معاون علمی ریاست جمهوری مطرح کرد؛

باید در مقابل تفکر واردات‌چی ایستادگی کنیم/ فروش محصول خارجی ارزان برای نابودی صنعت داخلی

ستاری گفت :شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاقات خوبی را برای کشور رقم زده‌اند و با همدلی باید در مقابل تفکر واردات‌چی ایستادگی کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،عصر امروز نخستین گردهمایی پیشگامان اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه سلامت با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و علی وحدت رئیس ‏صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در محل صندوق نوآوری و ‏شکوفایی برگزار شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، اظهار کرد: متاسفانه سال‌های سال است که ساختار کشور صادرات‌چی است و از زمانی که نفت به بنیان اقتصاد ما تبدیل شده، به ما آموختند که باید نفت فروخته شود و اجناس مورد نیاز خود را با پول نفت خریداری کنیم.

ترفندهای واردکنندگان برای نابودی صنعت داخلی

ستاری ادامه داد: در زمینه ساخت محصولات داخلی برخی شرکت‌های خارجی قیمت محصولات خود را پایین می‌آورند و حتی ممکن است محصولی را رایگان بفروشند و با این کارها به‌دنبال نابودی صنعت داخلی هستند که بعد از نابودی این صنعت در داخل دوباره قیمت‌های خود را افزایش دهند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت از سازمان‌های پیشرو در امر تولید بوده و سازمان غذا و دارو همواره الگو و مثالی است که آن را برای ارگان‌ها مثال می‌زنیم اما کماکان مشکلاتی وجود دارد که از همان باور‌های غلط و واردات محور ناشی می‌شود.

معاون علمی رئیس‌جمهور توضیح داد: قوانین خوبی در زمینه حمایت از تولید داخل وجود دارد اما این قوانین کامل نیستند با این وجود شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاقات خوبی را برای کشور رقم زده‌اند؛ با همدلی باید در مقابل تفکر واردات‌چی ایستادگی کنیم ؛ این نگاه به جامعه هم سرایت کند.

به مصرف کننده بزرگی در حوزه غذا تبدیل شده ایم

ستاری ادامه داد: یکی از نکات مهمی که کم‌تر به آن توجه می‌شود حوزه غذا و تولیدات این حوزه است؛ بر خلاف تصور وابستگی‌های خیلی شدیدی در این حوزه داریم و به یک مصرف کننده بزرگ تبدیل شده‌ایم، شرایط به صورتی است که گویی خط تولیدی برای ما طراحی شده است و ما به طور مداوم تقاضا و مصرف خود را افزایش می‌دهیم.

معاون علمی رئیس‌جمهور اظهار کرد: برای مثال در پرورش مرغ بودجه زیادی به واردات اسید امینه‌ها، واردات واکسن‌ها، واردات دارو‌ها و غیره اختصاص پیدا می‌کند؛ با توجه به توسعه مرغداری‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

سهم بزرگ واردات غذا و افزایش قیمت آن در کشور

ستاری گفت: با توجه به سهم بزرگ واردات نباید در این شرایط از افزایش قیمت غذا تعجب کنید؛ غذا از موضوعات جدی محسوب می‌شود و به یاد داشته باشید که اگر غذا نداشته باشیم، سلاح و تکنولوژی تولید هیچ اهمیتی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار