سومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی با حضور ابتکار

سومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، در پایان سومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده استان مرکزی رونمایی شد.

اکرمی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار مرکزی در این جلسه به ارائه گزارشی از جامعه زنان استان مرکزی پرداخت و گفت: درصد جمعیت زنان استان مرکزی ۴۹.۲ است که رتبه ۱۸ را در زمینه زن سرپرست خانوار در کشور را داریم.

اکرمی افزود: استان مرکزی از نظر میزان زنان هرگز ازدواج نکرده رتبه ۲۴ کشور را دارد و از نظر تعداد ازدواج ثبت شده در سال گذشته سی و یکم و در میزان طلاق رتبه ۱۶ هم کشور و در نسبت طلاق به ازدواج رتبه هفتم کشور را دارد.

او اضافه کرد: رتبه استان مرکزی از نظر درصد تجرد قطعی مردان یا زنان که هرگز ازدواج نکرده اند رتبه هفتم در کشور، در میزان باسوادی زنان رتبه ۱۶ و از نظر میزان دانشجویان زن رتبه ۹ و درمشارکت در مسائل اقتصادی زنان رتبه ۲۸ و در زنان بیمه شده استان در کشور رتبه ۲۲ در زنان بیکار با سواد با لیسانس رتبه ۴ کشور است که آمار نگران کننده‌ای است.

با حمایت‌های ملی و همه جانبه آمار‌های نگران کننده  در حوزه زنان استان مرکزی بهبود می یابد

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار مرکزی درصد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی در کشور در مجلس نهم را یک درصد و در مجلس دهم صفر درصد عنوان و ابراز امیدواری کرد با حمایت‌های ملی و همه جانبه آمار‌های نگران کننده بهبود یابد.

موحدی معاونت برنامه ریزی زنان و خانواده استانداری هم گفت: سند ارتقای زنان و خانواده یکی از مهم‌ترین دستا ورد‌های کشور بعد از انقلاب است که محقق شده است.

موحدی درمورد اهمیت این سند گفت: موضوع همه جانبه نگری و توسعه پایدار سال هاست که مورد بحث است ودر توسعه متوازن، توانمند سازی زنان در خانواده امن مورد تاکید است.

او اضافه کرد: برای اولین بار کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف شدند برنامه‌های خود را بر عدالت جنسیتی اجرا کنند و بنابراین تدوین این شاخص‌ها مورد دستور کار قرار گرفت و آنچه که در این بحث مورد نظر است فراگیری همه افراد جامعه است.

بررسی سند ارتقای زنان استان مرکزی

عسگری مشاور جمع آوری سند توسعه استان مرکزی هم ضمن بررسی سند ارتقای زنان استان مرکزی گفت: بیشترین مشکلی که گریبان گیر زنان اراک است امار بالای طلاق و در شهرستان شازند آمار بالای بیکاری است.

عسگری افزود: ضمن ارائه راهکار برای بهبود گفت: در هریک از معضلات زنان راهکار‌های متعدد ارائه شده که در سند ارتقای زنان و خانواده تدوین شده است.

حل مسائل امور زنان یک عزم فرا ملی می‌خواهد

کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت:حل مسائل امور زنان یک عزم فرا ملی می‌خواهد و خود مردم باید در صحنه بیایند و مهم‌ترین سند در زمینه امور زنان و خانواده، سند ارائه شده تحت نظر مقام معظم رهبری است که مهم‌ترین محور ان جامعه خانواده محور است.

کریمی افزود: این که ما بخواهیم مسائل زنان را خارج از خانواده بررسی کنیم دچار آسیب و آفت می‌شویمو باید مسائل و مصائب را در چارچوب خانواده بررسی کنیم.

او طلاق را مهم‌ترین آسیب برای زنان دانست و گفت: استان مرکزی با این معضل بسیار مواجه است و اگر نرخ طلاق پایین آمده است به دلیل کاهش ازدواج است.

کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دسته دیگر زنان آسیب دیده دختران ازدواج نکرده روستایی است و اشتغال و ازدواج برای زنان روستایی بسیار محدود است و این برای انان بسیار رنج اور است.

او اظهار کرد: در چند سال اخیر هیچ لایحه موثر و مفیدی برای حل مشکلات زنان در مجلس نداشته ایم و انتظار داریم دولت در بخشی که حل معضلات زنان نیازمند قانون است ورود صحیح داشته باشد.

هفته دولت نمایش گوشه‌ای از روند خدمات خدمتگزاران دولت

سید علی آقازاده استاندار مرکزی هم با گرامیداشت هفته دولت گفت: امیدواریم برگزاری هفته دولت گوشه‌ای از روند خدمات خدمتگزاران دولت را نمایش دهد.

آقازاده افزود: امروز از سند ارتقای زنان و خانواده در استان مرکزی رونمایی می‌شود و امیدواریم همه دستگاه‌های اجرایی این سند را سر لوحه کار خویش قرار دهند.

سومین جلسه شورا برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی با حضور ابتکار

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.