داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته‌ای که گذشت؛

از لیست موادغذایی غیر مجاز در سوپر مارکت‌ها تا سفر رایگان پزشکان به آنتالیا برای تجویز داروی خارجی

حوزه سلامت طی هفته گذشته با رویداد‌هایی مواجه بوده است که به بیان مهمترین آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

هنوز جواب شفافی برای هزینه کرد ۵۰۰ میلیون یورو نگرفته ام/ سفر رایگان پزشکان به آنتالیا برای تجویز داروی خارجی/ اعترافات تلخ دستگیرشدگان در سازمان غذا و دارو

سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: من گله‌ای از تخصیص ارز در حوزه دارو به رئیس جمهور داشتم و رئیس جمهور به من درباره شفافیت تاکید کردند و تیمی برای شفافیت در سازمان غذا و دارو گذاشتم، در جلسه‌ای در ریاست جمهوری خدمت دکتر جهانگیری رسیدیم و دکتر همتی حضور داشتند و موضوع ارز دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو مطرح شد و مسئول مربوط در بانک مرکزی رقم‌های متفاوتی با اعداد و ارقام دکتر پیرصالحی به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد و اعداد و ارقام بسیار متفاوت بود و به دکتر پیرصالحی گفتم که آبروی ما را بردید و برای اولین بار کم آوردم.

وی ادامه داد: دکتر پیرصالحی اظهار کرد که ما سامانه به روزی نداریم و من از بانک مرکزی اطلاعات می گیرم و اطلاعات ما به روز نیست،  از دکتر اصغری  اطلاعات خواستم و به عنوان یک فرد پاکیزه اعلام کرد که من حتی شناسه سامانه تی تک را ندارم، گفتم درب سازمان را ببنید وقتی به شناسه سامانه آن دسترسی ندارید، اگر حتی بورکینافاسو بروید رئیس سازمان غذا و دارو شناسه سامانه اش دسترسی دارد.

نمکی تصریح کرد: درباره موجودی انبار داروها و میزان ارز تخصیصی پرسیدم و اظهار بی اطلاعی کردند و حتی از موجودی ماده اولیه و دارو‌ها در انبار‌های دارو و ارز‌های مصرفی اطلاعاتی نداشتند،  شناسه سامانه تی تک در اختیار دو نفر بود و من در همان زمان ورود کردم و اهل برگشتت نیستم و ماشین من دنده عقب ندارد و با خدای خود عهد کردم که  در هر استانی بر سر مزار شهدا می روم، می‌گویم اگر مرز‌ها را با خون شهدا پس گرفته ایم اما درون مرز‌های کشور شفافیت و امانت داری را پاس نداریم به پشیزی نمی‌ارزیم.

نمکی با بیان اینکه چند نفری در سازمان غذا و دارو دستگیر شدند و اعترافات تلخی داشتند، که از بیان آن‌ها شرمسارم، گفت: سامانه تی تک قابلیت های قابل توجهی دارد که از آنها استفاده نشده و کلید آن در اختیار بخش خصوصی است، اما در نهایت به این نتیجه رسیدم به جای یک سامانه جدید، نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم و قول می‌دهم که به پشتیبانی نظام‌های امنیتی و اجرایی به شفافیت این سازمان کمک کنم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حتی برای هزینه کرد بودجه ۵٠٠ میلیون تومان صندوق توسعه ملی جواب شفافی نگرفتم، افزود: به همین دلیل به همه روسای دانشگاه ها ابلاغ کردم و می کنم که بودجه دارو و تجهیزات پزشکی جدا شود و در دانشگاه ها از سال آینده ردیف بودجه ای دارو و تجهیزات پزشکی مستقل خواهد بود اما پیگیری اصلی در سازمان غذا و داروست و باید موضوع مدام رصد شود و خلاف ها را گزارش کنید.

سامانه پیام گیر صدای خبرنگار در وزارت بهداشت/ دعاگوی اصحاب هنر و فرهنگ مملکت هستم

سعید نمکی وزیر بهداشت نمکی با بیان اینکه از اصحاب رسانه چند تمنای عاجزانه دارم، تاکید کرد: قلمی که در اختیار دارید موهبتی الهی است که خداوند در قرآن به آن سوگند خورده است و باید قدر و منزلت آن را بدانید و این قلم را به سیاست زدگی و جریان خاص آلود نکنید اگر جریده ای بخواهد بماند فقط باید حق بنویسد.

نمکی تاکید کرد: اگر قلم را در اختیار جریانات رانت قرار دهید خودی نویس ها را نگه خواهد داشت و خودنویس‌های را خواهم شکست و اگر جریان باطلی به کمک ما و اهل قلم قدرتمند شد، اولین قربانیان اهل قلم و حقایق نویسان هستند.

نمکی با اعلام یک خبر خوش برای خبرنگاران حوزه سلامت گفت: به روابط عمومی وزارت بهداشت دستور می‌دهم که امروز پیام‌گیر صدای خبرنگار را دایر کنند و من هر شب صدای خبرنگاران را بشنوم من هرگز با خبرنگاری نامهربانی نمی‌کنم چرا که ما از یک سرشت هستیم و من هرگز دری را در وزارت بهداشت به روی شما نمی‌بندم.

لیست موادغذایی غیر مجاز در سوپر مارکت‌ها +نام تجاری خوراکی‌ها

اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اسامی ۹ قلم خوراکی فاقد مجوز و یا پروانه ساخت جعلی را منتشر کرد.

در راستای اجرای ماده ۴۳ بخش بهداشت و درمان قانون تعزیرات حکومتی در خصوص فرآورده های غذایی و آشامیدنی غیر مجاز، دستور جمع آوری ۹ قلم از این خوراکی ها از سطح عرضه ابلاغ و اقدام قانونی متناسب انجام خواهد شد.

انحصار پزشکی در ایران وجود ندارد/ دسترسی سریع بیماران به پزشکان متخصص

محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: مسئله انحصار در پزشکی را با  یک بحث انحرافی می‌دانم زیرا معتقدم که انحصار در ایران به هیچ عنوان وجود ندارد و الزامی در این زمینه نیست.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی افزود: در کشوری مانند کانادا حداقل ۳۰ ساعت طول می‌کشد که مردم به پزشک عمومی مراجعه کنند و مردم برای معاینه‌شان به وسیله متخصص، ۲ هفته باید در لیست انتظار بمانند اما در ایران بیماران هر لحظه به متخصص و فوق‌تخصص دسترسی دارند و به راحتی می‌توانند پزشک خود را تغییر دهند به همین دلیل من معتقدم که انحصار به این معنا در کشور وجود ندارد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در خصوص مهلت ثبت‌نام جهت دریافت کارتخوان که تا روز ۲۳ مرداد است، گفت: در اطلاعیه سازمان نظام پزشکی از کلمه اجبار و الزام پزشکان مبنی‌بر نصب کارتخوان ذکر نشده است بلکه فقط پزشکان را دعوت به راه‌اندازی کارتخوان کرده‌ایم.

او ادامه داد: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، تمام تراکنش‌های عموم مردم در اختیار سازمان امور مالیاتی است.جهانگیری افزود: بر اساس تفاهم‌نامه با سازمان امور مالیاتی بر اساس ضرایب مالیاتی، درآمد‌ها اعلام می‌شود و مالیات بر اساس اظهارنامه‌های پزشکان تعیین می‌شود.

دسترسی به اطلاعات پرونده الکترونیکی سلامت/ دسترسی ۵۰ میلیون نفر به اطلاعات بهداشتی

محمد شریعتی قائم‌مقام معاونت بهداشت اظهار کرد: از امروز با تدابیر اتخاذ شده دسترسی مردم به پرونده الکترونیکی سلامت  میسر شده و این کار با هدف مشاهده وضعیت سلامتی مردم انجام گرفته است.

قائم‌مقام معاونت بهداشت ادامه داد: دسترسی مردم به پرونده الکترونیک سلامت باعث می‌شود تا آنها با مراجعه به پزشکانی که هنوز به سامانه سیب دسترسی ندارند، اطلاعات پزشکی خود را در اختیار این پزشکان قرار دهند و این کار سبب تشخیص بهتر بیماری و درمان به موقع آنها می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۷۰ میلیون نفر اطلاعاتشان در پرونده الکترونیک سلامت به ثبت رسیده است، بیان کرد: افرادی که اطلاعاتشان در پرونده الکترونیک سلامت به ثبت نرسیده است می‌توانند با مراجعه به خانه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه‌های بهداشت سراسر کشور  نسبت به ثبت اطلاعات دقیق اقدام کنند.
 
 
قاسم صادقی رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت اظهار کرد: اکنون تولید کارپول براساس ظرفیت‌های اسمی شرکت تولیدکننده داخلی به سادگی‌ می‌تواند نیاز بازار ایران را بر طرف و تامین کند اما به دلیل آنکه در برهه‌ای از زمان کشور در تامین مواد اولیه دچار مشکلات متعددی شده بود عملا شرکت تولید کننده کارپول ایرانی کمتر از ظرفیت واقعی خود این ماده حیاتی در حوزه دندانپزشکی را تولید و روانه بازار کرده است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی ۲ شرکت تولید کننده دیگر کارپول را برای  رفع نیاز بازار کشور تولید می‌کنند و از شهریور ماه یک کارخانه تولید کننده دیگر هم شروع به ساخت کارپول می‌کند.

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت بیان کرد: شرکت‌‌های تولیدکننده داخلی به ما قول دادند که هفته‌ای یک میلیون کارپول توزیع و در بازار با قیمت مصوب عرضه کنند.

وی ادامه داد: اداره دنداپزشکی وزارت بهداشت به غذا و دارو پیشنهاد داده است تا کارپول جزء دارو‌های استراتژیک قرار بگیرد زیرا نبودن این دارو سبب تعطیلی خدمات دندانپزشکی در کل کشور می‌شود.

راه اندازی بانک شیر مادر تا پایان سال در ۶ استان

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص راه اندازی بانک شیر مادر، اظهار کرد: افتتاح بانک شیر مادر یکی از اقدامات جدید وزارت بهداشت محسوب می‌شود که  در بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا ساماندهی شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بانک شیر مادر تبریز، اهواز و شیراز شروع به کار کرده و در ۶ استان دیگر شامل شهر‌های کرمانشاه، اصفهان، یزد، کرمان، زاهدان و مشهد نیز تا پایان امسال راه اندازی می‌شود.

او با تاکید بر اینکه بانک شیر مادر برای تغذیه نوزادانی که در بخش ویژه بستری می‌شوند، بسیار موثر است، افزود: ثابت شده که استفاده از شیر مادر هم در زمینه رشد نوزادان و مقابله با عفونت‌ها و ترخیص سریع‌تر تاثیر دارد.

واکنش رئیس اسبق سازمان غذا و دارو به تخلفات دوران ریاستش

 رسول دیناروند رئیس اسبق سازمان غذا و دارو درباره برخی تخلف‌ها در دوران ریاست او اظهار کرد: صحبت‌هایی که مطرح شده حرف‌های تکراری ۲ سال پیش بوده که همه به طور کامل دروغ و کذب هستند.

وی درباره ادعای افزایش واردات در دوران مدیریت او در سازمان غذا و دارو گفت: آمار واردات در سازمان غذا و دارو، گمرک و نهاد‌های ذیربط به طور شفاف وجود دارد و بر اساس این آمار واردات در دوره مدیریت من در سازمان غذا و دارو، نسبت به ۴ سال قبلش کاهش پیدا کرد.

دیناروند درباره آسیب دیدن طرح ژنریک در دوران مدیریتی او در سازمان غذا و دارو گفت: در سال ٩١ سهم تولید داخل از نظر ریالی ۶۱ درصد بود و در سالی که من ریاست سازمان غذا و دارو را تحویل دادم این رقم به ۷۰ درصد رسید البته رقم کمّی سهم تولید داخل در بازار دارویی کشور ۹۷ درصد است.

رئیس اسبق سازمان غذا و دارو با بیان اینکه افزایش سرانه مصرف دارو ربطی به سازمان غذا و دارو و افراد مسئول در این حوزه ندارد، گفت: سرانه مصرف دارو در همه دنیا از جمله ایران افزایش پیدا کرده و رقم آن از ۵۴ دلار در سال ۹۱ به ۵۷ دلار در سال ٩۶ (زمانی که پست را تحویل دادم) رسید.

سرانجام رسيدگى به پرونده شرکت‌های متخلف ارزی در نامه ریاست جمهوری به کجا رسید؟

محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو درباره دستور رئیس جمهور به وزیر بهداشت برای رسیدگی به تخلفات ارزی چند شرکت بزرگ داروسازی اظهار کرد: در بحث مصرف ارز شوخی نداریم؛ ارز باید با دقت و وسواس فوق‌العاده‌ای مصرف شود و به کالاهایی که نیاز ضروری کشور هستند، تخصیص پیدا کند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: از طرفی تخصیص ارز به واردات دارو نباید به تولیدکننده داخلی لطمه بزند و به این موضوع و حمایت از تولید داخل توجه جدی داریم.

شانه‌ساز با بیان اینکه متأسفانه در گذشته سامانه جامع و کاملی برای مصرف و تخصیص ارز دارو نداشتیم، گفت: به دنبال آن هستیم که سامانه ارزی سازمان غذا و دارو به سرعت کامل شود، افزون بر این به صورت دستی یک تیم کارشناس حرفه‌ای ارز تخصیص یافته به شرکت‌های داروسازی به ویژه شرکت‌های بزرگ که ارزبری بیشتری داشتند، رصد می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که بررسی سازمان غذا و دارو درباره تعهدات ارزی شرکت‌های ذکر شده در نامه رئیس جمهور تاکنون به کجا رسیده است، گفت: تاکنون پرونده ارزی سه شرکت داروسازی را بررسی کرده‌ایم و رسیدگی به تعهدات ارزی شرکت‌های دیگر نیز به سرعت در حال انجام است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار