سی‌ان‌ان: آسانژ در پشت‌پرده شکست کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ بود

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی بر اساس اسنادی محرمانه افشا کرد در شکست نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، آسانژ دست داشته است.

سی‌ان‌ان: آسانژ در پشت‌پرده شکست کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، روز گذشته، سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت «اسناد محرمانه‌ای» که از منابع خود به دست آورده نشان می‌دهد «جولین آسانژ» بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس، با همکاری هکر‌های روسی تلاش کرده است با آسیب زدن به شهرت هیلاری کلینتون مانع موفقیت او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا شود. با این حال، تاکنون سی‌ان‌ان این اسناد را منتشر نکرده است.

گفته می‌شود این اسناد از شرکت‌های اطلاعاتی امنیتی به دست آمده که تحقیقاتی را برای دولت اکوادور درباره فعالیت‌های آسانژ انجام می‌دادند.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، بنیانگذار ویکی‌لیکس که در سال ۲۰۱۲ پناهنده سفارت اکوادور در لندن شد از حمایت و همکاری بالای مقامات ارشد این کشور از جمله «ریکاردو پتینو» وزیر امور خارجه وقت اکوادور برخوردار بوده است.

اسناد محرمانه فاش شده نشان می‌دهد آسانژ با سوءاستفاده از این حمایت‌ها کاکنان سفارت اکوادور را تحت فشار قرار می‌داد تا برایش زیرساخت‌های اینترنت بهتر نصب کنند، دیدار‌های غیردیپلماتیک متعددی داشته باشد، همکاران او را در ویکی‌لیکس از تحقیقات امنیتی معاف کنند و حتی نام ملاقات‌کنندگان او را از فهرست‌های سفارت حذف کنند.

سی‌ان‌ان در گزارش خود مدعی شد در ژوئن ۲۰۱۶ سفارت اکوادور در لندن برای آسانژ به یک مأمنی جهت فعالیت علیه کلینتون تبدیل شده بود. زیرا در آن زمان ۷۵ ملاقات، از جمله با چند نفر از روسیه که «با کرملین در ارتباط بودند» داشته است.

گفته می‌شود در آن زمان ویکی‌لیکس ارتباطاتی با «شخصیت‌های مجازی» که بنا به اعلام رابرت مولر، بازرس ویژه آمریکا، هکر‌های روسی در اطلاعات نظامی هستند داشته است. سی‌ان‌ان در گزارش خود نوشت آسانژ به دلیل داشتن چنین ارتباطاتی از مقامات سفارت اکوادور خواسته است اینترنت او را بهبود ببخشند. با این حال، بنا به گفته مولر، تنها شهروندان روسی جزء ملاقات‌کنندگان آسانژ نبوده‌اند، یک هکر آلمانی نیز پیش از انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا دست‌کم ۱۲ بار با او ملاقات کرده که گاهی یک شهروند دیگر آلمانی نیز همراه او بوده است.

ویدئو‌های نظارتی که از سفارت اکوادور به دست آمده است یک مرد را در ۱۸ ژوئن نشان می‌دهد که پس از ورود به سفارت یک فلش به نگهبان آنجا تحویل می‌دهد. در همان روز ویکی‌لیکس با هکر‌های روسیه تماس گرفته و اعلام می‌کند اطلاعاتی به دست آورده است که به زودی منتشر خواهد کرد.

با این حال، سی‌ان‌ان در گزارش خود نوشت «مشخص نیست که آیا این رویداد‌ها با یکدیگر ارتباط دارند یا خیر و محتوای بسته تحویل داده شده به سفارت اکوادور هنوز فاش نشده است». طبق همین گزارش، اطلاعات درز کرده از طریق ویکی‌لیکس حزب دموکرات آمریکا را در انتخابات ۲۰۱۶ به «آشفتگی بزرگی» دچار کرد چرا که هزاران ایمیل کلینتون نشان دادند که چگونه کمیته ملی دموکرات به توافق رسید که برنی سندرز را به نفع کلینتون کنار بگذارد.

پس از آن اطلاعات افشا‌شده از «جان پودستا» رئیس کمیته انتخاباتی کلینتون، جزئیات مخرب‌کننده بیشتری را درباره نامزد دموکرات‌ها، از جمله رونوشت سخنرانی‌های محرمانه او در وال‌استریت، فاش کرد که به اعتقاد بسیاری شانس کلینتون را برای برنده شدن بسیار کم‌رنگ کرد. در گزارش سی‌ان ان آمده است بلافاصله پس از انتشار ایمیل‌های کلینتون، مقامات آمریکا به اکوادور هشدار دادند اختیارات آسانژ را محدود سازد تا در انتخابات دخالتی نداشته باشد. در ادامه این گزارش آمده سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا «از همان ابتدا» گفته بودند که ویکی‌لیکس ایمیل‌های دزدیده شده را از مقامات روسیه دریافت کرده است.

با این حال، روسیه هر گونه ارتباط با پرونده آسانژ را انکار می‌کند و سخنگوی سفارت این کشور در لندن اتهامات و ادعا‌ها مطرح شده را «نفوذ» خوانده است. او در ماه آوریل سال جاری میلادی گفت: «برخی بنیانگذار ویکی‌لیکس را عروسک خیمه‌شب‌بازی کرملین می‌خوانند که ما از چنین اظهارات تعجب نمی‌کنیم».

آسانژ نیز بار‌ها ارتباطش با روسیه را انکار کرده و تاکید کرده است منابع اطلاعاتی او «دولت روسیه» نبوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار