تخصیص آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی انجام می‌شود

تخصیص آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی را هفته آینده انجام خواهیم داد که کف آن ۶۰ میلیون مترمکعب و سقف آن ۱۱۰ میلیون مترمکعب است

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، آیت الله عبادی نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: شماربسیاری از روستا‌های خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شوند و مردم حتی اندازه یک فنجان آب برای استفاده ندارند.

وی از وزیر نیرو خواست با سر زدن به این مناطق پای صحبت‌ها و درد و دل این افراد بنشیند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی همچنین افزود: اهمیت وزارت نیرو بر هیچ کس پوشیده نیست و این وزارتخانه نقش مهمی در اقتصاد و تمام فعالیت‌ها دارد.

اردکانیان وزیر نیرو هم در این دیدار گفت: در ۲۱ ماه گذشته جلسات متعددی با استاندار و نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی داشتیم و خوشبختانه وزارت نیرو در حال حاضر با وجود تحریم‌های سنگین در بحث طرح‌های عمرانی و با اجازه رهبر معظم انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح‌ها مشکلی نداشتیم و وضعیت مطلوبی داریم.

او افزود: در حال حاضر هزار و ۳۶۰ طرح با اعتبار ۸ هزار میلیارد تومان در دست اجرا داریم که ۴۰ درصد پیشرفت داشته است که برخی از آن‌ها تا پایان سال، برخی تا پایان دولت دوازدهم و یا بعد از آن به اتمام می‌رسد.

اردکانیان گفت: در خراسان جنوبی نیز طرح‌های مهمی از جمله کارخانه زغال سوز طبس، آبرسانی به روستاها، بهره برداری از نیروگاه ۷ مگاواتی سربیشه و عملیات اجرایی آب رسانی به طبس و بیرجند را داشته ایم.

وزیر نیرو گفت: با اجرای این طرح‌ها و فعال کردن نیروگاه طبس شاهد اشتغال پایدار و پیشرفت خراسان جنوبی در آینده نزدیک خواهیم بود.

اردکانیان با اشاره به تامین آب خراسان جنوبی در بلند مدت گفت: مطالعات طرح‌های سازگاری با کم آبی و پیروی از الگوی مصرف مناسب آب در بخش‌های مختلف از جمله صنعتی و کشاورزی را در دستور کار داریم که مستلزم همکاری بین دستگاه هاست و در خراسان جنوبی استاندار پیگیر این موضوع است.

وی راه حل دوم تامین آب خراسان جنوبی برای بلندمدت را انتقال آب از دریا عنوان کرد و گفت: مطالعات این طرح به ثمر رسیده و وزارت نیرو تا هفته آینده طرح انتقال آب از دریا را انجام می‌دهد.

وزیر نیرو افزود: وزارت نیرو در آینده نزدیک همکاری‌های بیشتری را با اخراسان جنوبی در بحث اقتصادی و عرصه‌های تجاری بین ایران و افغانستان خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی هم گفت: به علت کاهش نزولات آسمانی، کاهش منابع آبی و افزایش دمای هوا در سالیان اخیر با کم آبی مواجه شدیم و بیشترین مصرف آب استان در بخش کشاورزی بوده که اشتغال کمتری را نیز داشته است.

معتمدیان افزود: با پیگیری‌هایی که با وزارت نیرو داشتیم درصدد تصویب سند سازگاری کم آبی هستیم که مهم‌ترین بخش آن مدیریت منابع موجود آب است و امیدواریم شاهد تحول در مصارف فعلی آب باشیم.

انتهای پیام/ک

روستا‌های بدون آب خراسان جنوبی نیازمند توجه بیشتر مسئولان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.