مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران:

خرید ۳۵ میلیون دلار تجهیزات راداری برای فرودگاه مهرآباد و مرکز کنترل فضای کشور/ میزان پرواز‌های عبوری از آسمان ایران افزایش یافت

امیرمکری گفت: پرواز‌های عبوری از آسمان ایران چند روز به دلیل عبور پهباد جاسوسی از آسمان ایران کاهش یافته بود؛ اما طی چند روز گذشته مجدد میزان پرواز‌ها افزایش یافت.

خرید ۳۵ میلیون دلار تجهیزات راداری برای فرودگاه مهرآباد و مرکز کنترل فضای کشور/ میزان پرواز‌های عبوری از ایران افزایش یافتبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پرواز‌های عبوری از آسمان ایران چند روز به دلیل عبور پهباد جاسوسی از آسمان ایران و ایجاد التهابات ناشی از آن کاهش یافته بود، گفت: به طور میانگین در طول هفته‌های گذشته ۴۰ تا ۵۰ پرواز در طول روز کاهش یافت؛ اما طی چند روز گذشته مجدد میزان پرواز‌ها افزایش یافت.

وی ادامه داد: بعد از برطرف شدن التهابات ناشی از پهباد جاسوسی، شرکت‌های هواپیمایی متوجه شدند که فضای آسمان ایران امن است و از سوی دیگر به دلیل مزایای اقتصادی که برای آنها دارد و همچنین کاهش طول مسافت پروازی مجدد تعداد این پروازها افزایش یافت و تا چند روز آینده به همان روال عادی پروازهای روزانه باز می‌گردیم.

امیر مکری با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران اعتراض خود را به اقدام SAA و همچنین دفتر منطقه‌ای ایکائو اعلام کرده است، گفت: ایران پیگیر بحث‌های حقوقی در این زمینه است، ولی هیچ اعتراضی از سوی ایران در خصوص تشدید و یا ترغیب بیشتر ایرلاین‌ها برای عبور از فضای ایران وجود نداشت و این شرکت‌ها خود متوجه شدند که به نفعشان است از آسمان ایران عبور کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر آخرین وضع فرودگاه‌های کشور برای انجام عملیات حج گفت: هم اکنون ۱۹ فرودگاه ما از جمله فرودگاه امام(ره) و ۱۸ فرودگاه متعلق به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران آماده انجام عملیات حج است.

وی با بیان اینکه روزانه به طور متوسط ۸۰۰ تا ۸۳۰ پرواز در طول روز از آسمان ایران عبور می‌کند، گفت: به دلیل التهاباتی که در هفته‌های گذشته ناشی از پرواز پهباد جاسوسی رخ داده بود ۳۰ تا ۴۰ پرواز کاهش یافت، اما مجدد پروازها به حالت عادی بازگشت.

امیرمکری افزود: طبق مصوبه‌ دولت، دستگاه‌های دولتی باید تمام خانه‌های سازمانی خود را بفروشند، ولی به دلیل آنکه برخی از واحدهای مسکونی سازمانی در داخل فنس فرودگاه‌ها قرار داشتند، بنابراین امکان فروش آنها وجود نداشت به همین دلیل شرکت فرودگاه‌ها این مصوبه را تغییر داد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران با بیان اینکه کل طلب انباشته شرکت فرودگاه‌ها ۷۰۰ میلیارد تومان است، گفت: تمام تلاش ما بر آن است که میزان مطالبات افزایش نیابد و ما به صورت روزانه مطالبات خودمان را وصول کنیم، اما برای دریافت کل مطالبات چک و تعهدی دریافت کرده‌ایم که به صورت سنواتی آن را تسویه می‌کنیم.

امیرمکری با اشاره به اینکه طبق قرارداد و آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۳ وصول تعرفه‌های خدمات فرودگاهی را تعدیل خواهیم کرد، گفت: باتوجه به شرایط اقتصادی که هم‌اکنون ایرلاین‌های داخلی دارند، تخفیفی برای آنها وجود ندارد، بلکه ما برای فرودگاه‌هایی که در مناطق محروم قرار دارند اقداماتی انجام داده‌ایم که بتوانیم پروازهای عبوری را در آن منطقه تشویق کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران اظهار کرد: به دلیل آنکه تعرفه فرودگاه‌ها بر اساس نرخ ارز است، بنابراین برای برخی از شرکت‌‌های هواپیمایی این نرخ‌های تعرفه بالاست. به طور مثال نرخ تعرفه شرکت‌های هواپیمایی داخلی ۲۶ درصد نرخی است که از ایرلاین‌های خارجی دریافت می‌شود، ولی به دلیل آنکه این نرخ‌ها وابسته به ارز است برای این شرکت‌ها گران به نظر می‌رسد.

مکری تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته سعی خواهیم کرد که افزایش نرخ‌ها را کاهش دهیم، البته به گونه‌ای این اقدام را انجام می‌دهیم که درآمدهایمان کاهش نیابد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران با بیان اینکه درآمد شرکت‌ فرودگاه‌ها بالاست و این شرکت منابع خوبی در اختیار دارد ولی میزان هزینه‌های این شرکت برای خرید تجهیزات بسیار بالا است، افزود: تجهیزاتی که برای شرکت فرودگاه‌ها باید خریداری شود، بسیار گران است، البته این تجهیزات باید همواره به روز رسانی شود تا ایمنی پروازها با مشکل مواجه نشود.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون خرید دو تجهیزات مهم از جمله خرید تجهیزات برای مرکز کنترل فضای کشور و سیستم‌های برج و اپرچ فرودگاه مهرآباد را در دستور کار داریم که هزینه‌های برآورد شده برای خرید این تجهیزات ۳۵ میلیون دلار است.

امیرمکری توضیح داد: هم ‌اکنون هزینه‌های شرکت فرودگاه‌ها پاسخگوی هزینه‌های راهبری فرودگاه‌ها نمی‌شود، بنابراین برنامه‌ای برای جاده‌‌سازی در این بخش نداریم.

وی با تأکید براینکه سیستم‌های راداری و ارتباطی برج و اپرچ همواره نیاز به به‌روز رسانی دارد، تصریح کرد:  تکنولوژی‌های بخش‌های راداری ما به دلیل آنکه با امنیت پروازها در ارتباط است، باید با تکنولوژی‌های روز دنیا برابر باشد و در صورت خریداری تجهیزات تا ۲۰ سال آینده نیازی به به‌روزرسانی تجهیزات فرودگاه‌ها و همچنین ناوبری وجود ندارد، البته در گذشته اقدامات بسیار خوبی برای نوسازی حوزه‌های تجهیزاتی، مخابراتی و ناوبری فرودگاه‌ها شده است.

امیرمکری افزود: اگر امسال با طرف خارجی‌مان به توافق برسیم ۳۵ میلیون دلار باید برای خرید این تجهیزات پرداخت کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران گفت: میزان درآمد شرکت فرودگاه‌ها در سال ۱۷۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار