کد خبر: ۷۰۴۱۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴

واقعیت این است که آذرخش نه تنها به هواپیما برخورد می‌کند، بلکه هواپیما حتی تلاش نمی‌کند از این برخورد فرار کند.

‌چرا صاعقه به هواپیما نمی‌خورد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  بدنه فلزی هواپیما با ایجاد یک قفس فارادی، جریان الکتریکی ناشی از آذرخش را از نقطه برخورد آن به نقطه خروجی منتقل می‌کند. با وجود این، آذرخش می‌تواند جریان‌های ثانویه‌ای را در سیم کشی‌های زیر پوسته هواپیما القاء کند. به همین دلیل و برای حفاظت بیشتر، سیم کشی‌ها و رایانه‌های هواپیما از نظر الکتریکی پایش می‌شوند.

بدنه هواپیما‌های مدرنی مانند بویینگ-۷۸۷ از مواد کامپوزیتی با رسانایی کمتر ساخته می‌شوند. رشته‌های رسانا درون این پوسته بافته می‌شوند تا انرژی آذرخش را به شکل ایمن در بدنه هواپیما به سمت نقطه خروجی آن هدایت کنند.

"پوسته" اطراف کابین و فضای داخلی محفظه هواپیما به‌گونه‌ای طراحی‌شده که برق را هدایت کنند و آن را از خدمه، مسافران و وسایل الکترونیکیِ داخل هواپیما دور نگاه‌دارند.

"به علاوه، تجهیزات الکترونیکی و ارتباطات به مخزن سوخت به‌خوبی در مقابل انفجار الکتریکی خارجی محافظت می‌شوند. قبل از آغاز پرواز‌های هواپیما، تمام این مسائل با شبیه‌سازی حملات رعد و برق به پوسته و اجزای داخلی هواپیما، به‌دقت مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
برچسب ها
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر