سرپرست وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

تصویب مدرسه محوری در شورای عالی اداری تا یک‌ماه آینده/ مدرسه سلف سرویس اندیشه می‌شود

حسینی گفت: حداکثر تا ظرف یک ماه آینده مدرسه محوری در شورای عالی اداری به تصویب می‌رسد.

تصویب مدرسه محوری در شورای عالی اداری تا یکماه اینده/ مدرسه سلف سرویس اندیشه می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در همایش تبیین سیاست‌های کلی سند تحول بنیادین با تاکید بر چهار لایه سند تحول بنیادین اظهار کرد: موسسه کانون اصلی تحول است و اگر این سند به مدرسه راه پیدا نکند، بی نتیجه خواهد بود و اتلاف وقت و هزینه داریم.

وی ادامه داد: موضوع مدرسه محوری به طور جدی از زمان وزیر اسبق آموزش و پرورش شروع شد و همه وزرا بر این نکته تاکید داشتند. امروز یکی از کلیدی‌ترین برنامه‌ها همین موضوع است که به طور ویژه متمرکز می‌شویم.

حسینی تاکید کرد: حداکثر ظرف یک ماه آینده طرحی را در شورای عالی اداری به تصویب می‌رسانیم که بر این اساس مدرسه محوری با چند ممیزه مصوب شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: در این طرح مدرسه سلف سرویس اندیشه می‌شود، باید بپذیریم که یکی از مشکلات اصلی نظام تعلیم و تربیت فاصله میان ستاد و صف است و فقط لایه های چندگانه که منابع را مصروف می‌کند.


بیشتر بخوانید: المپياد را از انحصار طبقاتی خارج می‌کنیم


حسینی بیان کرد: در مدرسه که کانون اصلی تحول است، مدیر کلید اصلی کانون است چراکه معتقدیم ارتقاء مدیر نباید انجام شود. برای تحقق ارتقای مدیریت مدرسه را مدنظر داریم و طرح تعالی مدیریتی بر همین اساس استوار است.

وی گفت: مدیر مدرسه باید ظرفیت خلق ثروت و مصرف موارد مالی را داشته باشند و بر این اساس روز گذشته در دولت فرصت خوبی برای تبدیل به احسن کردن منابع بود.

چهار مسیر تامین منبع داریم

حسینی با اشاره به اینکه چهار مسیر تامین منبع داریم، گفت: اول آنکه باید سهم خود را از منابع ملی افزایش دهیم، مهم تر از آن GDP است که همه عوامل موثر در آموزش و پرورش را می سنجد که باید به ۶-۷ درصد برسد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: توسعه مشارکت ها در همه ابعاد درون و برون سازمان هدفی راهبردی است که برای تحقق سند تحول بنیادین و پیشبردها باید مورد توجه قرار گیرد، بر این اساس طراحی نظام نامه مشارکت آموزش و پرورش با سایر وزراتخانه را در دستور کار داریم و الزامی برای مشا رکت ایجاد کنیم.

حسینی با اشاره به اجرای طرح معلم تمام وقت گفت: در طرح معلم تمام وقت ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به حقوق معلم افزوده می‌شود که بخشی از کمبود نیرو را جبران می‌کند و احتمالا تعداد ثبت نام کنندگان در این طرح تا شهریور به رقم ۱۰۰ هزار برسد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ازمهر ۹۸ حدود ۶۸ هزار معلم از مدارس خارج می‌شوند، گفت: ۲۰ هزار نیرو از طرق مختلف از دانشگاه فرهنگیان می‌گیریم اما ۴۸ هزار نیروی دیگر را چه طور باید تامین کنیم؟.

هدفگذاری ارزش سود صندوق ذخیره فرهنگیان تا سقف ۵۰۰۰ میلیارد تومان

وی به عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان هم اشاره کرد و گفت: این صندوق ۵۰ درصد ارزش سود در ۶ ماه گذشته داشته است. مقرر شد تا سال ۱۴۰۱ ارزش سود به ۵۰۰۰ میلیارد تومان برسد و برای سود دهی بیشتر صندوق سهام به معلمان واگذار شود و سهم ارزش افزوده آن را به معلمان بپردازند.

حسینی بیان کرد: انبوهی از این ظرفیت ها وجود دارد که می تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد. برای مثال مدرسه‌ای در حاشیه میدان ولیعصر داریم که در بهترین نقطه تجاری است؛ اگر آن را بفروشیم و در نقطه‌ای دیگر مدرسه ای بنا کنیم، می‌توانیم از حداقل هزینه کسب کرده، در راستای بازسازی مدارس، استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت ما بی قواره است، گفت: کنکور محوری، کلا محوری، اتکا به صرف معلم از جمله این مشکلات است و باید بر اساس سند تحول آن را تغییر دهیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به برنامه‌های متعددی برای اول مهر اشاره کرد و گفت: تامین منابع، مشارکت در مدرسه، چاپ و توزیع کتب درسی، مورد توجه قرار گرفته است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وجود ۵۶ پروژه حیات طیبه در کشور، گفت: برای مهر ۹۸، ۲ هزار پروژه در قالب ۱۰ کلاس درس را هم مورد توجه قرار دادیم و تخصیص اعتبار برای آن انجام شده است.

وی درباره فعالیت موسسات مهاجرتی هم اظهار کرد: باید مجوز این موسسات بررسی شود که اگر غیرقانونی بود و در حیطه وظایف آموزش و پرورش وارد عمل شده بود، با آن برخورد خواهیم کرد.

بین وضع مطلوب و دلخواه در آموزش و پرورش فاصله وجود دارد

در ادامه علی باقرزاده، معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اظهار کرد: بین وضع مطلوب و دلخواه در آموزش و پرورش فاصله وجود دارد و باید نگاه به آموزش و پرورش را تغییر دهیم و با تحول، این فاصله را کم کنیم.

وی ادامه داد: بحران آموزشی، بحران در یادگیری است و تا حدی جدی شده که ظرفیت‌های موجود را از بین برده است.
بیشتر بخوانید: مشارکت بیش از ۴۴۰ هزار دانش آموز در طرح ایران مهارت/ المپیادها را از انحصار طبقات مرفه خارج کنیم
باقرزاده با تأکید بر اینکه مدرسه محور تحول است، گفت: دانش‌آموز عامل تحول و برنامه دستی فرصت‌ساز تحول است البته آموزش را نمی‌توان مستقل از اقتصاد و فرهنگ دید، باید همه عناصر سهیم با آن همراه شوند.

معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر تعهد و انتظام همه بخش‌ها با برنامه درسی تأکید کرد و گفت: بین آنچه انجام می‌دهیم و آنچه باید انجام شود، فاصله وجود دارد که باید با هنر مدیریتی کلان به کاهش این فاصله کمک کنیم و به سمت تقویت مهارت تفکر، اندیشه‌ورزی و تربیت تمام ساحتی برویم.

ضرورت رویکرد مهندسی در اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش 

در ادامه مجید رعنایی، معاون شورای عالی آموزش و پرورش، اظهار کرد: برخی از برنامه‌های زیرنظام‌ها، نوآورانه است. تجربه نشان می‌دهد ۶۰ درصدشان اینگونه است و باقی برنامه‌های پیشینی است و تطبیقی. روابطی بین این برنامه‌ها وجود دارد. گاهی یک برنامه پیش نیاز برنامه دیگر است و گاهی روابط تعاملی میان برنامه‌ها برقرار است ؛ پس باید ارتباط بین برنامه‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

رعنایی با اشاره به اینکه با رویکرد مهندسی می‌توان در اجرای برنامه‌ها پیش رویم، گفت: باید نسبت به تغییر‌ها و اجرای برنامه‌ها همگان قانع شوند و علت تأخیر در اجرای سند تحول بنیادین هم رویکرد تربیتی و عقنایی آن است ،چرا که این اقدامی دیربازده اما ماندگار محسوب می‌شود.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به برخی از چالش‌های سند تحول بنیادین گفت: آموزش و پرورش به سمت نهاد فرهنگی تربیتی حرکت می‌کند یا خیر، موضوعی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر آن نظارت داشته باشد.

وی به تضعیف و تحریف سند تحول بنیادین هم اشاره کرد و گفت: باید در برابر این موضوع سند را مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۲:۳۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
فقط شعار فقط شعار.عمل کنید آقای حسینی
آخرین اخبار