مشاهده ۸۳ هزار بشقاب پرنده فقط در یک سال! / بشقاب پرنده وجود دارد یا توهم است؟

دیده شدن شیء نورانی و عجیب در آسمان سنندج، ماجرای وجود داشتن بشقاب پرنده‌ها را برای چندمین بار در سال‌های اخیر سر زبان‌ها انداخت، اما واقعیت ماجرا چیست؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرای درخشش شیء عجیب در آسمان، دوباره همه توجه‌ها را به خودش جلب کرد با این تفاوت که این بار سنندج، محل مشاهده این اتفاق بود. شنبه همین هفته بود که نوری سبز رنگ و بسیار بزرگ برای چند ثانیه به کلی آسمان شهر‌های سنندج، کامیاران، روانسر، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی را روشن و نورانی کرد و خیلی زود شایعه شد که این نور، مربوط به یک بشقاب پرنده است که در آسمان ایران دیده شده است.

۸۳ هزار مشاهده بشقاب پرنده فقط در یک سال

در این بین، ظاهرا یکی از طبیعی‌ترین واکنش‌ها به مشاهده هر نوری در آسمان این است که آن را بشقاب پرنده بنامیم و این ماجرا فقط مربوط به ایران نیست! جدیدترین آمار‌ها نشان می‌دهد که گزارش مشاهده بشقاب پرنده‌ها به خصوص در آمریکا طی چند سال اخیر، افزایش قابل توجهی داشته است.

به طور مثال و فقط در یک شهر از آمریکا و از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا امروز، ۷۵ مورد از مشاهده یوفو‌ها گزارش شده است. بشقاب پرنده یا یوفو (UFO) اصطلاح رایج برای هر پدیده هوایی است که علت آن را نمی‌توان به آسانی یا بلافاصله توسط ناظر مشخص کرد. نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۵۲ این اصطلاح را ابداع کرد. اصطلاح یوفو به اشیایی که پس از بررسی دقیق توسط محققان متخصص ناشناخته باقی می‌ماند، اطلاق می‌شود. پرونده امروز به بهانه ماجرای همین شیء عجیب در آسمان سنندج است.

پر سر و صداترین عکس و فیلم‌هایی که از بشقاب پرنده‌ها در ایران منتشر شده است/ ماجرا چی بود و چه شد؟

عکس‌ها و فیلم‌های زیادی از بشقاب پرنده‌ها در شیراز، اصفهان، مشهد، تهران و ... وجود دارد و با کمی جست و جو، می‌توانید همه آن‌ها را پیدا کنید. ویدئو‌ها و عکس‌هایی که توسط فردی گرفته شده که ادعا می‌کند، واقعی است و فقط خود او در آن لحظه در جایی بوده که موفق به شکار این عکس‌ها شده است.

به بعضی از این عکس و فیلم‌ها، توجه بیشتری شد و سر و صدای زیادی به پا کرد. در ادامه، ماجرای چند مورد از آن‌ها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد. البته درباره همین مورد اخیر و رویت شیء عجیب در آسمان سنندج، عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه کردستان گفته است: «این شیء بشقاب پرنده یا موجود فضایی نیست. احتمالا این شیء نورانی، یک موشک فضایی در حال تخلیه سوخت بوده و نه یک بشقاب پرنده.»


بیشتر بخوانید: رؤیت شی نورانی در آسمان عسلویه + فیلم


اردیبهشت ۹۳| ارومیه
ساعت ۲۱:۴۰ روز پایانی اردیبهشت بود که اهالی ارومیه تماس‌های متعددی با مراکز امدادی گرفتند و خبر دادند شیئی نورانی در اطراف شهر سقوط کرده است که شباهت زیادی به بشقاب پرنده دارد و آن‌ها بعد از دیدنش ترسیده اند. به همین دلیل عده زیادی از مردم به سمت محل سقوط در حوالی روستای انگنه در جاده ارومیه- سلماس حرکت کردند حتی اهالی سلماس نیز سعی کردند خودشان را به آن‌جا برسانند. در این میان پلیس و نیرو‌های امدادی نیز در محل حضور یافتند، اما مشخص شد هیچ شیء نورانی یا هواپیمایی سقوط نکرده است.

آخرش چی شد؟ مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان غربی به سرعت خبر سقوط هواپیما را تکذیب کرد و پس از آن رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در ساعت ۲۲ دقیقه بامداد روز بعد از مردم خواست تا از دامن‌زدن به شایعه سقوط هواپیما بپرهیزند.

آبان ۹۴| اردبیل
درپی انتشار عکسی در فضای مجازی با محتوای دیده شدن یک بشقاب پرنده در آسمان شهر اردبیل، یک شایعه دیگر به پرونده شایعات فضای مجازی افزوده شد. در توضیح این عکس که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، ادعا شده بود که عده زیادی از مردم اردبیل این جسم فضایی را در آسمان شهر دیده‌اند. جالب‌تر این‌که، عکس‌های این بشقاب پرنده نشان می‌داد که از صبح تا شب در آسمان اردبیل بوده و امکان مشاهده اش وجود داشته است.
آخرش چه شد؟ روابط عمومی استانداری اردبیل اعلام کرد که این عکس تصویرسازی است و مشاهده هر نوع جسم خارجی در آسمان این شهر تکذیب می‌شود.

اسفند ۹۵| پاوه
انتشار عکسی از یک شیء نورانی در یکی از شب‌های پرستاره پاوه، خیلی زود باعث ساخت این حاشیه شد که بشقاب پرنده‌ای به پاوه رسیده است و احتمالا قصد فرود دارد! این شایعه به دلیل این منتشر شد که فاصله این بشقاب پرنده تا سطح زمین، کم به نظر می‌آمد. در شبکه‌های اجتماعی از مردم خواسته شد تا شهر را هرچه زودتر خالی کنند که این هشدار الکی، جدی گرفته نشد.
آخرش چی شد؟ مدیر انجمن نجوم اهواز با بیان این که این جسم نورانی که مردم در آسمان مشاهده کردند، بشقاب پرنده یا موجود غیر طبیعی نبوده بلکه موشکی در فضا سوخت خود را تخلیه کرده است. او ادامه داد که وقتی موشک به فضا پرتاب می‌شود، لازم است به دلایلی سوخت خود را تخلیه کند و برخی مواقع هم دلیل این تخلیه مشکلات فنی است.

خرداد ۹۶| چالوس
در روز‌های پایانی تابستان سال ۹۶، عکس مرموزی در شبکه‌های اجتماعی از یک بشقاب پرنده در آسمان جاده چالوس منتشر و درباره آن نوشته شد: «دیده شدن سفینه فضایی در جاده چالوس بعد از مرزن آباد، همین امروز!» جالب‌تر این‌که در ادامه این کپشن ادعا شده بود: «تا دو ساعت در مرزن آباد و کلاردشت هیچ فردی آنتن نداشت و هیچ سیگنالی هم وصل نمی‌شد، حتی بیسیم ناجا.»آخرش چی شد؟ تنها چند ساعت از انتشار این شایعه، بیشتر نگذشته بود که فرماندار چالوس در مصاحبه‌ای گفت: «چگونه ممکن است شیئی بزرگ، عجیب و با وضوحی کامل در آسمان از چشم اهالی منطقه پنهان بماند و تنها یک یا دو نفر توانسته باشند، عکسی از آن شکار کنند؟ البته کارشناسان عکاسی نیز جعلی بودن عکس را تایید می‌کنند چراکه در همه تصاویر اگرچه زاویه دوربین عوض می‌شود، اما تصویر بشقاب پرنده ثابت است.»

۴ مورد از عجیب‌ترین گزارش‌ها از مشاهده بشقاب پرنده‌ها در دنیا/ بشقاب پرنده‌ها در آن طرف آب!
مردم زیادی در سراسر جهان هستند که درباره فرازمینی‌ها و بشقاب پرنده‌ها حرف می‌زنند یا برای خودشان خیال‌بافی می‌کنند. در این میان درصدی وجود دارند که اساسا مدعی هستند موجودات فرازمینی و بشقاب پرنده‌ها را دیده‌اند. اگرچه بسیاری از این روایت‌ها، مخدوش و نامعتبر و حاصل خطای دید و اشتباه گرفتن چیز دیگری با بشقاب پرنده‌ها هستند، اما تعدادی از آن‌ها همچنان عجیب و غیرقابل توضیح هستند.

یوفو‌ی مکعبی در آسمان تگزاس
یوفو‌ها یا بشقاب پرنده‌ها اصولا گرد و بشقابی‌شکل تصور می‌شوند در حالی که در مارچ ۲۰۱۷ ساکنان منطقه ال پاسوی تگزاس گزارشی عجیب از مشاهده یوفویی مکعبی شکل در آسمان این منطقه دادند. شاهدان این پدیده به رسانه‌ها گفتند که هنگام مشاهده این جسم عجیب، صدا‌های مغناطیسی مرموزی از آن شنیده می‌شده است که حتی روی امواج تلفن همراه آن‌ها هم تاثیر منفی داشته است. بعد‌ها «ریچارد داوکینز» از محققان ستاره‌شناس درباره این پدیده این گونه اظهارنظر کرد: «با توجه به سیاره‌های کشف شده اخیر و احتمال وجود زندگی در دیگر سیارات، احتمال می‌رود که این یوفو‌ها متعلق به موجودات فرازمینی باشد».

بشقاب پرنده‌ای که رادار ثبتش کرد
در دسامبر ۱۹۸۰، چارلز هالت، سرهنگ نیروی هوایی ارتش آمریکا مدعی شد که در حوالی پایگاه نیروی هوایی آمریکا در سافک انگلستان یک بشقاب پرنده را مشاهده کرده که در محل فرود آمده است. این سرهنگ درباره این واقعه در مصاحبه‌ای گفته: «من تاییدیه متصدیان رادار بنت‌واترز را دارم که این شیء را دیدند، در ۹۶ کیلومتری شعاع دید به مدت دو تا سه ثانیه، با سرعت هزاران مایل در ساعت، آن‌ها شیء را دیدند که به داخل جنگلی که ما آن جا بودیم رفت.

در پایگاه واتیشام آن‌ها رد این شیء را گرفتند و بعد آن را در جنگل رندلشام گم کردند». نظر دولت در آن زمان این بود که شاهدان نور فانوس دریایی اورفوردنس را به اشتباه شیء پرنده پنداشته‌اند، از این رو این گزارش تهدیدی امنیتی تلقی نشده و درباره آن تحقیقی انجام نشده است. دلایل دیگری که برای توجیه دیده شدن این شیء آوردند «آزمایش نظامی»، «بالگرد نظامی که ماکت آپولو را حمل می‌کرده» و «شوخی افسران نیروی هوایی» بوده است!

ربوده شدن زوج آمریکایی
مشاهده بشقاب پرنده در آسمان یک چیز است و خبر ربوده شدن زمینی‌ها به وسیله فضایی‌ها چیز دیگر! ماجرایی که برای خانواده هیل در سپتامبر ۱۹۶۵ روی داد جزو وقایعی است که تا مدت‌ها در محافل علمی و غیرعلمی مطرح بوده است. ماجرا برمی‌گردد به روزی که آقا و خانم هیل در لنگستر نیوهمپشایر در حال حرکت به سمت منزل بودند. آن‌ها به دفعات روی سرشان نور‌های عجیبی مشاهده و خودروی خود را برای مشاهده متوقف می‌کنند. لحظاتی بعد، احساس می‌کنند موجودات فرازمینی قصد ربودن آن‌ها را دارند.

هر دو وحشت‌زده فرار می‌کنند و آخرین چیزی که یادشان مانده صدای عجیب سقف خودروی شان است و لحظاتی بعد که به هوش می‌آیند متوجه می‌شوند در حالی که دو ساعت از واقعه گذشته است حدود ۵۶ کیلومتر دورتر از محل اولیه‌شان به زمین افتاده‌اند. آن‌ها تا مدت‌ها گرفتار کابوس‌های شبانه و تحت معالجات روانکاوی بودند. در جریان یکی از جلسات هیپنوتیزم جزئیات عجیبی از واقعه را بازگو کردند.

مثلا این که اظهار کردند نمونه‌هایی از پوست و موی آن‌ها توسط موجودات فضایی برداشته شده است. بعد‌ها پزشک مربوط از سوی مقامات آمریکایی مورد فشار قرار گرفت تا موضوع ملاقات فرازمینی‌ها با خانواده هیل را انکار کند و وی نیز چنین اعلام کرد که کسانی که تحت هیپنوتیزم قرار می‌گیرند ممکن است مطالبی را بیان کنند که لزوما صحیح نباشد.

شیء الماس‌مانند در آسمان بلژیک
یکی دیگر از موارد مشهور، مورد حادثه بلژیک است. این واقعه از آن دست وقایعی است که توسط افراد مختلف گزارش شده است به طوری که ۳۰ گزارش رسمی و مردمی و همچنین سه گروه جداگانه از افسران پلیس آن را تایید کرده‌اند. اولین مشاهدات از تاریخ ۲۹ نوامبر ۱۹۸۹ در بلژیک آغاز شد.

اولین جسم دیده شده جسمی مثلثی شکل با رنگ سیاه و غول پیکر و همچنین بدون صدا بود که به صورت قایقی در آسمان شناور بوده است. این موج مشاهدات تا چند ماه بعد از این حادثه نیز در سراسر بلژیک وجود داشت. به حدی که در دو نوبت هواپیمای جنگنده F۱۶ به تعقیب این اشیاء پرداخت، اما نتیجه‌ای نداشت. در ۳۰ مارس ۱۹۹۰ گزارشی از مشاهده یک شیء مثلثی شکل غول پیکر همزمان در دو ایستگاه رادار زمینی به ثبت رسید.

پس از تماس با بخش‌های دیگر راداری متوجه شدند حداقل چهار ایستگاه راداری زمینی دیگر نیز این شیء ناشناس را در رادار‌های خود مشاهده کرده، ولی نتوانسته اند سیگنال مشخصی از آن دریافت کنند. در این هنگام به دو F۱۶ دستور داده می‌شود تا به تعقیب شیء ناشناس بپردازند. رادار قفل شده یکی از هواپیما‌ها روی این شیء، آن را روی رادار هواپیما به صورت یک شیء الماس مانند کوچک نشان می‌دهد. تنها پس از چند ثانیه از قفل شدن رادار F۱۶ روی این جسم، به سرعت شروع به شتاب‌گیری و دور شدن از هواپیما می‌کند تا از محدوده راداری هواپیما خارج می‌شود.

کیهان‌شناسان و استادان اختر فیزیک پاسخ می‌دهند/ بشقاب پرنده وجود دارد یا توهم است؟
بررسی‌های کیهان شناسان و محققان نشان داده است که بسیاری از کسانی که مدعی مشاهده بشقاب پرنده شدند، اشیاء یا پدیده‌های شناخته شده را به عنوان بشقاب پرنده تلقی کردند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود.

رایج‌ترین چیز‌هایی که به اشتباه بشقاب پرنده تصور می‌شوند
موشک‌های پرتاب شده توسط هواپیما، ماهواره‌های برخاسته از زمین، شهاب، قطعات شهاب‌سنگ خرد شده که با انعکاس نور خورشید روشن دیده می‌شوند، روشن شدن ابر‌های ارتفاع پایین توسط خورشید، نور‌های به رنگ‌های مختلف حاصل از سوختن ماهواره‌ها در جو، گلوله‌های منور، هواپیما‌هایی که فرود آمدنشان را علامت می‌دهند، دنباله بخار هواپیماها، سیارات، ستاره‌های درخشان، نورافکن و هواپیما‌های بدون خلبان، سراب نوری جو، سراب الکترونیکی یونوسفری از جمله مشهورترین و آشناترین اشیایی هستند که ناظران زمینی با مشاهده آن اعلام می‌کنند که بشقاب پرنده را مشاهده کرده‌اند.

بشقاب پرنده، زاییده تخیل داستان نویس‌هاست!
به باور کیهان‌شناسان و پژوهشگران مشاهده اشیای پرنده در آسمان غیر واقعی است و دلیل مشاهده آن را بزرگ دیده شدن ذرات خورشیدی و شرایط فیزیکی جو ذکر می‌کنند. دکتر علی عجب شیری زاده، رئیس مرکز تحقیقات اختر فیزیک مراغه در گفتگو با فرارو با تاکید بر این‌که مشاهده اشیای پرنده در آسمان را باور ندارم گفت: «رویت بشقاب پرنده در آسمان توجیه علمی ندارد و این نوع خبر‌ها محتوای داستان‌های تخیلی انتشارات UFO آمریکاست که هر ساله کتاب‌های بسیاری را تولید می‌کند.»

وی به دلایل مشاهده این اشیاء در آسمان اشاره و اظهار کرد: «به اعتقاد من رویت این اشیاء به دلیل این است که ذرات باد خورشیدی در کمربند زمین به دام می‌افتند و به تدریج بزرگ دیده می‌شوند و مردم با مشاهده این پدیده آن را بشقاب پرنده می‌نامند.» دکتر شیری‌زاده ادعای مشاهده بشقاب پرنده و اشیای پرنده را غیر علمی دانست و افزود: چندین سال است که در استان‌های مختلف ادعای مشاهده این اشیاء می‌شود که پایه و اساس علمی ندارد.

۴ دلیل برای غیر علمی بودن اشیای پرنده
تعدادی کیهان‌شناس در سال‌های اخیر درباره بشقاب پرنده، اظهار نظر کرده‌اند و همه اتفاق نظر داشته اند تا زمانی که روی موضوع خاصی اجماع علمی وجود ندارد، نمی‌توان درباره آن بحث علمی انجام داد. با این حال، چهار دلیل برای غیر علمی بودن اشیای پرنده وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.
۱- طیف وسیعی از احتمالات برای مشاهده اشیای پرنده در آسمان وجود دارد و اولین دلیل، «ایلوژن» یا توهم است که برای بسیاری از افراد رخ می‌دهد و آن را مشاهده تلقی می‌کنند در حالی که مشاهده‌ای در کار نیست!
۲- شرایط فیزیکی در جو از دیگر دلایل این ماجراست. مجموعه‌ای از شرایط موجود در جو، موجب یک نوع تراکم فضایی خاص می‌شود که نمونه بارز آن را می‌توان در پدیده شفق قطبی یا نور شمالگان مشاهده کرد.
۳- گاهی وسایل و ابزاری که از سوی مراکز تحقیقاتی و نظامی به آسمان ارسال می‌شود و در نقطه‌ای فرود می‌آیند به عنوان بشقاب پرنده تلقی می‌شود.
۴- اشاعه شایعه وجود موجودات فضایی، چهارمین دلیل برای مشاهده اشیای ناشناخته است. سال‌های سال است که شایعاتی درباره مشاهده اشیای ناشناخته در آسمان منتشر می‌شود، ولی تاکنون، اثبات قطعی در این حوزه انجام نشده است.
در پایان باید به این نکته مهم اشاره کرد که ماهیت علم به گونه‌ای است که چیزی را رد نمی‌کند، ولی از سوی دیگر از نظر علمی اعتبار موضوع جای شک دارد.

کدام کشور بیشترین مشاهدات بشقاب پرنده‌ها در جهان را دارد؟
آیا شما در نزدیکی یکی از مناطق پر بازدید از سوی بیگانگان زندگی می‌کنید؟ به کمک نقشه مشاهده بشقاب پرنده‌ها، می‌توانید از این موضوع اطلاع یابید!

این نقشه توسط وب‌سایت یوفو استاکر (UFO Stalker) و به کمک اسناد موجود در بایگانی سازمان همه‌جانبه یوفو «موفان» (MUFON) ساخته شده است و مجموعه کاملی از سوابق بازدید یوفو‌ها از نقاط مختلف جهان را به نمایش می‌گذارد! امروزه تعداد مشاهدات یوفو‌ها در نقاط مختلف جهان افزایش چشمگیری داشته است. با این حال و فقط در سال ۲۰۱۷، تعداد ۸۳.۷۱۵ گزارش مشاهده یوفو به سازمان «موفان» ارائه شد. این رقم، نسبت به سال گذشته یک رشد ۱۲ درصدی داشته و همین امر حاکی از افزایش توجه شهروندان و مردمان عادی به پدیده مشاهده یوفوهاست.

بیشتر گزارش‌ها مربوط به آمریکاست!
با یک بررسی کلی، مشاهده می‌شود که بیشتر گزارش‌ها مربوط به مشاهده یوفو‌ها در آمریکا رخ داده و تنها در ماه نوامبر سال گذشته، ۴۶ گزارش مختلف از مشاهده یوفو در یکی از ایالت‌های کوچک آمریکا به ثبت رسیده است. همان طور که طبق نقشه هم می‌بینید، تعداد بشقاب پرنده‌های گزارش شده از قاره آمریکا در سال جاری میلادی بسیار بیشتر از دیگر قاره‌هاست!

گردآوری روزنامه خراسان

انتهای پیام/

۴ دلیل برای غیر علمی بودن اشیای پرنده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Germany
آریو
۰۹:۲۹ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
سلام من به همراه ۴ نفر ۲۱ فروردین یه چیز شبیه هواپیما که بنظرم بال داشت ولی از عقب حالت گرد داشت که انگار نور افکن روش نصب کرده باشن رو هوا معلق در آسمان مونده بود ۱۰ ثانیه معلق دیدیمش از جلوش نور لیزری رنگ قرمزی به بیرون میداد از عقب نور سبز و آبی و چند چراغ کوجیک ار نارنجی داشت بعد از مدتی معلق بودن یک شتاب رو به جلو گرفت و آروم رو به جلو حرک ت کرد رفت تو غبار محو شد . در آسمان دزفول ساعت ۱۰:۳۰ مشهاده کردیم شب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
ما تو‌چالیدره اپارتمانهای فرهنگیان هستیم ساعت ۱۷ از پنجره اتاق خواب خانه طبقه دوم شیی دایره شکل با نور سبز فسفری وبنفش دیده ایشون کلاس هفتم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
بد نبود
Germany
امیر
۲۲:۵۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
داداشم یه بار رفته بود الوند تو قزوین اونجا دیده بود...........نمیدونم اشتباه کرده بود یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۳ تير ۱۳۹۸
حدود پنجاه سال پیشم تو شیراز یه بشقاب پرنده اومده بود و رادارم دیده بودش حتی یه اف 4 هم فرستادن دنبالش که داستانش و چیزایی که خلبان دیده بود تو همه روزنامه ها هم چاپ شد
آخرین اخبار