معاون پژوهشی حقوقی دانشکده حقوق دانشگاه تهران مطرح کرد؛

حقوق مالکیت فکری از ابزار‌های مهم دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار

حبیبیا گفت: توجه به تجربه کشور‌های توسعه یافته در بهره‌برداری مناسب و کارآمد از ابزار‌های مهم دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار ضروری است.

برای دستیابی به توسعه اقتصادی باید حقوق مالکیت فکری را بشناسیمبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید حبیبا،  معاون پژوهشی حقوقی دانشکده حقوق دانشگاه تهران در مراسم رویداد کافه مالکیت با هدف بیان چالش‌های مالکیت فکری که عصر امروز در ساختمان دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: مالکیت فکری محصولی ساخته ذهن است که فرد یا سازمانی در حوزه عمومی یا خصوصی مالک آن است و می‌تواند به طریق مشخص استفاده از آن را کنترل کند یا بدون محدودیت در اختیار دیگران قرار دهد.
 
وی افزود: مالکیت فکری تقریبا در تمام مکان‌ها مانند کتاب، فیلم، موسیقی، ضبط آثار موسیقای، هنر، نرم افزار‌ها و در اشیا روزمره مثل ماشین، موتور، کامپیوتر آن یافت می‌شود.
 
حبیبا بیان کرد: حقوق مالکیت فکری از ابزار‌های مهم دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار به شمار می‌رود؛ توجه به تجربه کشور‌های توسعه یافته در بهره‌برداری مناسب و کارآمد از این ابزار، کشور‌های در حال توسعه را در سال‌های اخیر به ایجاد تغییر و تحولاتی در خصوص سیاستگذاری و مدیریت در حوزه مالکیت فکر وا داشته است.
 
وی ادامه داد: تدوین استراتژی ملی مالکیت فکری، اصلاح قوانین و مقررات داخلی و پیوستن به ترتیبات بین المللی حمایت از این حقوق از جمله این اقدامات است.
 
حبیبا ادامه داد: کشور ما نیز از چرخه تحولات این حوزه دور نبوده و توجه به نقش و اهمیت فکری و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در خصوص آن، در سال‌های اخیر افزایش داشته است.

تأثیر ارتباط میان نظام مالکیت فکری و حوزه کسب و کار

معاون پژوهشی حقوقی دانشکده دانشگاه تهران گفت: ارتباط میان نظام مالکیت فکری و حوزه کسب و کار و تاثیر این دو بر یکدیگر از جمله مسائل حائز اهمیتی است که کمتر بدان پرداخته شده است؛ از سویی شناخت، ارزیابی و تجاری سازی و بهره برداری بهینه از دارایی‌های فکری برای کسب و کار‌ها اهمیت بسیاری دارد و از سوی دیگر پویایی نظام مالکیت فکری و رشد صنایع خلاقانه در گرو مشارکت فعال حوزه کسب و کار در مباحث مربوط به آن است.
 
وی بیان کرد: یکی از مسائل مطرح شده در مالکیت فکری بحث آی پی است؛ فاصله ما با دنیا فاصله بسیار معنادار است و اگر به تاریخچه بحث آی پی برگردیم، متوجه این معنای عمیق می‌شویم.
بیشتر بخوانید: باشگاه دانش آموزی راهکاری برای کمک به دانشجویان/ مشکل کمبود اماکن ورزشی تا ۴۰ سال آینده حل می‌شود
وی افزود: یکی از چالش‌ها در حوزه آی پی، بحث آموزش آن است. طبق بررسی ها در دنیا  تنها یک الی ۲ دانشگاه در حوزه آی پی فعالیت می‌کنند، در حالیکه در ایران بیش از ۱۰ دانشگاه در این حوزه فعالیت می‌کنند.
 
حبیبا گفت: تردیدی نیست که با هم اندیشی، همکاری و تعامل جامعه تولیدکننده و مصرف‌کننده دارایی‌های فکری، ثمرات حاصل از اندیشه، فکر، خلاقیت و ابداعات بشری بیش از پیش عاید جامعه خواهد شد.

مالکیت فکری شامل قانون کپی رایت و مالکیت صنعتی است

در ادامه مراسم مهرداد الیاسی، رئیس اداره ثبت اختراعات با هدف بیان چالش‌های مالکیت فکری  اظهار کرد: امروز دانشگاه‌ها باید به سمت تحقیقات و فن آوری حرکت کنند که دانشگاه تهران در این خصوص اقدامات خوبی انجام داده است.
 
وی گفت: اختراع یا نوآوری که مخترع مایل به افشا آن نیست، تحت عنوان اسرار تجاری یا دانش فنی شناخته می‌شود و توسط قوانین دیگری حمایت می‌شود.
 
رئیس اداره ثبت اختراعات گفت: حق اختراع در اغلب کشور‌ها از زمان فایل یا ثبت تقاضا به مدت ۲۰ سال مورد حمایت قرار می‌گیرد و گواهی اختراع توسط اداره ثبت اختراع داخلی یا منطقه‌ای که مخترع در آن اظهارنامه خود را ثبت کرده، صادر می‌شود.
 
الیاسی بیان کرد: مالکیت فکری، قانون کپی رایت و مالکیت صنعتی را شامل می‌شود که قانون کپی رایت به منظور حمایت از آثار نوشتاری، تجسمی و سمعی و بصری است و مالکیت صنعتی، اختراع، علامت تجار، طرح‌های صنعتی و نشانه‌های جغرافیایی را تحت پوشش قرار می‌دهد.
 
رئیس اداره ثبت اختراعات ادامه داد: هدف از کپی رایت تشویق به تولید آثار هنری، ادبی و موسیقیایی اصیل اعم از کتاب، نقاشی، فیلم، قطعه موسیقی و نرم افزار است؛ نظام کپی رایت با بهره‌مند ساختن صاحب اثر از منافع اقتصادی آن بیان هنرمندانه را پاداش می‌دهد.
 
رئیس اداره ثبت اختراعات  افزود: گواهی نامه اختراع، مجوزی دولتی است که به مخترع حق می‌دهد برای مدت زمان مشخصی مانع از استفاده، ساخت، فروش، عرضه برای فروش یا واردات اختراع بدون اجازه او شود.
 
وی ادامه داد: در مقابل مخترع باید جزئیات اختراع خود را در اظهارنامه ثبت اختراع افشا کرد تا در دسترس عموم قرار گیرد در واقع حق اختراع قراردادی اجتماعی میان جامعه و مخترع است.
 
الیاسی با بیان اینکه دانش و تکنولوژی امروز در جهان در حال پیشرفت است، تصریح کرد: ما باید بتوانیم با پیشرفت دانش در جهان حرکت کرده و با دانش جدید آشنایی کامل داشته باشیم و با آن حرکت کنیم، بنابراین برگزاری اینگونه کارگاه‌ها می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
 
وی با اشاره به حمایت از حقوق مالکیت معنوی، گفت: امروزه نقش اساسی و تعیین کننده حمایت از حقوق مالکیت معنوی در ایجاد زمینه ابتکار و نوآوری و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و رشد سرمایه گذاری و تجارت بین المللی برکسی پوشیده نیست و حقوق مالکیت صنعتی نیز به عنوان بخش عمده‌ای از حقوق مالکیت معنوی شناخته می‌شود.
 
الیاسی در پایان گفت: با توجه به رشد جمعیت جهان، دارو‌های شیمیایی برای ارتقاء بهداشت جامعه کافی نیست و برای این منظر باید به ابداع دارو‌های بیولوژیک پرداخته شود؛ چراکه بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج با دارو‌های شیمیایی مداوا نمی‌شوند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
هر وقت در اين اداره ثبت اختراعات بسته شد اختراع و ابتكار تو مملكت زياد ميشه
آخرین اخبار