هشدار نمایندگان پارلمان انگلیس درباره خطر «حکومت پلیس»

نمایندگان پارلمان انگلیس به پلیس این کشور در برخورد با رسانه‌ها در پی رسوایی اخیر افشای اطلاعات محرمانه، هشدار دادند.

هشدار نمایندگان پارلمان انگلیس درباره خطر «حکومت پلیس»به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، نمایندگان پارلمان انگلیس هشدار دادند اقدامات اخیر پلیس این کشور به دنبال رسوایی اخیر در خصوص انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه، خطر «حکومت پلیس» را در پی دارد.

باب سیلی، نماینده حزب محافظه کار که در کمیته امور خارجی مشترک پارلمان حضور دارد، در گفت‌وگو با تلگراف در این خصوص گفت: «این مسیر خطرناکی برای رفتن است. این بسیار خطرناک است که به محاکمه رسانه‌ها برای چاپ چیز‌هایی که دوست نداری دست بزنی».

او با اظهار تاسف از اینکه دولت «اقدامات علیه رسانه‌ها را توجیه می‌کند» افزود پلیس باید به دنبال عاملان این افشاگری باشد، البته اگر آن‌ها قانون «اسرار رسمی» را زیر پا گذاشته باشند، و نه اینکه رسانه‌ها را تحت فشار قرار دهد. او در توئیتر خود نوشت پیگرد افشاگران منصفانه است نه رسانه‌ها.

نورمن لمب، وزیر بهداشت پیشین انگلیس و رئیس کمیته علم و فناوری پارلمان، در خصوص اقدامات اخیر پلیس این کشور گفت: «نمی‌توانیم هر سراشیبی لغزنده را به حکومت پلیس واگذار کنیم که محدودیت رسانه‌ها را به رسمیت می‌شناسد».

جان ویتینگدال، نماینده محافظه‌کار و وزیر پیشین فرهنگ انگلیس، نیز در این خصوص گفت: «ایده محاکمه خبرنگاران کاملا غلط است».

این انتقادات پس از آن مطرح می‌شوند که به دنبال افشای مکالمات محرمانه سفیر لندن در واشنگتن با مقامات انگلیس، پلیس این کشور به رسانه‌ها دستور داد اطلاعات دولتی درز شده را منتشر نکنند.

یکشنبه گذشته، روزنامه «دیلی‌میل» اسناد و مدارکی از پیام‌های محرمانه «کیم داروش» سفیر انگلیس در آمریکا، را به دست آورد و در خبری اختصاصی گزارش داد: کیم داروش طی تماس‌ها و گزارش‌های محرمانه شخصیت ترامپ را زیر سوال برده و به لندن هشدار داده که کاخ سفید به‌طرز بی‌سابقه‌ای ناکارآمد شده و دوره ریاست‌جمهوری (ترامپ) می‌تواند با بی‌آبرویی به پایان برسد. در یکی از مهمترین سند از اسناد افشا شده آمده است: «ما واقعا باور نداریم که این دولت (واشنگتن) می‌تواند به وضع عادی برگردد و کمتر ناکارآمد، غیرقابل پیش‌بینی، جناح‌زده و از نظر دیپلماتیک بی‌منطق باشد».

سفیر انگلیس در آمریکا با بیان اینکه هرگز ترامپ را فردی شایسته ریاست‌جمهوری این کشور نمی‌داند، به مقامات لندن توصیه می‌کند: «اگر می‌خواهید به‌صورت موثر با ترامپ تعامل کنید، باید خواسته خود را ساده و حتی بی‌پرده بگویید». وی همچنین ادعای اخیر ترامپ در لغو حمله موشکی به ایران به دلیل اجتناب از کشته شدن ۱۵۰ نفر را غیرمعتبر توصیف کرد.

بنا به نوشته دیلی میل، این اسناد از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا حال حاضر را پوشش داده و درباره موضوعات مختلفی از جمله سیاست‌های ترامپ در قبال غرب آسیا تا برنامه‌هایش برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را پوشش می‌دهد.

ترامپ در واکنش به این موضوع گفت داروش، آنگونه که باید به انگلیس خدمت نکرده و «آدم بسیار احمقی» است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار