مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان مطرح کرد؛

پارک ملی صیدوا یکی از شاخص‌ترین محدوده‌های پایش حیات وحش

امیر عبدوس گفت: پارک ملی صیدوا در استان سمنان به یکی از شاخص‌ترین محدوده‌های مشاهده و پایش از حیات وحش تبدیل شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، امیر عبدوس مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: سی امین پارک ملی کشور که گونه‌های ارزشمند جانوری نظیر پلنگ، خرس، آهو، کل و بز، قوچ و میش، انواع سگ سانان و گربه سانان، خزندگان و پرندگان مناطق حاشیه جنوبی البرز در آن زیست می‌کنند، بعلت تردد محدود انسانی به منطقه و طبیعت خاص دشت‌ها با جانمایی مناسب آبشخور‌ها در سال‌های اخیر به یکی از شاخص‌ترین محدوده‌های مشاهده، پایش و ثبت عکس و فیلم از حیات وحش تبدیل شده است.

او فعالیت محیط بانان آموزش دیده و بهره گیری از تجهیزات و دوربین‌های کیفیت بالا را یکی از اقدامات فنی محیط زیست استان سمنان برای ثبت دوره‌ای و فصلی این مشاهدات و انتشار آن برای عموم مردم ذکر کرد.

عبدوس افزود: برای ایجاد انگیزه و تداوم این برنامه فرهنگی محیط زیستی، محیط بانانی که از نحوه زندگی طبیعی و تردد و جمعیت حیات وحش بخصوص گونه‌های کمیاب و کمتر دیده شده تصاویر مناسب پخش از رسانه‌ها ثبت و ضبط کنند تشویق می‌شوند.

اجرای مسابقه ویژه طبیعت دوستان در بخش ثبت تصاویر حیات وحش

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان از اجرای مسابقه ویژه شکارچیان مجاز و طبیعت دوستان در بخش ثبت تصاویر حیات وحش بعنوان یک طرح ابتکاری استانی خبر داد و گفت: از امسال در قالب یک مسابقه عکاسی و فیلمبرداری همراه با صدور مجوز شکار پرندگان، به شکارچیان پیشنهاد می‌شود که همراه با اسلحه، دوربین عکاسی و فیلمبرداری همراه خود داشته باشند تا با ثبت تصاویر منحصربفرد به ۱۰ نفر از برگزیدگان جوایز نفیسی اعطاء شود.

عبدوس افزود: علاقمندان به طبیعت که در پارک ها، مناطق حفاظت شده و محدوده‌های امن استان سمنان به گردشگری می‌پردازند در صورت ثبت تصاویر بکر در این رقابت فرهنگی و هنری شرکت داده می‌شوند و آثار برگزیده علاوه بر انعکاس در رسانه ها، بصورت آلبوم و تابلو عکس با ذکر نام خود فرد منتشر خواهد شد.

او با بیان اینکه این طرح با شعار فرهنگی " دوربین به جای اسلحه " اجرا می‌شود تا با فرهنگ سازی مطلوب در سال‌های آینده در سراسر استان و کشور گسترش یابد اظهار امیدواری کرد: حافظان طبیعت از شکارچیان می‌خواهند تا با شرکت در این مسابقه به جای لذت بردن از شکار حیوانات، از ثبت بهترین و بکرترین لحظات زندگی آن و به اشتراک گذاشتن با همه مردم شاد و خرسند شوند.

گفتنی است، ۷ هزار و ۳۰۰ هکتاری منطقه صیدوا که جزء محدوده منطقه حفاظت شده پرور در شمال شهرستان مهدیشهر بوده است از اسفند سال ۱۳۹۴ با تصویب شورای عالی محیط زیست کشور به سومین پارک ملی استان سمنان و سی امین پارک کشور ارتقاء سطح یافته است.

شایان ذکر است، " صِیدوا " از دو کلمه "صید" به معنای شکار و " وا " که در زبان محلی به باد گفته می‌شود تشکیل شده است و علت این نامگذاری وجود گونه‌های جانوری متنوع در این منطقه و وزش باد دائمی و پرسرعت در دشت‌های وسیع آن است.

انتهای پیام / ر

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.