رشد نابرابر عرضه و تقاضای زعفران ایران / رشد بازار جهانی زعفران ایران متناسب با رشد تولید داخلی آن نیست

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی مشهد گفت: در یک سال قبل رشد بازار جهانی زعفران ایران به میزان افزایش تولید این محصول در خراسان رضوی و سایر نقاط کشور نبوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد گفت: در یک سال قبل رشد بازار زعفران ایران در کشور‌های دیگر به میزان افزایش تولید این محصول در خراسان رضوی و سایر نقاط کشور نبوده و در زمینه پر رونق کردن بازار زعفران ایرانی در جهان باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

او ادامه داد: از آنجا که زعفران محصولی دارای مزایای متعدد برای حوزه کشاورزی کشور است و مردم در روستا‌های این استان و برخی نقاط دیگر کشور از کشت و فروش زعفران ارتزاق می‌کنند و کشت این محصول با مناطق کم آب کشور سازگار است تولید این محصول همچنان روندی رو به رشد دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی مشهد گفت: با اینکه بنگاه‌های اقتصادی سرمایه گذاری خوبی در زمینه تجارت زعفران کرده اند و این محصول از تنوع کیفی و بسته بندی و ارزش افزوده بالا هم برخوردار بوده و بنگاه‌ها توانستند زیرساخت‌های لازم را در این زمینه فراهم کنند، اما هنوز در بازار‌های جهانی رشدی در عرضه برند زعفران ایرانی به دست نیامده است.

شریعتی با قدردانی از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت متناسب با شعار "رونق تولید" در حوزه محصولاتی مانند زعفران، گفت: اقداماتی که این وزارتخانه انجام می‌دهد به منظور شعار سال است و به نظر می‌رسد با عملیاتی شدن وعده های وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت و قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی نقطه عطفی در تجارت محصول زعفران را شاهد باشیم.

او تصریح کرد: این حمایت اگر به صورت زنجیره در سایر بخش‌ها در قالب همکاری دو وزارتخانه علوم و جهاد کشاورزی در جهت جنبه‌های علمی و عملی توسعه کیفی و کمی محصولات زعفران محقق شود و تمرکز بیشتری در تحقیقات کاربردی روی خواص دارویی زعفران، افزایش مصرف غذایی زعفران و زنجیره ارزش این محصول انجام گیرد دستاورد‌های بیشتری را نصیب کشور از محل تجارت زعفران می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی مشهد گفت: ضروری است بنیان محصول زعفران در یک برنامه پنج ساله مدون و مشخص تقویت و این محصول شناسنامه دار شود و زعفران کاران از حوزه تولید گرفته تا عرضه آموزش‌های لازم را در این زمینه فراگیرند.

شریعتی افزود: تولیدکننده زعفران در ایران سالانه در هر هکتار ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم زعفران کشت و تولید می‌کند، اما متوسط برداشت و آنچه حاصل می‌شود به میزان سالانه ۳.۶ کیلوگرم در هر هکتار است از سویی دیگر زعفران‌هایی که تولید می‌شود ۳۰ تا ۴۰ درصد اختلاف کیفیت دارند.

او ادامه داد: اگر اطلاعات و تحقیقات علمی در حوزه توسعه کمی و کیفی زعفران عملیاتی شود و به سمتی پیش رویم که زعفران به عنوان یک محصول شاخص ملی در بخش کشاورزی ایران به دنیا معرفی شود و همه، ایران را به نام زعفران بشناسند به طور قطع بخش خصوصی به عنوان پیشران توسعه این حرکت ارزشمند را در حوزه محصول زعفران عملیاتی می‌سازد.
 
انتهای پیام//ج.ر

ضرورت شناسنامه دارشدن زعفران ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.