برگزاری پنجمین کنگره بین المللی شمس و مولانا درخوی

پنجمین کنگره بین المللی شمس و مولانا هفتم و هشتم مهر ماه مصادف با روز شمس و مولانا با حضور شمس شناسان داخلی و خارجی در خوی برگزار می‌شود

مجید مقدم رئیس شورای اسلامی شهر خوی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه  ، گفت: پنجمین کنگره بین المللی شمس و مولانا در تاریخ ۷ و ۸ مهر ماه ۹۸ مصادف با روز شمس و مولانا در سالن شهید کوچری فرمانداری خوی برگزار می‌شود.
 
وی بابیان اینکه، شهر خوی یکی از نزدیکترین شهر‌های کشور بامرز اروپا، ویکی از کهنترین با قدمت۷هزارساله شهر آذربایجان و شهر آرامگاه شمس تبریزی و پهلوان نامی ایران پوریای، ولی، زادگاه حضرت آیت الله خویی، شهر عارفانی همچون شیخ نوایی، زریاب خویی، شهر شعرایی، چون حقیرخویی، حاج رسول امینیان، شهر کوه‌های سر به فلک کشیده، شهرگل‌های آفتاب گردان، عسل مصفی وده هاآثار باستانی وصنایع دستی دیگر این شهر؛ که گردشگران داخلی و خارجی باشرکت در این همایش می‌توانند از آثارتاریخی این شهر دیدن نمایند.
 
مقدم در ادامه به زمان برگزاری جشنواره اشاره کرد، گفت: دومین جشنواره شمس و مولانابا حضور هنرمندان معروف داخلی و خارجی، در سه بخش موسیقی، شعر وتایپوگرافی از۲۴الی۲۸ مرداد برگزار می‌شود.
 
رییس شورای شهر خوی درهمین راستا ادامه داد: بخش تایپوگرافی از تاریخ ۲۴ الی ۲۸ مرداددر مجتمع فرهنگی ارشاد، شعر از تاریخ ۲۴ و ۲۵ مرداد در پارک ملت یا سالن ارشاد و بخش موسیقی در مورخه‌های ۲۶، ۲۷ و ۲۸ مرداد در آرامگاه شمس تبریزی برگزار خواهند شد.
 
وی در موردتعداد آثار رسیده به دبیر خانه گفت: تعداد آثار رسیده به جشنواره تا مورخه ۲۰ تیرماه ۹۸ در (۳ بخش شعر، موسیقی و تایپوگرافی) ۲۶۸ اثر موسیقی به جشنواره رسیده که از این تعداد ۹۰ اثر به مرحله داوری رسیده است، در گروه شعر ۵۲۸ اثر به جشنواره رسیده که تمام آثار به مرحله داوری راه یافته اند.
 
وی درادامه افزود:دربخش تایپوگرافی ۴۹۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده که از این تعداد ۳۵۱ اثربه مرحله داوری رسیده است.
مقدم تصریح کرد: در بخش موسیقی با حضور حسام‌الدین سراج، اردشیر کامکار و داود آزاد، از۲۲ استان کشور، استان‌های آذربایجان شرقی و خراسان شمالی هرکدام با ۷ اثر، استان‌های آذربایجان غربی و فارس هرکدام با ۴ اثر و استان‌های همدان، کردستان و قزوین هرکدام با ۳ اثر در جشنواره شرکت نموده اند.
 
وی افزود: در بخش شعر با حضور محمدکاظم کاظمی، محمد سعید و شهرام می‌زایی، از ۲۹ استان کشور، استان‌های برتر حاضردر جشنواره، استان آذربایجان غربی با ۲۹ شاعر، استان تهران با ۲۴ شاعر و استان‌های اصفهان و خراسان رضوی هرکدام با ۲۱ شاعر در جشنواره حضور خواهند داشت.
 
مقدم همچنین در بخش تایپوگرافی نیز گفت: در بخش تایپوگرافی با حضور عبدالرضا چارئی، مجید محمد نژاد و جواهر از داوران نامدار کشور، از ۱۴ استان کشور، استان‌های برتر به ترتیب: استان آذربایجان شرقی با ۱۴ اثر، استان‌های قم و تهران هرکدام با ۷ اثر و استان‌های آذربایجان غربی و خراسان رضوی هرکدام با ۴ اثر در جشنواره حاضرخواهند بود.
 
رئیس شورای اسلامی خوی درمورد برنامه‌های جانبی جشنواره نیز گفت: برنامه‌های جانبی جشنواره امسال شمس و مولانا عبارتند از: رونمایی از ۲ آلبوم موسیقی اصیل ایرانی از خوانندگان و گروه‌های برتر موسیقی کشوری، رونایی از لباس مخصوص آذربایجانی، برگزاری برنامه موسیقی نقاشی در محوطه آرامگاه شمس، برگزاری تور‌های گردشگری، حضور اقوام مختلف کشوردر جشنواره بالباس مخصوص هراستان و اجرای برنامه‌های هنری توسط هنرمندان مختلف در مناطق مختلف شهرستان خوی و پایان بخش جشنواره برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره باحضور مسئولین طراز اول کشوری در روز ۲۸ مردادماه در آرامگاه شمس تبریزی همراه با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره خواهدبود.
 
مقدم گفت: شمس پژوهان ومولوی شناسان از کشور ترکیه وپاکستان و سفیر ترکیه در ایران از مهمانان ویژه این همایش خواهند بود.
مجید مقدم در باره برگزارکنندگان جشنواره نیز گفت: برگزارکنندگان جشنواره عبارتند از: تولیت شمس تبریزی، شورای اسلامی شهر و شهرداری و فرمانداری خوی با همکاری صمیمانه ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و اصحاب رسانه، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آموزش و پرورش و مرکز تربیت معلم شهید مطهری خوی خواهند بود.

لازم به ذکر است که، شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره‌های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' زر دوز' بود.
 
انتهای پیام/م 
 
 

کنگره بین المللی شمس و مولانا برگزار می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.