فرانسه: کاهش تعهدات برجامی ایران، واکنشی بد به یک تصمیم بد است!

وزیر خارجه فرانسه بار دیگر مدعی شد ایران با کاهش تعهدات برجامی خود و خروج احتمالی از این توافق چیزی به دست نخواهد آورد.

فرانسه: کاهش تعهدات برجامی ایران، واکنشی بد در برابر تصمیمی بد است!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه بار دیگر در واکنش به اقدام ایران به کاهش تعهدات برجامی خود گفت این مسئله تصمیمی بد در برابر تصمیم بد واشنگتن است.

لودریان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در این باره تصریح کرد: اینکه ایران از برخی از تعهدات خود در برجام عقب‌نشینی کرده، نگرانی‌ها را افزایش داده است. این اقدام، تصمیم و واکنشی بد به یک تصمیم بد دیگر، یعنی خروج پارسال آمریکا از برجام، است.

وی بار دیگر مدعی شد: «ایران با خروج از توافق هسته‌ای هیچ چیزی را به دست نخواهد آورد».

این مقام ارشد فرانسوی در حالی مانند دیگر مقامات اروپا از کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی می‌کند و آن را «واکنشی بد» می‌نامد که مقامات ایران این اقدام را در چارچوب حقوق برجامی تهران و در واکنش به عدم اقدام طرف‌های اروپایی به تعهدات خود در این توافق چند جانبه می‌دانند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان پیش از ظهر یکشنبه گذشته در نشستی خبری اعلام کردند که ایران در راستای اجرای گام دوم برجامی خود از سطح مجاز ۳/۶۷ درصدی برای غنی‌سازی اورانیوم عبور خواهد کرد.

وزارت امور خارجه کشورمان در اردیبهشت‌ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به شرکای اروپایی برجام و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که چنانچه کشور‌های اروپایی در یک بازه ۶۰ روزه طبق تعهدات خود شرایط فروش نفت و انجام امور بانکی ایران را تسهیل نکنند، ایران گام دوم خود را برای کاهش تعهدات در برجام عملی خواهد کرد.

با توجه به پایان مهلت ۶۰ روزه اروپا، عباس عراقچی یکشنبه گذشته اعلام کرد که ایران در چارچوب برجام و به موجب حقی که در این توافق برای آن در نظر گرفته شده، تعهد خود در رابطه با سطح غنی‌سازی اورانیوم را کاهش خواهد داد.

طرف‌های اروپایی برجام پارسال پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس (INSTEX) گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران دارند. آنها طی هفته‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات کشورمان، با گذشت چند ماه از ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و همچنین ژست‌های عوام‌فریبانه مقامات این کشور مبنی بر آمادگی گفتگو با ایران همزمان با فشارهای تحریمی و همچنین بدعهدی طرف‌های دیگر برجام به ویژه کشورهای اروپایی، سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان ۱۸ اردیبهشت امسال در پاسخ به این گونه اقدامات، از توقف فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین خبر داد. بر این اساس، ایران در نخستین گام اقدام برجامی خود محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را کنار گذاشت. در عین حال، ایران تهدید کرد که در مرحله بعد پس از اتمام مهلت ۶۰ روزه به اروپا برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود، توقف بخش‌های دیگری از توافق هسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد که هفته گذشته این تهدید را اجرایی و همچنین تأکید کرد اگر اروپا تا دو ماه دیگر همچنان به تعهدات برجامی خود عمل نکند، بخش دیگری از تعهدات برجامی را کنار می‌گذارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، تحریم ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۴ تير ۱۳۹۸
ایران باید امسال به غنی سازی 90درصدی برسد..... اروپا سرسپرده ترامپ است
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۱۶ ۲۴ تير ۱۳۹۸
جناب ژان ایو لودریان : چرا؟ زمانیکه آمریکا بطور یکجانبه یک قرارداد چندجانبه را پاره کرد و از آن خارج شد تا این حد نگران نشدید؟! فقط اظهار تاسف کردید و بیانیه همدردی دادید و دیگر هیچ.......
چرا؟ با وجود تائید15بار گزارش سازمان انرژی اتمی ایران به سازمان ملل و قدرتهای مربوط به قرارداد برجام و پایبندی ایران به مفاد برجام حتی تا یکسال بعد از خروج آمریکا ایران آدم خوبه بود؟! هان؟!
چرا؟ گروهE3 مرتب با دادن یازده وعده و قولی که هرگز به آن عمل نکردند و با طرحی موسوم به اینستکس که آن را هم اجرائی نکردند و تنها بیانیه پشت بیانیه و اظهار تاسف پشت اظهار تاسف قدرتهای اروپائی کاری نکردند؟ در آن هنگام تا پایان یکسال خروج یکجانبه آمریکا از این قرارداد چرا اینهمه شدید نگران نبودید؟ شما از ما نگرانید که با اعلام موضع شفاف کاری را انجام میدهیم که مطابق با مفاد برجام و NTP است ولی سوال این است که چرا؟ از کسیکه نقض کننده اولیه بوده آن هم 2روز پس از اجراء و پاره کننده آن به هیچ وجه شدیداً نگران نیستید و معترض نیستید ولی از ما با گذشت خروج یکساله ترامپ باز تقاضای صبوری و صبر دارید؟!!!!! تعجب برانگیز نیست که بین متعهد و غیر متعهد هیچ فرقی قائل نیستید؟ آیا واقعاً شما به قوانین و مقررات علم سیاسی بین الملل آگاهی دارید؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۵۰ ۲۴ تير ۱۳۹۸
آمریکای جنایتکارچه غلطی کرده.
Iran (Islamic Republic of)
جدی
۰۰:۴۲ ۲۴ تير ۱۳۹۸
نه بابا جدا؟!!
آخرین اخبار