رای الیوم: پایان دادن به سلطه دلار به معنی از بین رفتن تاثیر تحریم‌های ایران است

روزنامه رای الیوم در مطلبی با اشاره به گام برداشتن کشور‌ها در پایان دادن به تعاملات با دلار، این امر را به معنی از بین رفتن تاثیر تحریم‌ها علیه ایران و دیگر کشور‌ها دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم در یادداشت خود در این روزنامه نوشت: بدون شک روح معمر قذافی (دیکتاتور سابق لیبی) شاد است، زیرا یکی از آرزو‌های سیاسی او که ۱۵ کشور غرب آفریقا اعلام کردند در همه معاملات تجاری خود از ارز مشترک «ایکو» استفاده و ارتباط با بانک مرکزی فرانسه و یورو را کاملا قطع خواهند کرد، عملا محقق شده است.

کشور‌های غرب آفریقا که عبارتند از بنین، بورکینافاسو، گامبیا، غنا، گینه بیسائو، ساحل عاج، کیپ ورد، لیبریا، مالی، نیجریه، سنگال، سیرالئون و توگو دو روز پیش در نشست ابوجا تصمیم گرفتند از ابتدای سال ۲۰۲۰ تمامی معاملات تجاری خود را با ارز ایکو انجام دهند. هشت کشور از این مجموعه که پیشتر مستعمره فرانسه بودند تمایل داشتند معاملات با فرانک صورت گیرد و هفت کشور دیگر معامله با ارز‌های محلی خود را خواستار بودند.

همه این کشور‌ها معتقدند تکیه به یک ارز جدید و مشترک یعنی ایکو گامی بزرگ در جهت آزادسازی اقتصاد این کشور‌ها از سلطه فرانسه و بانک مرکزی آن به شمار می‌شود، زیرا بانک مرکزی فرانسه هشت کشوری را که با فرانک فرانسه معامله می‌کند مجبور می‌کند ۵۰ درصد از ذخایر ارزی خود را در خزانه فرانسه سپرده‌گذاری کنند و سودی کمتر از یک درصد به این ذخایر اختصاص می‌دهد.

قذافی که در شکل‌گیری اتحادیه آفریقا به عنوان اولین گام برای متحد کردن قاره آفریقا در قالب یک کشوری و متشکل از تعدادی ایالت مانند آمریکا، نقش داشت برای واحد پول برنامه‌ریزی می‌کرد و مقادیری طلا به ارزش صد‌ها میلیارد دلار پشتوانه این پول قرار داده بود، اما رؤیای او محقق نشد یا اینکه فرانسه در دوره نیکلا سارکوزی مانع از تحقق این رؤیا شد؛ زیرا تحقق این امر به سیطره مالی و اقتصادی فرانسه بر قاره آفریقا پایان می‌داد به همین سبب ناتو به دخالت نظامی در لیبی دست زد و اینکه هواپیما‌های جنگی فرانسه کاروان قذافی را هدف قرار دادند و او را زخمی کردند و یک گروه فرانسوی زمینی نیز قذافی را به ”انقلابیون لیبی“ تحویل داد، تصادفی نبود.

عطوان در ادامه نوشته است: قذافی اشتباهاتی مرتکب شد و به شیوه غرب دموکرات نبود، اما دیدگاهی آزادی‌خواهانه برای رهایی از استعمار غرب و شکوفایی اقتصادی و سیاسی قاره آفریقا داشت آن هم بعد از اینکه از سران عرب که تسلیم سلطه آمریکا بودند، ناامید شده بود. اگر توطئه‌های فرانسه و انگلیس نبود و این دو کشور قذافی را با استفاده از ابزار‌های داخلی در لیبی و با پوشش اتحادیه عرب به دبیر کلی وقت عمروموسی، سرنگون نمی‌کردند، آرزوی قذافی در آستانه تحقق قرار داشت. آنچه ما را خوشحال می‌کند این است که این روز‌ها یک رویکرد جهانی به رهبری چین و روسیه برای پایان دادن به سلطه آمریکا بر سیستم مالی جهان در حال شکل گیری است.

نشست ماه پیش سن پترزبورگ، که با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، برگزار شد، ابعاد راهبرد اتخاذ شده در این خصوص را به خوبی نشان می‌دهد و قرار است دو کشور در تعاملات تجاری ۱۰۸ میلیارد دلاری خودشان از دلار استفاده نکنند. پایان دادن به تعاملات با دلار که گام‌هایی سریع در این خصوص برداشته می‌شود، به معنای از بین رفتن اهمیت و تأثیرگذاری تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر برخی کشور‌ها از جمله روسیه و ایران است و ترکیه، هند و چین نیز به زودی به این تحریم‌ها اضافه می‌شوند. این اقدام (پایان دادن به تعاملات با دلار) از حمایت این کشور‌ها و تعداد زیادی از کشور‌های آفریقایی، آسیایی، آمریکای جنوبی و حتی اروپایی برخوردار شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: تنها منطقه‌ای در جهان که اصرار دارد تسلیم سلطه اقتصادی آمریکا باشد و اخاذی‌های مالی ترامپ و دستورات سیاسی و نظامی او را می‌پذیرد متأسفانه منطقه عربی است. این منطقه به رهبری سران کشور‌های خلیج فارس از تسلیم شدن سادیسم گونه در برابر آمریکا لذت می‌برد و همچنان نگاه از بالا به پایین به کشور‌های آفریقایی دارد، زیرا از دیدگاه سران آنها، کشور‌های آفریقایی عقب افتاده هستند.

عطوان در ادامه نوشته است: تعداد ساکنان ۱۵ کشور آفریقایی که موافق پول متحد بودند بیش از ۴۰۰ میلیون نفر است یعنی تقریبا برابر تعداد جمعیت امت عربی، اما از نظر سیاسی، اخلاقی و اقتصادی تفاوت بسیاری وجود دارد. این کشور‌ها دارای تفکر و برنامه‌های راهبردی هستند و نظام‌های حکومتی دموکراتی دارند که ارزش‌هایی از قبیل عدالت، برابری، مبارزه با تروریسم، اولویت دادن به رشد اقتصادی و رفاه ملت‌ها بر آن‌ها حاکم است.

مقایسه بین لیبی و وضع این کشور‌های نوپای آفریقایی که آینده آن‌ها و نسل هایشان برایشان مهم است چشم فریب‌خوردگانی را که برای دخالت ناتو و هواپیما‌های آن در لیبی اقدام کردند، باز می‌کند و بیشتر از این نمی‌خواهیم حرفی بزنیم.

سردبیر رای الیوم در پایان یادداشت خود نوشته است: از همه برادران آفریقایی خود که الگویی برای آزادی اقتصادی، قطع ارتباط با استعماگران جدید و قدیم، اعتماد به نفس و استقلال و حاکمیت کامل ارائه دادند، تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، روسیه ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار