کارشناسان اقتصادی تاکید کردند؛

تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه شرکت چینی به اتهام همکاری با ایران «غیرقانونی» است

کارشناسان اقتصادی تحریم جدید آمریکا علیه یک شرکت چینی که متهم به تجارت نفتی با ایران است را غیرقانونی اعلام کردند.

تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه شرکت چینی «غیرقانونی» استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز، بسیاری از کارشناسان اقتصادی در واکنش به تحریم جدید آمریکا علیه یک شرکت چینی که متهم به تجارت نفتی با ایران است، گفته‌اند چنین تحریم‌هایی وجهه قانونی ندارد و کاملا غیرقانونی است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته [دوشنبه] به یک روزنامه آمریکایی گفت واشنگتن، شرکت چینی «ژو‌های ژنرونگ» و مدیرعامل آن را به علت انتقال و خرید نفت ایران، به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

سفارت چین در آمریکا نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن، مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه آمریکا اعلام کرد و آن را دخالت در امور چین و دیگر کشور‌ها دانست. در بخشی از بیانیه سفارت چین آمده است: «از واشنگتن می‌خواهم هرچه زودتر به اشتباهات خود پی ببرد و به حقوق و منافع قانونی دیگر کشور‌ها احترام بگذارد.»

«شئونگ شائوهی» رئیس سابق شرکت ژنرونگ در واکنش به تحریم این شرکت و رئیس آن گفت تجارت نفت خام میان شرکت ژنرونگ و شرکایش در ایران بر اساس قوانین بین المللی کاملا قانونی و طبق کنوانسیون‌های تجارت بین المللی است.

شائوهی امروز سه شنبه در مصاحبه با گلوبال تایمز گفت همکاری تجاری دو جانبه بین چین و ایران کاملا طبیعی، باز، شفاف و مطابق قوانین بین المللی است. آمریکا هیچ دلیلی برای اعمال تحریم‌های یکجانبه ندارد و شرکت‌های چینی بر اساس قانون داخلی خود اقدام می‌کنند.

وی افزود: چین از تحریم‌های اقتصادی آمریکا در قبال ایران پیروی نخواهد کرد.

ژو رونگ، پژوهشگر ارشد موسسه مطالعاتی چونگیانگ گفت: شرکت‌های چینی دارای حقوق قانونی برای تجارت با کشور‌های دیگر مانند ایران هستند. آمریکا به وضوح قوانین داخلی خود را در مورد جامعه بین الملل تحمیل می‌کند. این اقدام که تجارت عادی بین چین و سایر کشور‌ها را مختل می‌کند، موجه نیست.

شرکت ژنرونگ که مقر آن در پکن است در سال ۱۹۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده و یک کانال تامین کننده نفت خام در خاورمیانه را توسعه داده است. طبق گزارش وبسایت این شرکت حجم تجارت آن با ایران بیش از ۶۰ درصد است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار