یک مقام مسئول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امکان ثبت ۱۲ هزار درخواست مجوز در روز/ استارتاپ‌ها از سامانه "سام" مجوز می‌گیرند

رئیس مرکز ملی پایش بهبود فضای کسب و کار گفت: سامانه سام در روز بیش از ۲۵۰۰ درخواست مجوز را ثبت می‌کند و توانایی ثبت بیش از ۱۲ هزار درخواست در روز را هم دارد.

امکان ثبت ۱۲ هزار درخواست مجوز در روز/ استارتاپ‌ها از سامانه علی فیروزی، رئیس مرکز ملی پایش بهبود فضای کسب و کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از تلاش دولت برای تمرکز مجوز‌های کسب و کار در یک سامانه واحد خبر داد و گفت: با راه‌اندازی سامانه رسمی با نام "سام" که پنجره‌ای بسیار گسترده برای اخذ مجوز کسب و کار در حوزه صنوف است، توانستیم بیش از ۵۵ درصد استعلام دستگاه‌های کشور را در یک این سامانه متمرکز کنیم.

وی تشریح کرد: سامانه سام هر فرد حقیقی یا حقوقی که قصد تشکیل نوعی کسب و کار دارد را تنها یکبار مکلف به ارایه مدارک می‌کند و سایر استعلام‌ها از طریق اتصال سامانه سام به وزارتخانه‌های مربوطه صورت می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: برای اخذ مجوز کسب و کار باید کفش آهنی پوشید


این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر مجوز‌ها گلوگاه‌های مناسبی برای ساماندهی فرایندکاری فعالان اقتصادی است و دستگاه‌ها از این طریق می‌توانند نظارت کافی برای آینده بازار‌ها کشور داشته باشند.

وی با اشاره به نتایج حاصل از راه‌اندازی سامانه "سام" بیان کرد: تاکنون این سامانه بیش از ۳۲ هزار درخواست مجوز را به ثبت رسانده است که از این تعداد بیش از ۹ هزار مجوز برای فعالیت در اصناف صادر شده است.

فیروزی به توانایی سامانه "سام" برای ثبت بیش از ۱۲ هزار درخواست مجوز در روز اشاره کرد و گفت: روزانه بیش از ۲ هزار ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ درخواست برای اخذ مجوز کسب و کار صنفی در سامانه ثبت می‌شود؛ اما مهم‌ترین وظیفه و همچنین دقیق‌ترین گام برای صدور مجوز، مرحله استعلام‌های لازم برای صدور یک مجوز است.

این مقام مسئول بیان کرد: تمام کسب و کار‌های کشوری قرار است بر روی این سامانه بارگذاری شوند و این موضوع به شرکت‌های نوپا به‌ویژه شرکت‌های اینترنتی و استارتاپ‌ها هم مربوط می‌شود. استارتاپ‌ها جزو اتحادیه کسب و کار‌های مجازی محسوب می‌شوند و این اتحادیه در قالب صنوف از سامانه "سام" مجوز دریافت می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا آغاز فعالیت این سامانه با همکاری صنوف شکل گرفت، تصریح کرد: اصناف کشور یک جمعیت ۲۳ میلیونی شاغلان را در برمی‌گیرد و حجم عظیم این قشر منجر شد تا کلید کارمان را با اصناف بزنیم.

فیروزی  با اشاره به قسمت داشبرد مردمی سامانه سام گفت: در این قسمت مردم بازخورد خود را از روند پاسخگویی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها بیان می‌کنند. سامانه به صورت خودکار نتیجه نظرسنجی خود را از طریق درگاه اینترنتی سام به صورت نمودار منتشر می‌کند.

وی ادامه داد: سامانه کاملا دقیق آمار‌ها را منتشر می‌کند و متأسفانه باید بگویم پاسخگویی برخی دستگاه‌ها به پرسش‌ها درخصوص کسب و کار تقریبا صفر است و دلیل آن هم به ضعف فرهنگ همکاری نهادها باز می‌‎گردد. طبق آخرین جلساتی که با وزیران و مدیران دستگاه‌ها داشتیم همه آنها برای برقراری ارتباط میان صاحبان مشاغل و نهاد‌ها مشتاق هستند منتهی در برخی موارد ما ضعف فرهنگی در حوزه کارشناسی آن دستگاه را شاهدیم.

فیروزی با اشاره به اینکه روند تسهیل در ارائه مجوز‌های کسب و کار صنفی ادامه‌دار خواهد بود، افزود: هدف اصلی این سامانه کاهش درگیرسازی مردم برای ارائه مدارک به دستگاه‌های مربوط است، سامانه‌های نما، دادور و یاور نیز با تعاریف عملیاتی تخصصی کمک رسان سامانه سام هستند.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تمام مجوزهای صدور کسب و کار در قالب این سامانه قرار خواهد گرفت؟، گفت: هدفگذاری ما همین است و شاید مانند کشور کره جنوبی به مدت ۵ سال و یا کمتر بتوانیم تمام دستگاه‌ها را زیر مجموعه این سامانه قرار دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۳۶ ۱۱ تير ۱۳۹۸
با توکل و امید به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۶ ۱۱ تير ۱۳۹۸
پیشنهاد مینماید نام سامانه فوق را تغییر دهید
Iran (Islamic Republic of)
محمد زاده
۰۵:۴۲ ۱۱ تير ۱۳۹۸
ضمن تشکر از.اقدامات سازنده مذکور ، پیشنهاد مینماید بخشی از موارد موفق و ناموفق در زمینه طرحهای کوچک و بزرگ تولیدی با ذکر دلایل موفقیت یا عدم موفقیت را به اطلاع عامه مردم و مخاطبین برسانید تا موجبات بهره وری بهینه را از طرحهای تولیدی فراهم نموده باشیم !
و ..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۰ ۱۱ تير ۱۳۹۸
از ترس مالیات های عجیب غریب جرات جواز کسب و کار نداریم
پرسیدم از مغازه دارهای صنف خودم مثلا گفت مالیات دلبخاهی از عوارض هست هر چی هر چقدر دلشون بخاد
آخرین اخبار