پمپئو ناکام به آمریکا بازگشت

وزیر خارجه آمریکا بدون آنکه بتواند تلاش خود را برای از سرگیری مذاکرات با کره شمالی به نتیجه برساند، از سفر تایلند بازگشت.

آزمایش موشکی کره شمالی پمپئو را ناکام از تایلند برگرداندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یاهو نیوز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در حالی روز شنبه از تایلند بازگشت که امید‌های او برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی به یأس تبدیل شد و همزمان با تشدید تنش‌های تجاری با چین و احتمال تیره شدن روابط میان ژاپن و کره جنوبی به عنوان دو متحد مهم واشنگتن در منطقه نیز روبرو شد.

دولت ترامپ امیدوار بود که اقامت سه روزه مایک پمپئو در تایلند بتواند به بن بست به وجود آمده در مذاکرات دو جانبه با پیونگ یانگ پایان دهد. اما او بدون دستاوردی در این زمینه بانکوک را ترک کرد.

وزیر خارجه آمریکا از اینکه کره شمالی وزیر خارجه و یا مذاکره کننده ای را به تایلند نفرستاد، ابراز ناامیدی کرد. پمپئو روز جمعه و پس از آنکه مشخص شد مقامی از کره شمالی را ملاقات نمی‌کند گفت: من همواره به گفت گو با آنها تمایل دارم.‌ ای کاش آن‌ها به اینجا می‌آمدند. فکر می‌کنم این فرصتی برای یک دور دیگر از گفتگو‌ها بود.

هر چند پمپئو و دیگر مقامات آمریکایی می‌گویند تماس‌های در رده‌های پایین با مقامات پیونگ یانگ صورت گرفته، اما هیچ تاریخ یا مکانی برای از سرگیری مذاکرات با این کشور مشخص نشده است. این در حالی است که بیش از یک ماه از دیدار ناگهانی دونالد تراکپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در منطقه غیرنظامی دو کره می‌گذرد. در آن زمان مقامات دولت آمریکا اعلام کردند دور جدید مذاکرات در هفته‌های آتی برگزار می‌شود.

چهار مقام آمریکایی که در نشست سالانه امنیت منطقه‌ای مجمع کشور‌های جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) پمپئو را همراهی می‌کردند، گفتند تصمیم پیونگ یانگ برای شرکت نکردن در این نشست موجب تعجب هم میزبانان تایلندی و هم سایر شرکت کنندگان شد. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، مدعی شد: متاسفانه مقامات کره شمالی این فرصت را از دست دادند. غیبت کره شمالی در نشست آسه‌آن احتمالا به منافع آن‌ها آسیب می‌زند و عدم دستیابی به توافق برای دور جدید مذاکرات یک واکنش مثبت و سازنده از سوی کره شمالی نیست.

همزمان با ورود پمپئو به تایلند در روز چهارشنبه مذاکرات تجاری با چین بدون دستیابی به نتیجه در شانگ‌های به پایان رسید. به دنبال آن رئیس جمهور آمریکا تعرفه‌های تجاری جدیدی را بر واردات چین وضع کرد. این اقدام که اندکی پس از دیدار پمپئو با همتای چینی او صورت گرفت باعث خشم پکن شد.

روز جمعه نیز ژاپن سطوح تجاری خود با کره جنوبی را کاهش داد که با واکنش جدی سئول همراه شد. اتخاذ گام‌های تلافی جویانه از سوی دو کشور می‌تواند منافع آمریکا در هر دو کشور و بویژه در منطقه آسیا-اقیانوسیه را در معرض خطر قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار