خاویار گیاهی یکی از ناجیان بی آبی در کرمان

کرمان هم به جمع تولید کننده‌های خاویار گیاهی پیوست و هم اکنون به عنوان یک محصول با مصرف آب کم معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با توجه به شرایط آب وهوایی استان کرمان وبه خطر افتادن منابع آب در این استان کویری کشاورزان با کمک کارشناسان جهادکشاورزی استان با کشت‌های آزمایشی متفاوت به دنبال تولید محصولاتی هستند که علاوه بر کم مصرف بودن در آب صرفه اقتصادی هم داشته باشد امسال بعد از یک کشت آزمایشی گیاه کینوا معروف به خاویار گیاهی با موفقیت در استان کرمان انجام شد و کرمان هم به جمع تولید کنندگان این گیاه پرخاصیت در کشور پیوست.

موفقیت کشت آزمایشی گیاه کینوا در کرمان

عباس سعیدی رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اعلام اینکه کشت آزمایشی گیاه کینوا سال گذشته در بخش ماهان با موفقیت جواب داد گفت: امسال در سطح ۱۰۰ هکتار در استان این گیاه در حال کاشت است.

او افزود: امسال بیشتر در شهرستان‌های بردسیر، بافت، ارزوییه و راور کشت در حال انجام است.

خاویار گیاهی یکی از ناجیان بی آبی در کرمان

در ادامه فریدون آهنگری مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اشاره به اینکه کاشت گیاه کینوا محدودیت اقلیمی ندارد اظهار کرد: در تمام شهرستان‌های استان امکان کشت این گیاه وجود دارد.

او بیان کرد: کشت گیاه کینوا از اواسط تیرماه در استان کرمان شروع می‌شود وتا اواخر شهریور ادامه دارد.

آهنگری گفت: با توجه به کشت آزمایشی متوسط عملکرد در هر هکتار ۲ تن محصول است.

خاویار گیاهی یکی از ناجیان بی آبی در کرمان

کینوا بازار صادرات دارد

همچنین پورخاتون مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اعلام اینکه گیاه کینوا رقم تی تی کاکا در کرمان بصورت آزمایشی کشت شد و کشت آن ادامه دارد گفت: علاوه بر رقم تی تی کاکا رقم‌های ردکارینا و سجاما در استان کرمان کشت می‌شود.

پورخاتون افزود: گیاه کینوا علاوه بر مصرف داخلی به کشور‌های اروپایی و کشور عراق صادر می‌شود.

او با اشاره به اینکه گیاه کینوا محصولی با نیاز آبی کم است اظهار کرد: این گیاه ۱۵ روزی یک بار نیاز به آبیاری دارد و در هر هکتار ۵ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: این خاویار گیاهی بین ۴ تا ۷ ماه محصولش به دست می‌آید.

خاویار گیاهی یکی از ناجیان بی آبی در کرمان

تهیه سالاد و غذا رژیمی با کینوا 

نجفی پژوهشگر و محقق کشت کینوا با اعلام اینکه این گیاه در دسته غلات حساب می‌شود گفت: کسانی که دیابت نوع ۲ داشته باشند وبه پروتیین گندم (گلوتن) حساسیت دارند می‌توانند دانه کینوا را جایگزین کنند.

او افزود: مصرف کنندگان می‌توانند برای مصارف خوراکی مثل سالاد، و یا جایگزینی با برنج نیز می تواند در جیره غذایی قراردهند.

این روز‌ها شرایط آبی کرمان خوب نیست با توجه به اینکه نود درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع بهتر است به سمت تولید محصولاتی برویم که در مصرف آب صرفه جویی شود و شاید کمی دیرتر بحرانی شویم.

گزارش از مرضیه کریمی افشار

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.