دشواری‌ها برای یارگیری واشنگتن همچنان ادامه دارد

مشارک محدود استرالیا در ائتلاف دریایی آمریکا

نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد این کشور به شکلی محدود در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز مشارکت می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، در پی پافشاری مدام واشنگتن سرانجام  استرالیا اعلام کرد از طرح آمریکا برای تشکیل به اصطلاح «ائتلاف گشت‌زنی دریایی در تنگه هرمز» حمایت می‌کند، اما مشارکت این کشور بسیار محدود خواهد بود.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، صبح روز چهارشنبه گفت: ”دولت تصمیم خود را نهایی کرده، به نفع استرالیا خواهد بود که با شرکای بین‌المللی همکاری کند.اما مشارکت ما دامنه محدودی خواهد داشت و از نظر زمانی نیز محدود خواهد بود.“

این مستعمره سابق انگلیس به تبعیت از آمریکا و انگلیس، بر اساس بیانیه‌ای که وزرای دفاع و امور خارجه این کشور منتشر کردند امسال برای حمایت از این ائتلاف کم‌تعداد، یک فروند هواپیمای تجسسی پوزیدون اعزام خواهد کرد و ژانویه (دی-بهمن) سال آینده میلادی نیز یک فروند کشتی برای دستکم یک دوره شش ماهه خواهد فرستاد.
­

آمریکا هم‌اکنون در جلب حمایت از این طرح خود با شرایط دشواری روبرو است و  فقط انگلیس و رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند آماده‌اند تا در این ائتلاف مشارکت کنند. در حالی که دیگر متحدان آمریکا مانند کره جنوبی اعلام کرده قصد اعزام نیرو به تنگه هرمز را ندارد و در عوض برای مقابله با دزدان دریایی  ۳۰۰ نظامی به خلیج عدن اعزام می‌کند. ژاپن نیز تأکید کرد به علت روابط دوستانه با ایران تمایلی به حضور در ائتلاف دریایی آمریکا و فرستادن نیرو به تنگه هرمز ندارد و در حال بررسی اعزام چند کشتی و هواپیمای گشتی به آب‌های یمن و تنگه باب‌المندب است. برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه نیز عضویت در این ائتلاف را رد کرده‌ و آن را عامل تنش در منطقه خوانده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دو هفته پیش مدعی شد واشنگتن از ۶۰ کشور برای حضور در  ائتلاف «تضمین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز» دعوت کرده اما پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی (اینجا) با اشاره به امتناع کشورها از پیوستن به این ائتلاف، آن را «ائتلاف تک‌نفره ترامپ» توصیف کرده است.

مهمترین دلیل پاسخ منفی کشور‌ها به درخواست آمریکایی‌ها این است که این ائتلاف را ائتلافی ضدایرانی می‌دانند که می‌تواند تنش‌ها را در منطقه افزایش دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اقیانوسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار