دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی بر پایه اینترنت (بخش اول)

در این گزارش به توضیح مفهوم بازاریابی اینترنتی، دلایل استفاده از آن و مزایا دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی خواهیم پرداخت.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی بر پایه اینترنت (بخش اول)به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که به پایان نوزدهمین سال از قرن بیست‌و‌یکم میلادی نزدیک می‌شویم، سرعت رشد و پیشرفت فناوری همچنان با روندی صعودی در حال افزایش است، در چندین سال اخیر سبک زندگی و روش کار مردم جهان تغییرات بسیار گسترده‌ای داشته و نمی‌توان مشخص کرد که تا چند سال آینده، زندگی انسان‌ها به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد. تاثیر لوازم هوشمند، اینترنت و فضای مجازی بیش از آن‌چه تصور می‌شد، بر جزئیات زندگی مردم در سراسر جهان نمود پیدا کرده و به همین جهت تعاریف جدیدی نیز به‌وجود آمده است که شاید تا ۱۰ یا ۲۰ سال گذشته، اصلا وجود نداشت.

به عنوان مثال با رشد روزافزون استفاده کاربران از اینترنت، تبلیغات و بازاریابی بر بستر این شبکه جهانی در حال حاضر یکی از تخصصی‌ترین و پردرآمدترین مشاغل محسوب می‌شود که تا قبل از سال ۲۰۰۰ توجه خاصی به آن نمی‌شد و دلیل آن عدم فراگیر بودن اینترنت مانند سال‌های اخیر است. در این روز‌ها دیگر همه افراد حداقل یک حساب‌کاربری در یکی از شبکه‌های مجازی دارند و هر روز دقایقی به شبکه مجازی مورد علاقه خود سر می‌زنند، مدت زمان استفاده مردم از اینترنت به شدت افزایش پیدا کرده و رقابت سایت‌های اینترنتی برای رشد تعداد مخاطبان خود، به جنگی تمام عیار تبدیل شده است. همانطور که گفته شد این تغییرات موجب شده تا مفاهیمی جدید و مشاغل تازه‌ای به زندگی انسان‌ها وارد شود و سبک زندگی مردم را دگرگون کند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی بر پایه اینترنت (بخش اول)

یکی از مهم‌ترین تخصص‌های فعلی که نام آن را زیاد می‌شنویم، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی است، دیجیتال مارکتینگ تعریف ساده‌ای دارد، اما راه‌ها و رشو‌های آن کمی پیچیده است و به ذهنی خلاق و آشنا به اینترنت و فضای مجازی نیاز دارد، در طی دو گزارش قصد داریم تا به صورت مختصر و با زبانی ساده به تعریف دیجیتال مارکتینگ، اهداف آن، مبانی کار و در نهایت روش‌های متداول اجرای دیجیتال مارکتینگ بپردازیم، با ما همراه باشید:

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تعاریف مختلفی برای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، اما به‌طور کلی، بازاریابی اینترنتی به مجموعه فعالیت‌ها برای ترویج یا فروش محصولات، سرویس‌ها یا خدماتی بربستر اینترنت گفته می‌شود، درواقع به بازاریابی که در فضای اینترنت صورت می‌گیرد، دیجیتال مارکتینگ می‌گویند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی بر پایه اینترنت (بخش اول)

دردنیای امروز، تبلیغات تلوزیونی، بیلبورد‌ها، تبلیغات خیابانی، تلفنی یا حضوری دیگر تنها راه‌های جذب مشتری محسوب نمی‌شوند، مردم حال بیش از پیش زمان خود را در اینترنت و فضای مجازی می‌گذرانند و به همین جهت، این بستر به مکان بسیار مناسبی برای بازاریابی تبدیل شده است.

البته بازاریابی اینترنتی کمی پی‌چیده‌تر و تخصصی‌تر از بازاریابی در دنیای واقعی است، شاید بیش از ۵۰ درصد تاثیرگذاری افراد در دنیای واقعی، چهره‌ای مناسب و زبانی شیوا باشد که با اشاره به مهم‌ترین ویژگی‌ها یا خدمات ارائه داده شده، باعث جذب افراد می‌شود، اما در دنیای مجازی انواع بازاریابی و روش‌های بازاریابی تنوع بیشتری دارد و دانش تخصصی بیشتری را نیز می‌طلبد، اما در کار بازاریابی، حال به هر شکلی، تجربه یکی از مهم‌ترین عوامل برای موفقیت در جذب مشتری یا افزایش مخاطب محسوب می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی بر پایه اینترنت (بخش اول)

دیجیتال مارکتینگ به چه صورت کار می‌کند و مزایای آن چیست؟

شاید هنگامی که نام بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ را می‌شنوید تنها به تبلیغات موجود در سایت‌های مختلف یا صفحات و کانال‌های فضای مجازی فکر کنید، اما در واقع این نوع بازاریابی یکی از ساده‌ترین روش‌های بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شود، انواع زیادی از بازاریابی دیجیتالی به شکلی تخصصی اجرا شده که کاربران اصلا متوجه آن نمی‌شوند، نکته مهم آن است که بازاریابی به معنی تبلیغات نیست، به همین دلیل بسیاری از انواع بازاریابی‌های اینترنتی بدون تبلیغ یا ارائه مطلبی انجام می‌گیرد، این روش‌ها بخش تخصصی‌تر و پیچیده‌تر بازاریابی اینترنتی هستند که در بخش دوم گزارش با آن‌ها آشنا می‌شویم.

اما به طور کلی بازاریابی اینترنتی همان بازاریابی مرسوم است که در نهایت به فروش محصولات یا سرویس‌ها و خدمات شرکت‌ها منجر می‌شود، در دنیای مجازی مهمترین راه کسب درآمد افزایش مخاطبان است، به همین جهت قبل از هرچیزی داشتن یک سایت پویا با مطالب مفید و کاربردی، یک کانال جذاب یا یک صفحه با اطلاعات تخصصی در شبکه‌های مجازی، به جذب مخاطبان کمک می‌کند، پس از این موارد، تبلیغات و دیگر روش‌های بازاریابی اینترنتی باید مورد استفاده قرار بگیرد، در واقع تا زمانی که خدمات خوبی ارائه نشود، تبلیغات و بازاریابی گسترده تاثیر چندانی نخواهد داشت.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی بر پایه اینترنت (بخش اول)

دو مزیت اصلی دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی‌های سنتی چیست؟

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

در بازاریابی سنتی به تیم گسترده و متشکل از افراد زیادی نیاز دارید که هر کدام وظیفه‌ای را برعهده خواهند گرفت، در بازاریابی دیجیتال اینگونه نیست، گاهی حتی یک نفر می‌تواند تمام نیاز‌های یک سایت را از نظر بازاریابی برآورده کند و به این ترتیب هزینه نهایی کاهش پیدا می‌کند. به‌طور مثال ساخت یک تبلیغات تلوزیونی چقدر هزینه دارد؟ در کنار آن پخش آن از شبکه‌های اصلی و پرطرفدار خود یک هزینه جداگانه و سرسام‌آور خواهد داشت، اما در دنیای مجازی ساخت یک کلیپ کوتاه تبلیغاتی و انتشار آن در برخی موارد کمتر از ۳۰ درصد یک تبلیغات تلویزیونی تمام می‌شود که بازدهی بسیار بیشتری دارد و به نفع شرکت تبلیغ کننده خواهد بود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی بر پایه اینترنت (بخش اول)

جذب مخاطب تخصصی

در بازاریابی سنتی جذب مشتریان مناسب کسب‌و‌کار شرکت بسیار دشوار است، البته این مورد درباره تمام کسب‌و‌کار‌ها صادق نیست، اما به‌طور کلی یافتن مشتریان تخصصی در فضای مجازی بسیار آسان است. به‌طور مثال فرض کنید یک فروشنده کنسول بازی یا لوازم جانبی آن با تبلیغ در سایت‌های تخصصی گیم و بازی می‌تواند به‌راحتی خدمات خود را برای هزاران جوان و نوجوانی که به این حوزه علاقه‌مند هستند و روزانه از مطالب آن سایت استفاده می‌کنند، به نمایش بگذارد، یا یک سایت آشپزی مکان بسیار مناسبی برای تبلیغ فروش لوازم آشپزخانه، کلاس‌های هنری و تخصصی برای بانوان است، یافت مخاطب هدف با این تعداد گسترده در دنیای واقعی بسیار سخت است.

در این گزارش به توضیح مفاهیم و مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ پرداختیم، اما در گزارش بعدی انواع بازاریابی اینترنتی و روش‌های انجام آن را بازگو خواهیم کرد.

گزارش از عبدالله مطیع


بیشتر بخوانید: بهترین گوشی‌های هوشمندی که در سال ۹۷ رونمایی شدند +تصاویر 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۶ تير ۱۳۹۸
توروخدا یه گزارش از تخلفات دیجی کالا بدین . اصلا چطور میشه از همچین شرکتهایی شکایت کرد؟ قوانین سایتشون چطور تایید میشه وقتی فقط نفع خودشونو دیدن نه مشتری و اینکه هرجا میری میگی فلان چیز چرا اینقدر گرون میگن تو دیجیکالا که اینقدر تازه ما داریم ارزون میدیم . به قیمتای کاذب و هنگفتشون نگاهی بیندازین . توروخدا مبارزه با فساد رو اول از این سایت شروع کنید
آخرین اخبار