برگزاری همایش هدایت تحصیلی - شغلی و توازن رشته‌ای غرب استان کرمانشاه

معاون متوسطه آموزش و پرورش استان کرمانشاه در همایش هدایت تحصیلی - شغلی و توازن رشته‌ای غرب استان گفت : کلید تحول اقتصادی جامعه در شناسایی استعداد‌ها و خلق مهارت‌های دانش‌آموزان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ،همایش قطبی هدایت تحصیلی - شغلی و توازن رشته‌ای دانش‌آموزان با حضور معاون آموزش متوسطه اداره کل، روسای ادارات فنی و کاردانش و مشاوره، رؤسا و معاونان آموزشی و پرورشی ادارات آموزش و پرورش غرب استان، مدیران متوسطه اول و دوم، مشاوران، معاونان آموزشی و پرورشی مدارس شهرستان‌های غرب استان کرمانشاه در سالن همایش فرهنگ اسلام‌آباد غرب، با موضوع بررسی چالش‌های پیش روی هدایت تحصیلی و توازن رشته‌ای و نیز ارایه راهکار‌های عملیاتی برای بهبود فرایند هدایت تحصیلی و رسیدن به شاخص‌های توازن رشته‌ای برگزار شد.

محمد رضا بسامی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، پس از قدردانی از زحمات مدیران و ﻣﺴﺆولان ادارات و مناطق غرب استان با اشاره به جایگاه هدایت تحصیلی در اسناد بالادستی ازجمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی، گفت : از زمانی که ساختار نظام آموزشی کشور بر اساس ساختار ۶، ۳، ۳ طراحی و اجرا شد، طبق سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی مقرر شد، دانش‌آموزان در پایان پایه نهم نسبت به انتخاب رشته تحصیلی و شاخص تحصیلی اقداماتی انجام بدهند و به همین دلیل دانش‌آموزان در پایان این دوره به سه شاخه بزرگ تحصیلی نظری، شاخه فنی و حرفه‌ای و شاخه کارودانش هدایت می‌شوند.

وی با اشاره به سه رویکرد آموزشی مبتنی بر تکلیف، تناسب و توسعه در بحث هدایت تحصیلی و توازن رشته‌ای گفت: هدف از راهنمایی و هدایت تحصیلی در دوره متوسطه، هدایت دانش‌آموزان به مناسب‌ترین شاخه یا رشته تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه آنان و به تناسب امکانات و نیاز‌های کشور است.

بسامی با اشاره به اهمیت طرح کشوری ایران مهارت، در کسب یک مهارت و ایجاد روحیه کارآفرینی در بین دانش‌آموزان و شکوفایی استعداد‌های آنها، مهم‌ترین ویژگی طرح ایران مهارت را آشنایی دانش‌آموزان برای کمک به انتخاب رشته در دوران دوم متوسطه دانست و گفت: کسب مهارت در دانش‌آموزان باید به برند تبدیل شود و مورد اقبال جامعه نیز قرار گیرد و از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی خواست همگام با آموزش وپرورش در توازن رشته‌ای و تامین نیاز نیروی ماهر وکار‌آفرین با آموزش و پرورش همراه شوند.

سپس مدیر آموزش وپرورش شهرستان اسلام آبادغرب نیز، با اشاره به اهمیت هدایت تحصیلی در تعیین سرنوشت دانش‌آموزان گفت: اصل هدایت تحصیلی دارای جنبه‌های فردی و اجتماعی است که در نهایت به سرنوشت شغلی و حرفه‌ای دانش‌آموز در جامعه منتهی خواهد شد. هدایت تحصیلی و شغلی چیزی جدا از برنامه‌ریزی‌های آموزشی نیست و باید با هدایت تحصیلی درست، ضمن راهنمایی دانش‌آموزان برای انتخاب صحیح به‌وسیله مشاوران و خانواده‌ها، دانش‌آموزان را آماده ورود به بازار کار کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح «هر دانش‌آموز یک مهارت» در سطح مدارس استان بیان کرد: بستر‌هایی آماده شده است تا دانش‌آموزان در زمان تحصیل و هدایت تحصیلی در رشته مورد علاقه، مهارتی بیاموزند تا بتوانند با اتکا به آن، کارآفرینی داشته باشند. این مهارت‌ها منجر به مهارت اقتصادی می‌شود تا در صورت عدم موفقیت در رشته تحصیلی مورد نظر، بتوانند با تکیه بر مهارتی که در دوران دانش‌آموزی کسب کردند کارآفرینی داشته باشند.

 شاهینی رییس اداره فنی حرفه‌ای وکاردانش اداره کل با بیان اینکه هدایت تحصیلی یک فرآیند است گفت: مدرسه یک فضای اجتماعی است و صرفا کالبد نیست و باید زنجیره‌ای از موقعیت‌های یادگیری را برای دانش‌آموزان فراهم سازد و این فرایند باید رشد دهنده و تعالی بخش باشد تا دانش‌آموز بتواند درک درستی از خود و دیگران داشته باشد و دانش‌آموزان باید بر اساس همین فرایند شاخه و رشته‌ی تحصیلی مناسب خود را آگاهانه انتخاب کنند، در نتیجه، هدایت تحصیلی یک فرآیند است و یک نقطه‌ی محدود نیست و در این فرایند مدیران و مشاوران باید از پایه هفتم فرصت شناسایی، شناساندن و تصمیم‌گیری را در اختیار دانش‌آموز و اولیا قرار دهند.

وی افزود: نقش مشاوران در هدایت تحصیلی دوره اول متوسطه هدایتگری، شناسایی استعداد‌ها و تسهیل این شرایط برای دانش‌آموزان و همکاران و اولیا است و مدیران باید بدانند هدایت تحصیلی در دوره اول بدون مشارکت فعال و صد درصدی مشاور، امکان پذیر نیست.

شاهینی تاکید کرد: این موضوع باید به اطلاع خانواده‌ها نیز برسد تا آن‌ها هم بتوانند با درک درست از واقعیات جامعه در انتخاب رشته‌ی تحصیلی و شغلی فرزندانشان با آموزش و پرورش همکاری مطلوبی داشته باشند.

 محمد بیگی نماینده رؤسای ادارات، زمانی، نماینده مدیران متوسطه و نظری، نماینده مشاوران نظرات و مسایل، مشکلات و چالش‌های پیش روی هدایت تحصیلی و توازن رشته‌ای از جمله نبود زیر ساخت‌های لازم برای توسعه رشته‌ای، کمبود نیروی متخصص، عدم توزیع نامناسب رشته‌ها و بی‌توجهی به شرایط بومی و محلی و کمبود شدید تجهیزات و دیدگاه نامناسب اولیا به بعضی رشته و شاخه‌های تحصیلی اشاره کردند .

 

 

انتهای پیام/د

کلید تحول اقتصادی جامعه در شناسایی استعداد‌ها و خلق مهارت‌های دانش‌آموزان

 

برچسب ها: فرهنگیان ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار