مشاهده بیماری شانکر در مرکبات قیروکارزین

بیماری شانکر مرکبات در باغات قیروکارزین مشاهده و شناسایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شهرام فلامرزی مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی قیروکارزین گفت: بیماری شانکر باکتریایی مرکبات در باغات لیمو ترش دشت لار، حاجی آباد، ابوعسکر، نو آباد، هورز و زین آباد از توابع دهستان هنگام شهرستان قیروکارزین مشاهده شده است.

او بیان کرد: افزایش بارندگی و میزان رطوبت بالا، موجب توسعه و اپیدمی بیماری شانکر باکتریایی مرکبات در این شهرستان شده است.

فلامرزی تصریح کرد: بعد از شناسایی این بیماری، برنامه آموزش باغداران با تشکیل کلاس‌های آموزشی و بازدید‌های میدانی و توزیع بروشور در دستور کار قرار گرفت و اطلاعات لازم در خصوص مدیریت بیماری به باغداران ارائه شد.

مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین ادامه داد: با توجه به گسترش بیماری در سطح باغات، امکان حذف درختان آلوده مقدور نیست و بایستی مدیریت بیماری در مناطق آلوده در یک برنامه زمان بندی شده با اقدامات قرنطینه‌ای انجام شد.

فلامرزی اظهار کرد: این بیماری ابتدا از ساقه شروع شده و سپس به برگ و در نهایت به میوه سرایت می‌کند که همراه با تندباد و باران و ادوات هرس به سهولت انتشار و گسترش می‌یابد و راهکار مقابله با آن در مرحله پیشرفته تنها ریشه کن کردن درختان و سوزاندن و تعویض خاک و پایش چند ساله است.

شهرستان قیروکارزین سه هزار و ۸۰۰ هکتار باغ لیموترش دارد که حدود ۵۰۰ هکتار از این باغات به این ویروس آلوده شده است.

باکتری عامل بیماری تمام اندام‌های جوان اعم از برگ، شاخه و میوه‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد و علائم در ابتدا به صورت نقاط سوزنی شکل و برجسته در سطح بافت ظاهر می‌شود که به تدریج بزرگ شده و در ارقام حساس سطح توسعه آن به ۱۰ میلیمتر می‌رسد.

منبع: صدا و سیما

انتهای پیام/ت

شناسایی بیماری شانکر در مرکبات قیروکارزین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.