موسوی در نشست خبری:

گام سوم کاهش تعهدات برجامی، متناسب با شرایط در حال طراحی است/ احتمال سفر ظریف به فرانسه وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: احتمال سفر ظریف به پاریس وجود دارد و در صورت قطعی شدن اعلام می‌کنیم.

ظریف احتمالا به پاریس سفر می‌کند/ صحبت در باره سر ماکرون به تهران زود استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: وزیر امورخارجه هفته آینده سفر آسیایی خواهد داشت.

او در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به سفر رئیس جمهور فرانسه به تهران اظهار کرد: بعد از اتفاقات و تحولاتی که در منطقه رخ داد ابتکاراتی از سوی کشورهای مختلف برای ایجاد آرامش مطرح شد از جمله این که مکرون رئیس جمهور فرانسه تلاش کردند که تنش ها را کاهش دهند و اقداماتی را نیز در راستای اجرای تعهدات برجامی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه انجام دهند. ایران از این موضوع استقبال کرد در همین چارچوب چندین بار آقایان روحانی و مکرون به صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کردند و فرستادگان و نامه‌هایی  هم بین دو کشور رد و بدل شد.

او ادامه داد: پاریس در حال انجام تلاش‌هایی برای کاهش تنش در منطقه و اجرای تعهدات برجامی از سوی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه است  تا بتواند ایران را از اقدامات خود قانع کند و اقدامات عملی در راستای اجرای تعهدات‌شان بردارند تا ایران  نیز بتواند در مقابل به مسیر قبلی خود برگردد.

موسوی عنوان کرد: در حال حاضر بحث در مورد سفر مکرون به ایران زود است البته این احتمال وجود دارد که ظریف سفر کوتاهی به پاریس داشته باشند.

وی همچنین به سفر محمد جواد ظریف به شرق آسیا اشاره کرد و گفت: وزیر امور خارجه در ادامه دیپلماسی فعال ایران و تعامل با کشورهای مختلف به چین و ژاپن می‌رود و در جریان این سفرها مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی مورد بحث و رایزنی قرار می‌گیرد.

موسوی ادامه داد: سفر نخست وزیر ژاپن به تهران و همچنین سفر وزیر خارجه کشورمان به ژاپن و چین جزء مقاصد ظریف است، همچنین وزیر امورخارجه هفته آینده سفر آسیایی خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: ایران برای آزادی نفتکش گریس هیچ تعهدی نداده است


سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: هرچند مقام جبل الطارق با توقیف نفتکش اقدام غیر قانونی انجام داد، ولی درخواست توقیف مجدد آمریکا را رد کرد و این موضوع را در کنار سوخت گیری کشتی حامل غلات ایران در برزیل می‌گذارم، چراکه حنای آمریکا دیگر رنگی ندارد.

موسوی همچنین در رابطه با مذاکرات آمریکا و طالبان اظهار کرد: ایران همواره از برقراری صلح در منطقه و گفت‌وگو‌های درون منطقه‌ای حمایت می‌کند، تاکید داریم رایزنی‌ها با اطلاع دولت مستقر باشد و کشور‌های فرامنطقه‌ای باید به حاکمیت ملی در افغانستان مقید باشند، زیرا بی توجهی به این امر تنش‌ها را بیشتر کرده و ایران این اقدامات یک جانبه را رد و بر موضع قبلی خود پافشاری می‌کند.

او افزود: گام سوم متناسب با شرایط ایران و کشور‌های عضو برجام در دست بررسی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی باید منتظر حکم دادگاه باشیم، چون چند تخلف داشته است باید دید چه حکمی صادر می‌کنند.

موسوی تصریح کرد: موضوع بحرین بدون اینکه ایران بخواهد دخالتی در امور داخلی آن‌ها داشته باشد همواره مورد توجه ما بود و روی آن حساسیت داشته‌ایم.

او گفت: ایران برای حل موضوع یمن طرحی را ارائه کرد و در پنج مرحله با گروه E۴ انجام و از فرصت حضور نماینده یمن در تهران استفاده شد و در راستای رایزنی‌ها با E۴ گفت‌وگو کردیم که نتایج خوبی داشت؛ امیدواریم متجاوزان هم به این توافقات و راه حل سیاسی باور داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ارتباط سفر‌های ظریف با نشست مجمع سازمان ملل افزود: طبیعی است قبل از برگزاری چنین مجمع بزرگی برخی سفر‌ها و آماده سازی‌ها انجام شود برخی سفر‌ها با این مبنا انجام می‌شود که در راستای دیپلماسی فعال ماست.

موسوی تاکید کرد: در سفر‌های ظریف به عراق، عمان و کویت پیشنهاد طرح عدم تعارض و اعلام آمادگی‌ها در رابطه با آن ارائه شد، این پیمان می‌تواند بین ایران با یکایک یا کل کشور‌های منطقه بسته شود.

او بیان کرد: سفیر یمن در تهران معرفی شد، ما قبلا سفیر داشتیم و سطح روابط در حد سفیر است، اما دلیل شرایط در حال بررسی معرفی سفیر هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره طرح مجلس برای مطالبه خسارت برای کودتای ۲۸ مرداد گفت: از این طرح خبرندارم، ولی خسارات زیادی از سوی آمریکا به ما وارد شده و وزارت خارجه در مجموع از این طرح‌ها حمایت کرده و تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق مردم به کار خواهد گرفت.

او درباره احتمال توقیف مجدد نفتکش ایران بیان کرد: این اقدام یا حتی بیان آن نوعی تهدید کشتیرانی آزاد است، ایران ز طریق مجاری رسمی خود به ویژه سفارت سوئیس در تهران ، هشدار‌های لازم را به مقامات آمریکایی داده تا این اقدام اشتباه را انجام ندهند چراکه با عواقب بدی روبه‌رو می‌شوند.

انتهای پیام/

صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری ۲۸ مرداد 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۵۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
در گام سوم کلا از این برجام خارج شوید تمومش کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
برجام#بی برجام
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۲:۵۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
من نفهمیدم چرا ایران به اروپا انقدر زمان میدهد ! چرا برای کاهش تعهداتش هربار دومااااه فرصت میدهد و یه مقدار کمی از تعهدات خود را کنار میزنید؟ ! میتوانید هر بار فاصله ی زمانی را کمتر کنید، مثلا بار سوم یک ماه زمان بدهید . و بااین کار بسرعت سراغ غنی سازی کارهای قبل برجام که به برجام لطمه نزند برگردید. زبان مذاکره با غرب این نیست که هی به اونها زمان بدهید و چشم به الطاف اونا بدوزید. اقتدار را باید از نیروهای مسلح آموخت که مایه ی غرور ملت هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام گام بابا یه گام بردارآتیش بزن برجام رو اونوقت کل غرب وآمریکا به التماس می افتند اقتدارروازسپاه وارتش یاد بگیرید بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
ترا به خون شهدا این برجام لعنتی راآتش بزنید که جز بدبختی هبچی نداشت الی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۵۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
رئیس جمهور فکر می کند هنوز می تواند دیوانه ها را به تعهدات برجام برگرداند. اما نمی داند که آنها زمان می خرند و با کلمات بازی می کنند بسیار مکارند . روحانی هم باید مثل خودشان عمل کند و با منطق آنها را محکوم کند و به فکر اقتصاد مردم هم باشد.
واردات کالای مشابه تولیدی در داخل را ممنوع کند
تولید در داخل برنامه و خواست ملت است
رونق تولید شعار نباشد عملی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
فرانسه به ظاهر آرام و بی ضرر بنظر می رسد ولی خبیث ترین است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
برجام ۵+۱ با امریکا
اکنون برجام ۴+۱ با فرانسه
بعد برجام ۳+۱
برجام ۲+۱
برجام ۱+۱
اصلا برجام خودمون تنهایی را عشقه . هیچ طرف مزاحم و اضافه هم توش نداره .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۲:۴۵ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
برجامی که فقط خودمون توش باشیم همون بازی سیاسی غربه که میخاد ایران به تعهداتش عمل کند بدون اینکه اونها عملی متقابل را انجام دهند.
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۸:۴۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
باقیمانده ی زمان این دولت فکر کنم صرف انتظار برای ارتباط با اروپا خواهد شد همانگونه که دوره ی اول منتظر امریکا بودند
Iran (Islamic Republic of)
یوسف مسجدبانان
۱۸:۳۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
سلام . دولت نباید عجله کند همانطور که انگلیس در رابطه با توقیف نفکش ایرانی نتوانست هیچ غلطی بکند فرانسه و دیگران هم نمیتوانند هیچ غلطی بکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
ای بابا، بيايد بیرون از برجام دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
ا
۰۲:۴۶ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
دولت باید از برجام بیرون بیاد
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۱۴:۴۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
آمریکا به یکبازه از برجام خارج شد و اروپا هم به تعهداتش عمل نمیکنه اونوقت ما داریم گام به گام خارج میشیم
Germany
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
باید با کمک منطق پاکستان که زرادخانه بزرگ هند را خطری برای بشریت می داند ، روی خلع سلاح شیمیایی و اتمی کشورها کار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
بابا از برجام خارج شيد خلاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
مقاومت جواب داده ومی دهد نه به فرانسه واروپارفتن عجله نکن صبرکن چندماه هم صبرکنیم انهاباسربه خدمت مامی ایندنه مابه خدمت انها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
برجام هم برای مردم تمام شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
فرانسه وامریکا هیچ فرقی باهم ندارند
آخرین اخبار