در گفتگو با شاهی‌زاده شاعر پیشکسوت مذهبی عنوان شد؛

آنچه در شعر اهمیت دارد آفرینندگی است

عسکر شاهی‌زاده، متخلص به «شاهی» گفت: آنچه در شعر اهمیت دارد آفرینندگی است و اگر فاقد خلاقیت باشد، تبدیل به شعری غیرقابل اعتنا می‌شود و اصولاً می‌توان گفت در حوزه شعر قرار نخواهد گرفت.

آنچه در شعر اهمیت دارد آفرینندگی استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، روابط عمومی هفدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، عسکر شاهی‌زاده، متخلص به «شاهی» و از شاعران پیشکسوت ترک‌زبان با اشاره به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی گفت: آنچه در شعر اهمیت دارد آفرینندگی است و اگر فاقد خلاقیت باشد، تبدیل به شعری غیرقابل اعتنا می‌شود و اصولاً می‌توان گفت در حوزه شعر قرار نخواهد گرفت.

این شاعر پیشکسوت درباره شعر رضوی گفت: خوشبختانه در دهه‌های اخیر از سوی شاعران در بخش شعر دینی و شعر رضوی، چه از منظر کمیت و چه کیفیت عنایت ویژه‌ای شده است و می‌توان گفت در این حوزه پاک و آسمانی شعر شاهد رشد بودیم.

او که همه‌ساله در جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی که به میزبانی شهر ارومیه برگزار می‌شود حضور دارد و در دو نوبت نیز شاعر برگزیده این جشنواره و در دیگر دوره‌های جشنواره از جمله داوران این رویداد ادبی بوده است، افزود: در بخش مضامین هم ماجرا به همین‌گونه است.

بزرگان عرفانی و ادبی این سرزمین و فرهنگ به ما آموخته‌اند که باید به طور مداوم به نو شدن و یافتن افکار نو و پیشرفت فکر کرد. افق‌های جدید پژوهشی را باید با افق‌های ذهنی خودمان همسو کنیم. به تعبیر دیگر باید به آسمان متصل شد. آسمان محدود و تکراری نیست و آسمانی شدن، معارف و مضامین نو را به شاعر هدیه خواهد کرد.

وی در خصوص داوری آثار ادبی جشنواره پیشنهاد کرد که از داورانی با سلایق مختلف بهره برده شود و ادامه داد: از عادت‌های مألوف دوری کنیم. متولیان امر باید داورانی را برگزینند که از زوایای متفاوت و نه همسو با هم به داوری اشعار بپردازند.

شاهی در پایان به شاعران جوانی که در جشنواره برگزیده می‌شوند توصیه کرد: تنها خاصیت حضور و کسب رتبه این است که بدانند در چه جایگاهی هستند و باید برای رسیدن به سطح متعالی چه مسیری را پی بگیرند وگرنه تشویق‌ها و کف زدن‌ها برای همان دقایق محدود است و آورده خاصی برای شاعر نخواهد داشت.

شاهی‌زاده با نوشتن کتاب «تا قاف اندیشه» در چهار جلد در شرح عرفانی و فلسفی اشعار حافظ، گروه ادبیات فارسی دانشگاه تهران را بر آن داشت تا ضمن صدور مجوز برای این کتاب وزین، در مورد این اثر این‌چنین نویسند: این کتاب می‌تواند در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری، جزء کتب موازی مأخذ سودمند قرار گیرد. از دیگر آثار این شاعر خوش‌قریحه اردبیلی می‌توان به اثری در چهار جلد (دولت بیدار، شرح بی‌نهایت، یک حرف از هزاران و صدای آفتاب) اشاره کرد. موضوع این کتاب معارف و مراثی منظوم اهل‌بیت (ع) است.

شایان ذکر است هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) توسط بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در سال جاری در رشته‌‌های گوناگون و به میزبانی استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود. در همین راستا استان آذربایجان غربی و بالاخص شهر ارومیه، میزبان چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی است. این جشنواره با برگزاری اختتامیه در شهریورماه سال جاری برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.

انتهای پیام/ب

صحبت های شاهی‌زاده شاعر پیشکسوت مذهبی در ارومیه

برچسب ها: شعر ، وزارت ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.