توسعه آبیاری نوین راهکاری برای افزایش کمی و کیفی محصول

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی در ۱۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان از سال ۱۳۹۲ تاکنون اجرا شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  عبدالعلی بهاءالدینی مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون ۳۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.
 
او با اشاره به اینکه ۸۵هزار هکتار زمین آبی در استان وجود دارد افزود: نسبت اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار به زمین‌های آبی در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشور است.
 
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال تاکنون طرح‌های آبیاری نوین در ۷۰۰ هکتار از زمین‌های آبی استان اجرا شده است.
 
وی عنوان کرد: هم اکنون تجهیز یک هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سیستم‌های آبیاری نوین در دست اجراست.
 
بهاءالدینی با اشاره به اینکه ۸۵درصد از اعتبار مورد نیاز اجرای طرح‌های آبیاری نوین از سوی دولت به صورت بلاعوض تامین می‌شود و بقیه سهم آورده کشاورزان است افزود: هم اکنون برای اجرای هر هکتار آبیاری قطره‌ای و بارانی بین ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون ریال از سوی دولت پرداخت می‌شود.
 
او افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کار‌های سخت را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد.
 
آبیاری نوین به معنای آبرسانی به کشتزار و باغ توسط تجهیزات تحت فشار به دو شکل قطره‌ای و بارانی است.
 
بازده آبیاری بارانی تا ۷۰ درصد و آبیاری قطره‌ای تا ۹۵ درصد اعلام شده است به این معنا که با اجرای آبیاری بارانی تا ۲۰ درصد و با آبیاری قطره‌ای تا پنج درصد آب هدایت شده به زمین کشاورزی تلف می‌شود.
 انتهای پیام/غ

 افزایش راندمان کشاورزی با آبیاری نوین

برچسب ها: کشاورزان ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.