وزیر بهداشت:

یک ریال از بیت المال را هم باید با حساب و کتاب هزینه کنیم/ نمی‌توانند مجبورمان کنند «نظام ارجاع» را کنار بگذاریم

وزیر بهداشت گفت: برای یک ریال از بیت المال باید با حساب و کتاب، هزینه کنیم و اجازه نمی‌دهیم که منابع کشور دور ریخته شود.

به گزارش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت بهداشت سعید نمکی وزیر بهداشت در هفتمین جلسه شورای سیاستگذاری نظام الکترونیک سلامت اظهار داشت: اگر همه معاونت ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان‌های بیمه گر و نظام پزشکی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به همدیگر کمک نمی‌کردند، این حرکت عظیم ملی شکل نمی‌گرفت.

نمکی با بیان اینکه بیت المال را پایمال نخواهم کرد، افزود: برای یک ریال از بیت المال باید با حساب و کتاب، هزینه کنیم و اجازه نمی‌دهیم که منابع کشور در مواردی که هزینه شود که دور ریخته شود، چون در پیشگاه خدا و خلق او باید پاسخگو باشیم.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید منابع خود را به صورت کیفی و بهینه هزینه کنند یعنی زیرساخت نظام‌هایی را طراحی و توسعه دهند که در آینده به کار نظام سلامت بیاید و مانند کوه پشت مدیران حوزه سلامت ایستاده ام تا هزینه‌ها کیفی و بهینه شود و تحت هیچ فشار بیرونی، تعویض نشوند.

 خدمت‌رسانی به مردم اولین هدف است

وزیر بهداشت تاکید کرد: فرصت خدمت به مردم محدود است؛ دو راه بیشتر در پیش نداریم یکی اینکه به حاشیه پردازی‌ها پاسخ دهیم و از کار کردن، عقب بمانیم و یا اینکه باید کار کنیم که بنده همواره خودم را از رانش‌ها و کشش‌های بی مورد دور کرده ام و همیشه سعی داشته ام که به کار اصلی خود بپردازم البته در برخی موارد، فرمانده باید به خط مقدم برود تا طرف مقابل بداند که یاران او تنها نیستند و یارانش هم دلگرم شوند.

پیام‌های استقرار پرونده الکترونیک سلامت

 نمکی افزود: از استقرار پرونده الکترونیک سلامت دو نتیجه گرفتیم و آن  انجام کارهای بزرگ با وفاق و همدلی و هم افزایی بود و دیگری اینکه برخی اقداماتی که از وحشت عدم امکان، آن‌ها را بر زمین گذاشته ایم را می‌توان انجام داد و اگر بتوانیم مشکلات را از همدیگر تفکیک کنیم و به هم گره نزنیم، می‌توان به نظام سلامت الکترونیک کارآمد امیدوار بود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت آموزش از راه دور در نظام سلامت الکترونیک، گفت: از امروز باید از ابزار ارزشمند پرونده الکترونیک سلامت بهترین استفاده را کرده و باید سه رکن دیگر تکالیف قانونی شامل سیستم ارجاع، پزشکی خانواده و راهنما‌های بالینی را بر روی آن پیاده کنیم.

اجرای نظام ارجاع مرحله‌ای و آزمایشی خواهد بود

وزیر بهداشت گفت: در برخی استان‌ها به طور همزمان سیستم ارجاع اجرا شده است، اما بر خلاف پرونده الکترونیک سلامت که به جامعیت جمعیتی فکر می‌کردیم، در سیستم ارجاع و پزشکی خانواده، معتقد به مرحله بندی و اجرای آزمایشی در چند استان هستم و باید برای این اجرای آزمایشی، هدف گذاری و زمان بندی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه  آموزش از راه دور و پزشکی از راه دور باید به مردم کمک کند افزود: باید هر خانه یک پایگاه سلامت باشد تا  در هر خانه، یک سلامت یار بتواند در ارتقای سلامت خانواده موثرتر باشد و در صورتی که آموزش و پزشکی از راه دور طراحی و اجرا شود، حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد در وقت و هزینه‌های مردم صرفه جویی خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: در سیستم ارجاع باید رویکرد خدمت محور داشته باشیم نه پزشک محور و این خدمت ممکن است در یک مجموعه تخصصی باشد یا فوق تخصصی.

وزیر بهداشت یادآور شد: برنامه‌های بسیاری در وزارت بهداشت داریم و البته اهل مشورت هستیم و نظرات و انتقادات دلسوزانه همکاران و متخصصین امر را به روی چشم می‌گذاریم.

 نمکی افزود: برنامه‌ای بهمن ماه پارسال به مجلس شورای اسلامی فرستادیم آن زمان برخی گفتند که این برنامه ها، بلندپروازانه است و اعلام کردم که اگر تنها باشم بلند پروازانه است، اما بال‌هایی تحت عنوان فکر و اندیشه و عمل همکاران و کارشناسان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور داریم که می‌توانند تا اوج قله ما را ببرند.


بیشتر بخوانید: بودجه شرکت‌های دانش بنیان افزایش می‌یابد/ تخلف و فساد باید از پژوهش دور شود


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار