گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از خودرو‌های تاکتیکی بومی/ (۱)

از مرزهای داخلی تا عراق و سوریه زیر گام‌های «سفیر» ایرانی +تصاویر

نیروهای حزب الله لبنان، ارتش سودان، ارتش سوریه، حشد الشعبی عراق و ... به مشتریان شماره یک خودروی «سفیر» تبدیل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خودروهای تاکتیکی یکی از ابزارها و ادوات بسیار مهم در عرصه های نبرد و میدان های پیکار با دشمنان هستند. این خودروها به جهت لزوم بهره گیری در زمینه های ذکرشده باید از ویژگی های شاخصی برخوردار باشند. 

ایران در دوران رژیم ساقط شده پهلوی این خودرو‌ها را که عمدتا از شرکت آمریکایی جیپ تهیه می‌کرد. با وقوع انقلاب اسلامی و قطع ارتباط با آمریکا، این شرکت دیگر تولیدات خود را به ایران ارسال نکرد و ایران هم به خرید خودرو‌های ژاپنی تویوتا اقدام کرد. البته در آن موقع شرکت پارس خودرو که تولید این نوع خودرو‌ها را برعهده داشت، ابتدا به سراغ تولید و خرید قطعات نمونه هندی جیپ که شرکت ماهیندرا مانند شرکت پارس خودرو آن را تولید می‌کرد، رفت. این جیپ با نام اصلی ویلیز در ایران تحت عنوان جیپ شهباز و در هندوستان با نام جیپ ماهیندرا تولید می‌شد. تولید این خودرو در پارس خودرو با سال‌های ابتدایی دفاع مقدس در ایران همزمان شده بود. اما پس از تولید این خودرو به گفته محمدرضا یزدانی خرم مدیرعامل وقت پارس خودرو نیرو‌های مسلح اعم از ارتش و سپاه پاسداران پس از تولید این نوع خودرو به علت عدم کارایی مناسب از آن‌ها استفاده نکردند و این خودرو‌ها در انبار پارس خودرو خاک خورد.
 
خودرو/*/*/

نیرو‌های مسلح، اما این بار به جای استفاده از جیپ‌های ماهیندرا سراغ تولیدات شرکت ژاپنی تویوتا رفته و اقدام به خرید انواع لندکروزر اعم از سواری و وانت کردند، چراکه این خودرو‌ها هم توان و دوام بالاتر و هم هزینه نگهداری کمتری نسبت به سایر خودرو‌ها داشتند و تا پایان دفاع مقدس این خودرو‌های ژاپنی بودند که وظیفه ترابری رزمندگان ایرانی را برعهده داشتند. البته جیپ‌های نظامی روسی به علت مشخصات فنی با نام یو آز (اواز) نیز در گردان ترابری ارتش حضور داشتند و بیشتر در مناطق سردسیر مانند مناطق مرزی آذربایجان غربی و کردستان کاربرد داشت.
 
اما پس از پایان دوران دفاع مقدس ایده ساخت تجهیزات بومی همچون سایر زمینه‌ها در زمینه خودرو‌های نظامی تاکتیکی نیز در دستور کار قرارگرفت. البته این ایده تا دو دهه بعد یعنی در اواخر دهه ۸۰ رنگ و بوی اجرایی شدن به خود گرفت. حدود سال ۸۷ بود که خودرویی تاکتیکی که به خودروی جیپ شباهت زیادی داشت با نام «سفیر» رونمایی شد.
 
خودرو/*/*/

خودروی سفیر

«سفیر» خودروی نظامی تاکتیکی بومی کشورمان است که در صنایع خودرویی فتح ساخته شده و در سال ۸۷ از آن رونمایی شد. این خودرو از نظر ویژگی‌های فنی شباهت زیادی به خودرو‌های جیپ داشته و از نظر عملکردی همانند آن‌ها عمل می‌کند. این خودرو به در قالب خودرو‌های ۴x۴ طراحی و ساخته شده است. وزن این خودرو در حدود 1.5 تن برآورد شده است.
 
سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع کشورمان در آن روزها در مراسم رونمایی خودروی سفیر گفت که طی امسال ۳۰۰۰ دستگاه از این خودرو ساخته شده‌ است و صنایع فتح هر سال ۵۰۰۰ دستگاه دیگر از این خودرو را تحویل خواهد داد.
 
خودرو/*/*/
 
این خودرو به صورت تاکتیکی طراحی شده به گونه ای که با اندک تغییراتی در ظاهر خودرو، امکان نصب و استفاده از انواع سلاح از جمله موشک انداز ۱۰۶ میلی متری، موشک انداز تاو، راکت انداز ۱۰۷ میلی متری، موشک انداز مالیوتکا و نارجک انداز GMG فراهم می‌شود. همچنین با نصب تجهیزات مختصری روی خودروی سفیر، این خودرو به صورت خودروی فرماندهی، آتلیه مخابراتی و آمبولانس، در میدان‌های رزم و عملیاتی قابل استفاده است.

قطعات خودروی سفیر کاملا در کشور تولید می‌شود و در مقایسه با خودرو‌های مشابه در دنیا، به علت برخورداری از موتور پرتوان، سیستم انتقال قدرت بسیار توانمند، شاسی فولادی و بدنه‌ای مستحکم، از برترین این خودرو‌ها محسوب می‌شود.
 
از دیگر مزایای این خودرو می توان به استهلاک کم قطعات، مصرف کم سوخت، توان بالای موتور، تطبیق با شرایط مختلف جغرافیایی ایران، سیستم تعلیق عالی متناسب با ماموریت نظامی و داشتن اکسل‌های پرقدرت از ویژگی‌های این خودرو است.

خودرو/*/*/
 

مشخصات فنی

سفیر با وزنی در حدود ۱٫۶۲ تن بدون تجهیزات نصب شده و ۲٫۳۵ تن با ظرفیت کامل تجهیزات نصب شده است. طول آن در حدود ۳٫۷۲۶ متر، عرض ۱.۶۹ متر، ارتفاع ۱.۸۸ متر و قابلیت حمل ۱ نفر خدمه و ۵ نفر مسافر طراحی و ساخته شده است.

سلاح هایی مانند راکت انداز فجر، یک عراده توپ ام۴۰ و یا یک عراده پرتابگر ضد تانک طوفان  قابلیت نصب بر روی این خودرو را دارند. موتور آن از همان تکنولوژی موتور نیسان زد ۲۴ بهره می برد که با مصرف سوخت گازوئیل در حدود ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت تولید می کند. سیستم تعلیق آن Coil spring است که همان سیستم تعلیق با کمک فنرهای بسیار قوی و با قابلیت ارتجاع بالاست. همچنین، «سفیر» با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت برد عملیاتی در حدود ۵۰۰ کیلومتر دارد.

خودرو/*/*/

 نیروهای حزب الله لبنان، ارتش سودان، ارتش سوریه، حشد الشعبی عراق و نیروی ضربتی آفریقای مرکزی به مشتریان شماره یک خودروی سفیر تبدیل شده‌اند. نکته حائز اهمیت در مورد ارتش سودان این است که این کشور خط تولید سفیر را هم با نام KARABA VTG01 در کشور خود افتتاح کرده است و زیر نظر وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران به تولید سفیر می‌پردازد.

مشخصات فنی کامل

سازنده: صنایع خودروسازان فتح (سازمان صنایع دفاع)
خانواده: جیپ ۱.۴- تن
طراحی و ساخت اولین نمونه: پژوهشکده علوم خودرویی سال ۱۳۸۴
تولید انبوه: صنایع خودروسازان فتح از سال ۱۳۸۵
ظرفیت تولید اسمی سال اول: ۶۰۰ دستگاه
ظرفیت تولید اسمی سال دوم به بعد: ۱۲۵۰ دستگاه
تایید کننده نهایی: ستاد کل نیرو‌های مسلح
مشتریان: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران
موتور: نیسان مدل Z-۲۴ کاروانی
سازنده موتور: مگا موتور
گیربکس: مکانیکی / سینکرونیزه / F۴W۸۱A
کمک گیربکس: مکانیکی / T۱۳۰ A
سازنده گیربکس و کمک گیربکس: شرکت چرخشگر
اکسل جلو: صلب / فرمان پذیر / فعال / تمام شناور / C ۲۰۰
اکسل عقب: صلب / فعال / تمام شناور / H۲۳۳ B
سازنده اکسل‌ها: مگا موتور
فرمان: هیدرولیکی - معمولی
شاسی: U شکل
سازنده شاسی و بدنه: خودروسازان فتح

از مرزهای داخلی تا عراق و سوریه؛ زیر گام‌های سفیر ایرانی +تصاویر

«سفیر» در رسانه های خارجی

پایگاه خبری تحلیلی army recognition در گزارشی با اشاره به خودروی نظامی سفیر آن را یک خودروی ساخت داخل ایران معرفی کرده است که با طیف گسترده‌ای از تسلیحات مانند سیستم پرتاب ۱۰۷ میلیمتری MLRS، اسلحه بدون سلاح ۱۰۶ میلی متری، پرتاب موشک ضد تانک و یا پرتابگر نارنجک ۴۰ میلی متری تجهیز شده است.

پایگاه خبری تحلیلی ARES در مقاله ای به نام الکس هارپر نیز این خودرو را مورد نقد و بررسی قرارداده و آن را از نظر فنی تحلیل کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
یوصف قیمت این جیپ خوشگل جنگی سفیر چند است ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
خودرو سازی رو بدین دست سپاه بی مسولیتا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۰۸ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
سلام.چرا مدل هایی به صورت تجاری از این خودروها ساخته نمیشه تا مردم عادی هم برای استفاده شخصی بخرند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
ازش خوشم اومد کاش تو بازارم عرضه بشه باحاله به شرطی که مصرف سوختش کم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
این خودرها توسط ارتش ساخته شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
خودرو سازی رو بدین دست سپاه این خاسته ما ملت ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
آفرین به نیروهای مسلح،واقعا با این توان بالا نشان دادید که شایسته قطب‌های سوم و چهارم و پنجم و..خودروسازی هستید .
با آرزوی داشتن صنعت خودرویی در حد کلاس جهانی.
Germany
نورعلی جلالی
۱۳:۵۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
سلام وخسته نباشید به تمامی غیورمردان ایران زمین درهرلباسی که هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
احسنت بر ارتش و کارکنان باهوشش که از هوا و زمین و دریا و فضا هر آنچه نیاز است را با کمک وزارت دفاع می‌سازند.
قطب خودروسازی مستقل ارتش هم میتواند به پیشرفت و توان لجستیکی کمک کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
سپاه باید خودش دست بکار بشه و خودرو تولید کنه برای مردممون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
یعنی این مشتری ها پول هم می دهند؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۵:۱۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
دم سپاه گرم واقعا دمشون خدا قوت داره واقعا باید مردم دست به دست هم بدن تا شرکت خودرو سازی بیوفته دست سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
از پراید بهتره از اینا به مردم بدین خودشون خط تولید پراید نیسان و405 رو از روی کره ی زمین محو کنن
Iran (Islamic Republic of)
یزدان
۱۷:۵۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
اگر صنعت خودروسازی دست سپاه وارتش بود الان مردم ایران بهترین خودرو که با خودروسازهای خارجی متل بی ام و بنز تویوتا رقابت میکرد سوار میشودند وقتی سپاه موشک نقطه زن سجیل با برد چندصد هزار کیلومتر میسازد نمیتونه خودرو با کلاس جهانی و با کیفیت بسازه تا دلال رانت خوار مفسد تو کشور هست ما پیشرفت نمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
شیرو
۱۷:۰۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
از محل صادراتش چی عاید مردم میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
از محل صادراتش هزینه های نیروهای مسلح تامین میشه که وظیف تامین امنیت مردم را دارند
مثل محصولات ایران خودرو و سایپا نیست که امنیت مردم را نابود کرده
حالا فهمیدی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۲۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
گوشت کیلویی ۱۲۰ هزار تومان. برنج کیلویی ۲۵ هزار تومان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
این ها رابایدازدولت طلبکاربودکه تمام توان ونیروی خودراطی این چندسال به مذاکره به غرب وآمریکا گذراندوسرمایه های داخلی رانادیده گرفت ازنیروهای نظامی که باغیرت وشرف وباتمام مشکلات توانستنداینچنین غرورملی رابه نمایش بگذارندتمامی این مشکلات به انتخاب خودمان سرمان آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
ایران خودرو وسایپا مارو در هر جا سر افکنده کردند .به دادمون برسید ای سپاهیان عزیز درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام یکسری ایراد داره که انشالله برطرف بشه بخصوص در قسمت جلوبندی که در سرعت بالا دچار مشکل میشه و اینکه سیستم سوخت رسانی کاربراتوری میباشد و مصرفش بالاست و وقتی خراب میشه تنظیمش خیلی کار سختیه در صورت امکان انژکتوری بشه...بعد مدت کوتاهی محل ورود سوییچ داخل استارت خراب میشه و استارت داخل بدنه هرز می چرخه .در کل دستمریزاد.خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
مکانیک
۲۱:۳۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
بزرگوار ، نوشته گازوییل سوزه بعد شما نوشتین کاربراتور شوند ایراد داره؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
من این ماشین را از تمام تولیدات ایرانخودرو و سایپا و... بیشتر دوست دارم ، از کجا میشود یکی از انها را بخرم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
خوشحال ميشم اينارو ميبينم
Iran (Islamic Republic of)
SS
۱۴:۲۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
چه خوب میشد اگه یه جوری کمر لابی فاسد خودرو سازی میشکست و همچنین خودروهای مرغوب و داخلی میدادن دست ملت.هم ارزونتر میشد هم چهارتا جوون میرفت سرکار.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۳۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام . بدرد دور دور شبهای تهران میخوره . اونم با تجهیزات کامل. اونهایی که هنگام رانندگی از موبایل استفاده میکنند و اونایی که زیادی بوق میزنند رو زیر چرخهاش له کنم. چه حالی میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
ما نیز این آمادگی را داریم از این تولیدات دربخش کشاورزی درمناطق صعب العبور بهرمند باشیم دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
مطمعنا ، قيمت تمام شده اش كمتر از پرايد است ،،،دست شما درد نكنه ،
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۲۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
ممنون کمی هم به فکر ایرانیها باشید دست بگذارید روی سایپا و ایران خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
یعنی واقعا این خودرو جنگی را از ما میخرند ؟؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
وانت اون هم حتما بعدا میاد تو بازار خوبه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
خودرو ایرانی تا حالا جان صدها هزار ایرانی را گرفته ایا وقت ان نرسیده که برای این ملت صبور یک خودروی ایمن درست کنن ایا صنایع دفاعی مهمتر از جان مردمند نیروی مسلح مسئول امنیت مردم ومعتمد ملت ایا این همه کشتار در جاده های کشور نتیجه خیانت خودرو سازان داخلی نیست
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۱:۱۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
سلام
تبریک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
یه دستی روی سایپا و ایرانخودرو بکشید
Iran (Islamic Republic of)
bm
۱۰:۵۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
برای کار در باغ و کوه و صحرا من یکی می‌خوام بدون تجهیزات ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
پس همینا خودرو خو واس اسایش مردم هم درست کنند پولشو بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۰:۳۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
این خودرو را باید بصورت تجاری هم البته با یکسر ارتقا اتاق تولید بشه و به مردم هم فروخته بشه هم مردمی که دنبال خودرو 4*4 هستند مشتری آن خواهند بود و هم درآمد زایی برای صنایع لایق نظامی کشور [واهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
انشا الله خودروهای شخصی هم بومی بشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
فعلا که نظر دولت در مورد توان صنایع داخلی پختن ابگوشت بزباش است
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۹:۳۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
وجدانن تولید انبوه کنید به جای پراید و 405 ما مردم ممنون میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
افرین وماشاالله ایرانی بخواهد می تواند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
کاش اقتصاد مملکت 5 سال، فقط 5 سال میدادن دست سپاه و مجوز و کار و اشتغال و همه چیز 5 سال دست سپاه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
این گوی و این میدان بسم الله
کشور از همه است هر که می‌تونه آباد کنه.
Iran (Islamic Republic of)
علی طاهری
۱۹:۱۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
بخدا اگه‌ بزارن‌ سپاه وارد بشه‌ مملکت گلستان میشه‌‌
ولی حیف که بعضی ها چشم دیدن سپاه را ندارند
Netherlands
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
دردتون بخوره توی سر ایران خودرو و سایپا
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۲:۳۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
دمت گرم، گل گفتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
واقعا افتخار است درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
خودروسازی در ارتش و سپاه رونق بگیرد و هر کدام یک قطب مستقل برای خود،شوند.
زیرا امروزه خودرو در صنعت نظامی،بسیار مهم و راهبردی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
درود خدا بر شما باد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۶:۴۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۲:۰۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
کجایند آنهایی که صف می کشیدند برای خریدن پراید حلب؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
موتورش چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
آرسا
۰۱:۴۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
خواهشا این جیپ سفیر را تولید انبوه و وارد بازار کنید .
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۲:۳۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
با این رانندگی بعضیها(مثلا دور دور بچه پولدارها) واقعا نیاز هست که از این خودرو تو شهرها استفاده بشه !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
بسيار عالي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
احسنت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
بايد خودروسازي رو هم بدن دست اين عزيزان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
صنعت خودرو سازی رو باید بدین دست سپاه تا شکوفا بشه 100 بار ما بگیم دولت گوش نکنه
Germany
ناشناس
۰۰:۵۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
احسنت بر توان غيور مردان ايران
آخرین اخبار