رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بارش کشور از ۳۱۰ میلی متر فراتر رفت/ لرستان رکوردار بالاترین میزان بارش

ضیاییان گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای مهر تا دوم تیرماه، مجموع بارش‌های کشور ۳۱۰.۲ میلی متر بوده است.

بارش کشور از ۳۱۰ میلی متر فراتر رفت/استان لرستان رکوردار بالاترین میزان بارش در سال زراعی جدیدصادق ضیاییان، رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت میزان بارش اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۲ تیر، مجموع بارش‌های کشور ۳۱۰.۲ میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۱۵۹.۲ میلی متر و بلندمدت ۲۲۱.۹ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۹۵ درصد و بلندمدت بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی ۲۸ درصد کاهش بارش نسبت به دوره بلندمدت را داشتیم.

ضیاییان با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کردند، بیان کرد: در این میان استان ایلام با ۹۹ درصد و لرستان ۸۸ درصد بیشترین و اردبیل با ۴.۹ درصد و کرمان ۵.۳ درصد کمترین میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت را تجربه کردند.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: از ابتدای سال زراعی جدید تا ۲ تیر، لرستان با ۹۷۶.۱ میلی متر، گیلان ۸۷۵.۸ میلی متر و ایلام ۸۷۰.۹ میلی متر بیشترین میزان بارش را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به اینکه امسال ۱۳۳.۵ درصد بیش از یک سال زراعی کامل بارش دریافت کردیم، گفت: با توجه به رشد ۹۵ درصدی میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال و شرایط پیش روی اقلیم پیش بینی می‌شود که رشد بارش تا پایان سال زراعی در همین حد باقی بماند.

ضیاییان با اشاره به اینکه بارش‌های نرمال در ماه‌های آتی استمرار خواهد داشت، بیان کرد: بولتن‌های هواشناسی نشان می‌دهد که میزان دما در اغلب نقاط کشور بین نیم تا یک درجه افزایش خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: رشد ۹۵ درصدی بارش نسبت به سال قبل/ ۱۳۳ درصد بیش از یکسال زراعی کامل بارش دریافت کردیم


رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه بارش‌های تابستانه ۴ درصد میزان بارش‌های کل کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد:اگرچه بارش‌های تابستانه سهم عمده‌ای از بارش‌های کشور را تشکیل نمی‌دهد، اما به سبب آنکه ماهیت بارش‌های تابستانه رگباری است، به همین دلیل احتمال وقوع سیل دور از انتظار نیست. اما در پیش بینی‌های فصلی نمی‌توان رخداد سیل را برای یک نقطه در تابستان مشخص کرد و تنها در پیش بینی‌های کوتاه مدت سازمان هواشناسی این امر قابل پیش بینی است.

وی در پایان درباره تاثیر بارش‌های اخیر بر وضعیت آب سد‌ها و آب‌های زیرزمینی تصریح کرد: از دیدگاه هواشناسی، وضعیت آب سد‌ها و آب‌های زیرزمینی تا حدودی بهبود پیدا کرده است، اما جوابگوی خشکسالی‌های گذشته نیست.

انتهای پیام/

بارش‌های تابستانه ۴ درصد میزان بارش‌های کل کشور را به خود اختصاص داده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار