورد نیاز آن را لیست کردیم ۱۶ کارگروه داشتیم که تنها ۲ کار گروه به موضوع آب پرداختند که باید تمام جنبه‌ها را در نظر بگیریم.

میزبانی ایران از  ۲۰۹ استاد دانشگاه‌های فرانسه 

نیلی محمود آبادی گفت: اگر می‌خواهیم در این حوزه‌ها عملکرد موفقی داشته باشیم باید متخصصان مختلف گرد هم آیند تا یاد بگیرند چطور با هم کارکنند و در  نهایت یاد بگیرند چطور مسئله را حل کنند؛ موضوعات ذیل بین رشته‌ای مهم است که باید به آن توجه بیشتری کنیم؛ ما در طی ۴ سال گذشته میزبان ۲۰۹ استاد دانشگاه‌های فرانسه و ۷۳ دانشجوی فرانسوی بودیم و همکاری‌های ما گسترده شده است و تبادل استاد داشته‌ایم.
 
رئیس دانشگاه تهران افزود: اگر به همکاری دانشگاه‌ها تمرکز داریم به این دلیل است که موضوع مذکور را نیاز جامعه می‌دانیم،البته نیاز جهان فراتر از این همکاری‌ها است و استفاده از برنامه‌های و دوره‌های مشترک را باید افزایش دهیم، دانشگاه تهران آمادگی دارد همکاری خود را با دانشگاه فرانسه افزایش دهد.
 
وی بیان کرد: دانشگاه تهران بیش از ۱۰ هزار دانشجوی دکتری و بیش از ۲۰ هزار دانشجوی ارشد دارد؛ ۱۳ دانشگاه سطح یک کشور آمادگی همکاری با دانشگاه‌های فرانسه را دارد.

راه‌اندازی پروژه‌های علمی متعدد با همکاری ایران و فرانسه

در ادامه مراسم فیلیپ تیه بو سفیر فرانسه در ایران گفت: مقامات ایرانی و فرانسوی همکاری دانشگاهی علمی و پژوهشی را در بطن روابط دوجانبه خود قرار دادند.

وی ادامه داد: بر پایه تفاهمنامه همکاری در زمینه آموزش، پژوهش و فناوری که طی بازدید رئیس جمهوری ایران از فرانسه در سال ۲۰۱۶ به امضا رسید پروژه‌های متعددی طی سال‌های اخیر راه اندازی شد.

فیلیپ تیه بو افزود: ۲ کشور همچنین به اجرای برنامه بورس دکتری با اعتبار مالی مشترک و توسعه برنامه جندی شاپور پرداختند که مختص حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی است.

راه‌اندازی برنامه جندی شاپور پلاس

سفیر فرانسه در ایران تصریح کرد: در این راستا برنامه جندی شاپور پلاس نیز راه اندازی شد و دوره‌ای مشترک و برنامه‌های جابجایی دانشجویان و پژوهشگران توسعه یافت.

وی گفت: میان فعالیت‌های متعددی که تاکنون صورت گرفته است، دیدار‌های همکاری دانشگاهی ایران و فرانسه ابتدا در تهران در دسامبر ۲۰۱۶ و سپس در پاریس در ژوئن ۲۰۱۸ و همچنین تشکیل کمیته مشترک میان دوکشور برای عمق بخشیدن و  پویا نمودن روابط علمی را فراهم آورد.

فیلیپ تیه بو اضافه کرد: در این چارچوب برای اینکه آژانس دانشگاهی فرانسه زبان بتواند فعالیتش در ایران را توسعه دهد فرانسه به حمایت همه جانبه آن آمد.

وی یادآورشد: این همایش با ایجاد روابط جدید میان مراکز برجسته فرانسه زبان در فرانسه و همچنین در لبنان یا سوئیس، راهگشای ابتکارات نوین برای رویارویی با چالش‌های معاصر در زمینه‌های گوناگون و یافتن پاسخی بر مسائل بنیادی بین رشته‌ای است.

وی گفت: سفارت فرانسه از اینکه در بطن این امر مبتکرانه قرار گرفت خرسند است، فعالیتی که با مشارکت بسیار سازنده وزارت علوم ایران، دانشگاه تهران و آژانس دانشگاهی فرانسه زبان به ثمر نشست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار