از سیم‌کشی مغز تا وابستگی‌های احساسی / تفاوت‌های جالب زنان و مردان که از آن بی‌اطلاعید!

در عصر بیش از حد سیاسی امروز و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، برای هرکسی خطرناک است که به تفاوت‌های افراد از یکدیگر اشاره کند، در حالی که ما همه حقوق و آزادی برابر داریم یا حداقل باید داشته باشیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در عصر بیش از حد سیاسی امروز و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، برای هرکسی خطرناک است که به تفاوت‌های افراد از یکدیگر اشاره کند، در حالی که ما همه حقوق و آزادی برابر داریم یا حداقل باید داشته باشیم. یکی از این موارد بحث‌های جنسیتی و تفاوت‌های بدیهی بین مردان و زنان است که برخی افراد معمولا به دلایلی نادیده می‌گیرند. بعد از بررسی تحقیقات علمی مختلف و ویژگی‌های هر دو جنس، در این مطلب تفاوت‌های بین دو جنس را مطرح می‌کنیم که بسیار واقعی هستند چه بخواهید چه نخواهید.

از سیم کشی مغز تا وابستگی های احساسی / تفاوت های جالب زنان و مردان کهاز آن بی اطلاعید!


بیشتربخوانید: تفاوت‌های اسرارآمیز میان مردان و زنان در زندگی زناشویی


سیم‌کشی مغز

مغز زنان و مردان کاملا با هم فرق دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط مغز مردان بین جلو و عقب یک طرف مغز برقرار است، در حالی که این ارتباط در مغز زنان از نیمکره چپ به راست مغز است.

ریه‌ها

ظرفیت ریه زنان حدود ۳۰ درصد کمتر از مردان است.

رهبری

به تازگی دانشگاه ام‌آی‌تی تحقیقاتی درباره نقش جنسیت در رهبری انجام داده است. تا همین اواخر بیشتر موقعیت‌های رهبری و مدیریت را مردان بر عهده داشتند و تصور می‌شد که رهبران بهتری هستند.

ماده خاکستری و سفید مغز

مغز مردان ماده خاکستری و مغز زنان ماده سفید بیشتری دارد. ماده سفید سرعت انتقال همه‌ی سیگنال‌های عصبی را افزایش می‌دهد، که درنهایت به زنان اجازه می‌دهد افکار خود را با سرعت بیشتری نسبت به مردان پردازش کنند.

استرس

تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که در استرس شدید یا بحران، زنان برای واکنش به احساسات خود مراجعه می‌کنند، ولی مردان با منطق و استدلال قیاسی واکنش نشان می‌دهند.

تحصیلات

در بسیاری موارد مشاهده شده که تفاوت‌های جنسی نقش مهمی در موفقیت تحصیلی بازی می‌کند. اما بسیاری از متفکران معتقدند این به دلیل تبعیض در قانون، فرهنگ و جامعه باشد یا شاید انعکاس تفاوت‌های طبیعی در علایق هر دو جنس باشد.

جرایم

عاملین جرم معمولا مردان هستند. به جز فحشا، در همه جرایم نرخ بازداشت زنان پایین‌تر از مردان است و به نظر می‌رسد این در همه‌ی کشور‌ها صدق می‌کند.

بیماری‌های خودایمنی

برخی بیماری‌های خودایمنی ممکن است عمدتا در یک جنس اتفاق بیفتد، مثلا ۹۰‌درصد از موارد ابتلا به سیروز صفراوی در زنان دیده می‌شود در حالی که کلانژیت اسکلروز بیشتر در میان مردان رایج است.

لوب پیشانی

لوب پیشانی که مسئول حل مسئله است و دستگاه کناره‌ای مغز زنان بزرگتر از مردان است که باعث می‌شود زنان در حل مسائل مربوط به خانه و احساسات بهتر از مردان باشند.

عملکرد

به دلیل لوب آهیانه و آمیگدال بزرگتر، مردان معمولا در خواندن نقشه، روابط فضایی و ریاضیات عملکرد بهتری دارد. از سوی دیگر، زنان در زبان انگلیسی و هنر بهتر هستند.

دما
زنان نسبت به مردان دما‌های بالاتری را می‌توانند تحمل کنند، چون سوخت‌وسازشان کمتر است.

تفاوت‌های ژنتیکی و عصبی

تحقیقات زیادی ثابت کرده که تفاوت‌های زنان و مردان در اصل ژنتیکی و عصب‌شناختی هستند و نسبت به تاثیرات فرهنگی بسیار مقاوم هستند.

شوخ طبعی

مردان از شوخی به عنوان سلاح برای جذب زنان استفاده می‌کنند در حالی که زنان حتی به ندرت سعی می‌کنند بامزه باشند، به همین دلیل بسیاری از مردان فکر می‌کنند زنان اصلا حس شوخ طبعی ندارند.

تمایلات خودکشی

تفاوت‌های جنسیتی در خودکشی قابل توجه هستند، نرخ اقدام به خودکشی و خودکشی موفق در زنان و مردان بسیار متفاوت است. این اختلاف که پارادوکس جنسیتی رفتار خودکشی نامیده می‌شود، ممکن است در کشور‌های مختلف بسیار متفاوت باشد.
آمار نشان می‌دهد که مردان بیشتر از زنان در اثر خودکشی می‌میرند، اما اقدام به خودکشی در میان زنان سه برابر بیشتر از مردان است. این تناقص به دلیل روشی است که برای خودکشی انتخاب می‌کنند، زنان بیشتر با استفاده از قرص و مردان بیشتر با استفاده از اسلحه، چاقو و پریدن از ارتفاع خودکشی می‌کنند.

قدرت

مردان به طور متوسط، ۵۰درصد بیشتر از زنان قدرت دارند.

تاثیرات احساسی

زنان به دلیل قابلیت‌های باروری خود مثل دوره‌های قاعدگی، بارداری، شیردهی و یائسگی تاثیرات احساسی را تجربه می‌کنند که مردان نمی‌کنند.

امنیت

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تمایل و نیاز به ثبات، امنیت و روابط پایدار در مردان به اندازه زنان نیست.

سوخت‌وساز

بدن مردان نسبت به زنان سوخت‌وساز بیشتری دارد.

بو
حس بویایی زنان بهتر از مردان است. تحقیق جدید نشان می‌دهد که سلول‌های بویایی مغز زنان ۵۰درصد بیشتر از مردان است.

قد مردان
مردان معمولا قدبلندتر از زنان هستند. متوسط قد مردان ۱۷۷.۸ سانتیمتر و متوسط قد زنان ۱۶۲.۶ سانتیمتر است. این نتیجه اسکلت بلندتر است که باعث استخوان‌های بزرگتر و سنگین‌تر می‌شود.

مغز مردان
مغز مردان معمولا بزرگتر از مغز زنان است. اما بزرگتر بودن همیشه به معنای باهوش‌تر بودن نیست. آزمون‌های ضریب هوشی و استعداد نشان می‌دهد که جنسیت روی هوش کلی تاثیر ندارد. تفاوت در اندازه مغز به تفاوت در توده بدن مرتبط است.

حافظه

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که زنان تاریخ تولد‌ها و سالگرد‌ها را بهتر از مردان به یاد می‌آورند، در حالی که مردان تاریخ زمانی که باید قسط و کرایه پرداخت کنند را به یاد می‌آورند.

وابستگی احساسی

مادران از نظر احساسی قبل از تولد و از زمانی که فرزند در رحمشان است به او وابسته می‌شوند. اما مردان چند ماه بعد از تولد و از وقتی فرزندشان می‌خندد و واکنش نشان می‌دهد به او وابسته می‌شوند.
منبع: برترین ها

انتهای پیام/

تفاوت‌های جالب مردان با زنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.