مشارکت بیش ازیک هزار بهره بردار بخش کشاورزی در اجرای فازهای طرح احیای دریاچه ارومیه

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از همکاری و مشارکت بیش ازیکهزار و ۳۱۲ بهره بردار در اجرای ۵ فاز طرح احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

مشارکت بیش ازیک هزار و ۳۱۲ بهره بردار بخش کشاورزی استان در اجرای ۵ فازطرح استقرار کشاورزی پایداربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، بیستمین جلسه کارگروه ملی راهبری پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی با حضور
 
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و سایر اعضای کارگروه اعم از نمایندگان و مدیران ستاد احیای دریاچه ارومیه، ادارات کل محیط زیست، جهاد کشاورزی و مشاوران ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان برگزار شد.
 
رسول جلیلی در این جلسه گفت: هدف و اولویت اصلی ما در بخش کشاورزی کمک به احیای دریاچه ارومیه است، چرا که زندگی و سلامت بیش از ۱۵ میلیون نفر در منطقه شمالغرب کشور به حیات این زیست بوم بستگی دارد.
 
جلیلی افزود: کاهش مصرف آب و نهاده‌های شیمیایی و بسیج اجتماعی به منظورانجام اقدامات احیایی دریاچه ارومیه و حفاظت از تنوع زیستی از اهداف این پروژه است.
 
او با اشاره به اقدامات این سازمان در جهت کاهش مصرف آب، بیان کرد: در سال‌های اخیر توجه در سه حوزه منبع تامین آب، مزرعه و گیاه متمرکز شده است تا بتوان با تغییر الگوی کشت در جهت کاهش مصرف آب قدم برداشت به طوری که ۳۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال گذشته برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی هزینه شده است.
 
جلیلی ادامه داد: کشت محصولاتی با مصرف آبی کم، حفظ و ارتقای بهره وری خاک کشاورزی، مدیریت روان آب ها، حفظ منابع آب زیرزمینی و استفاده از تکنولوژی‌های روز برای کاهش مصرف آب از دیگر اقدامات این سازمان برای مقابله با کم آبی است.
 
او گفت: در طی ۴ سال گذشته در اثر انتقال تکنیک‌های نوین به سر مزارع و به کارگیری شیوه‌های به زراعی و به نزادی و مشارکت بخش خصوصی و جوامع محلی و دستگاه‌های اجرایی ذیربط توانستیم ۱۵۲ میلیون متر مکعب در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی کنیم.
 
علی ارواحی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نیز در این جلسه گفت: فاز پنجم طرح احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در ۸۳ روستای این استان اجرا شد و قرار است به تعداد روستا‌ها در فاز ششم ۱۲ روستای جدید نیز اضافه و در ۳۵ روستای قدیمی نیز برنامه‌های آموزشی ترویجی همچنان ادامه یابد.
 
در ادامه این جلسه بیتا احمدیان مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی آذربایجان غربی گزارشی از میزان پیشرفت فاز پنجم پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی را برای حاضرین در جلسه ارائه کرد و بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق‌تر به منظور اجرایی کردن فاز ششم با حضور اعضای کارگروه ملی راهبری پروژه تاکید کرد.
 
احمدیان بیان کرد: ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی و جلب مشارکت جوامع محلی درجهت احیای دریاچه ارومیه یکی از اهداف مهم این پروژه است و در همین راستا تا کنون بیش ازیکهزار و ۳۱۲ نفر از جوامع محلی و کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سطح یکهزار و ۹۲۳ هکتار دراجرای این پروژه همکاری کرده‌اند.
 
او نتایج مثبت و موفقیت آمیز پروژه احیای دریاچه ارومیه را نتیجه همکاری بین بخشی میان نهاد‌های مختلف ملی و بین‌المللی از جمله دولت ژاپن، برنامه عمران ملل متحد، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان آب منطقه‌ای، سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی در دو استان آذربایجان غربی و شرقی دانست.
 
احمدیان اضافه کرد: این پروژه با محوریت استقرارکشاورزی پایدار و با هدف صرفه جویی ۳۵ درصدی آب درون مزرعه‌ای، کاهش ۴۰ در صدی مصرف نهاده‌های شیمیایی، افزایش ۲۰ درصدی شاخص بهره وری اقتصادی مزرعه در واحد سطح.
 
مدیریت پسماند و ضایعات کشاورزی و برگشت آن به مزرعه در جهت افزایش توان بیولوژیک خاک و حفظ آب و همچنین جلوگیری ۳۰ درصدی تبخیر سطحی مزرعه انجام می‌گیرد.
 
پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی بر اساس تعاملات متقابل انجام شده بین دفتر تالاب‌ها، اداره کل محیط زیست و سازمان جهاد کشاورزی برای همکاری در زمینه‌های محیط زیستی همچنین به دلیل شرایط بحرانی دریاچه ارومیه از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
 
انتهای پیام/م
 

 بیستمین جلسه کارگروه ملی راهبری پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.