افتتاح طرح‎های توسعه شرکت پالایش نفت تبریز/ روحانی: ایران به صادرکننده بنزین و گازوئیل تبدیل شده است

رئیس جمهور گفت: در صنعت نفت به خودکفایی رسیده ایم و نیازی به واردات نداریم و می‌توانیم گاز، بنزین و گازوئیل را صادر کنیم.

پالایشگاه  تبریز تنها پالایشگاه شمالغرب کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آئین افتتاح پروژه‌های پالایشگاه تبریز گفت: امروز نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان پروژه در پالایشگاه افتتاح شد که جای افتخار دارد.

او افزود: در کنار پروژه‌های آب و برق که بیش از ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری افتتاح شده است، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در یک استان در یک روز طرح و پروژه را افتتاح می‌کنیم که نشان از پیشرفت کشور و اقتصاد است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه وزارت نفت و همه شرکت‌های همکار وزارت نفت کار بزرگی را در طول دولت دوازدهم انجام دادند، ابراز داشت: در این دولت به خودکفایی بنزین و گازوئیل رسیدیم. امروز نیازی به واردات نداریم. هم گازوئیل می‌توانیم صادر کنیم و هم بنزین که این اقدام، حرکت بزرگی در خودکفایی بود.

او با بیان اینکه در گاز هم خودکفا شدیم و نیازی به واردات نداریم، گفت: در زمینه گاز، در تابستان خودکفا بودیم، ولی در زمستان نیازمند می‌شدیم که در زمستان هم خودکفا شدیم. اولین قدم مهم بخش صنعت نفت، خودکفایی در فرآورده بود که در تولید هم کار بزرگی صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه در برجام تولید و صادرات ما تحول بزرگی داشت و از یک میلیون بشکه نفت به ۲.۷ میلیون بشکه رسید که در ظرف چند ماه اتفاق افتاد، افزود: معمولاً این روند چندین ماه طول می‌کشد، ولی ما در برجام و اواخر دی‌ماه ۹۴ تا بهار ۹۵ به رقم مطلوب تولید و صادرات نفت رسیدیم که نشان از همت بلند مهندسان و کارگران ومدیران این عرصه است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در زمینه‌های دیگر هم پیشرفت داشتیم، ابراز داشت: در میدان‌های مشترک نفت و گاز هم به معادل برداشت آن‌ها و حتی بیشتر از آن‌ها رسیدیم.

حجت‌الاسلام روحانی کیفیت محصولات نفتی و محیط‌زیست را برای دولت با اهمیت دانست و اضافه کرد: محیط زیست خیلی برای ما مهم است، لذا بنزین پتروشیمی را در قدم اول کنار گذاشتیم، البته شاید زمانی مشکل واردات داشتیم و لازم بود که از آن استفاده کنیم، ولی به تدریج آلودگی بنزین را با ارتقا به یورو ۵ کم کردیم.

او با تاکید بر‌اینکه رسانه‌ها به مردم توضیح دهند که با ارتقای محصولات نفتی به یورو، سلامت و زندگی مردم بهبود یافته است، خاطرنشان کرد: پالایشگاه ما یورو ۴ و یورو ۵ و بنزین معمولی را به یک قیمت می‌فروشد، ولی به دلیل اهمیت سلامت مردم، این اقدام خدمت بزرگ و نعمت مخفی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه با نگاه عادی هم مردم می‌بینند که در شهر‌های بزرگ، میزان هوای پاک نسبت به ۵ سال پیش، بهتر شده است، ابراز داشت: بیان این موضوع مهم برای سلامت مردم اهمیت ویژه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام روحانی حوزه گازرسانی را هم مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در توسعه لوله‌کشی گاز، علاوه بر کاهش آلایندگی، رفاه هم اهمیت دارد، گفت: اینکه در سال ۳۰۰۰ روستای ما به شبکه گازرسانی متصل می‌شود، علاوه بر رفاه، برای محیط زیست مهم است. به صنعت نفت و پالایشگاه تبریز تبریک می‌گویم که کیفیت خوبی به وجود آوردند و می‌توانیم اکنون ادعا کنیم که پالایشگاهی مانند پالایشگاه تبریز یک «پالایشگاه پاک» است.

تولید بنزین در مردادماه به ۱۱۰ میلیون لیتر خواهد رسید

زنگنه وزیر نفت نیز در این مراسم گفت: در این طرح هدف اصلی زیست محیطی است و بهبود وضعیت محیط زیست کشور است.

او افزود: درسال ۹۱ تولید بنزین ۵۲ میلیون لیتر در روز بود، در مردادماه به ۱۱۰ میلیون لیتر خواهد رسید. اما از لحاظ کیفیت یورو ۴ در سال ۹۱ صفر بوده و در مرداد امسال به ۷۵ میلیون لیتر می‌رسد.

زنگنه بیان داشت: از نظر کیفیت، تولید گازوئیل درسال ۹۱ صفر بود الان به ۵۰ میلیون لیتر رسیده است و این وضعیت را مردم در هوای شهر‌ها می‌توانند ببینند.

وزیر نفت گفت: با تولید بنزین و گازوئیل یورو وضعیت هوای شهرها به ویژه کلانشهرها بهبود یافته و می‌توان شهرهایی مانند تهران را دید در حالی که ۴، ۵ سال پیش به علت آلودگی شهرها دیده نمی‌شد.

او افزود: ۸۰ درصد پالایشگاه‌های کشور در اختیار بخش خصوصی است و ۲۰ درصدشان دولتی هستند.

زنگنه گفت: خوراک پالایشگاه ها هم با توجه به تحریم ها دچار تحول شده است.

باقری دیزج مدیر عامل پالایشگاه تبریز نیز گفت: پالایشگاه تبریز تنها پالایشگاه شمالغرب کشور است که در فاصله کمتر از ۳۰۰ کیلومتری با چهار کشور قرار دارد.

انتهای پیام/ش

 

برچسب ها: پتروشیمی ، پالایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار