تاجیک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ترامپ از رویکرد مکرون در قبال ایران خشنود نیست/ اروپا اگر بخواهد می‌تواند، تعهدات خود را عملیاتی کند

کارشناس مسائل اروپا گفت: اتحادیه اروپا با توجه به جایگاهی که در عرصه بین الملل دارد می تواند تعهدات برجامی خود را عملیاتی کند.

واشنگتن و سایر کشور‌های گروه ۷ در جریان سفر ظریف به فرانسه بودند/ترامپ از اقدامات مکرون در رابطه با ایران خشنود نیست/ اروپا اگر بخواهد  می‌تواند، تعهدات خود را عملیاتی کند/ تعامل با همسایگان، راهکار مقابله با یک جانبه گرایی و سلطه ترامپ است/ایران نباید اجازه دهد، ترامپ از انزوای ناشی از خروج برجام، بیرون بیاید/به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، یکشنبه شب رسانه‌ها، خبری مبنی بر ورود یک هواپیمای دولتی ایران در فرودگاه بیاریتز فرانسه؛ محل برگزاری نشست جی ۷ را مخابره کردند.

همچنین سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در فضای مجازی از ورود ظریف به محل نشست جی ۷ به دعوت لودریان وزیر خارجه فرانسه خبر داد؛ این در حالی بود که پیشتر رسانه‌ها از برنامه وزیرخارجه برای سفر به چین خبر داده بودند.

نصرالله تاجیک کارشناس روابط بین الملل و اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: براساس برخی اطلاعات،  شنبه شب مکرون سفر ظریف به فرانسه را به سران گروه ۷ اطلاع داده است و  موضوع بی اطلاعی آمریکا واقعیت ندارد، در واقع واشنگتن و سایر کشور‌های گروه ۷ در جریان سفر ظریف بودند.

او افزود: سفر وزیر امور خارجه کشورمان به فرانسه  بعد از رایزنی اخیرش با مکرون انجام شده است، بنابراین سفر غیر منتظره دیروز را می‌توان از زاویه مثبت دید، چراکه خبر از دیپلماسی فعال پاریس دارد.

تاجیک خاطر نشان کرد: عموما در عالم سیاست زمانی که از دیپلماسی استفاده نکنند، به سراغ جنگ، خشونت و درگیری می روند،در نتیجه دعوت لودریان از ظریف نشان می‌دهد که دیپلماسی فرانسوی‌ها همچنان فعال  است.

کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: ترامپ به دنبال بهره برداری رسانه‌ای از فعالیت ها و برنامه هایش است به همین دلیل هم علاقه‌ای ندارد کشور دیگری وارد مذاکرات و رایزنی ها شود، برهمین اساس هم  رئیس جمهور آمریکا نسبت به حضور ظریف در فرانسه و ابتکار مکرون روی خوشی نشان نداد.

او تاکید کرد: طرف های  اروپایی و ژاپن که در نشست گروه ۷ هم حضور داشتند علاقه دارند که سازه برجام برپا باشد تا ایران به سمت کاهش بیشتر تعهدات خود نرود، البته هنوز جزئیاتی از طرح پیشنهادی  فرانسه به ایران که در دیدار قبلی با ظریف مطرح شد در دست نیست.

تاجیک اضافه کرد: به نظرمی رسد ایده ای مشخص برای  ارائه برخی از مشوق‌های اقتصادی در زمینه تحریم‌ها و فروش نفت از سوی گروه ۷ به ایران مطح شده که در برابر آن تهران گام  بعدی خود در خصوص کاهش تعهدات برجامی اش  را انجام ندهد.


بیشتر بخوانید:حضور ظریف در نشست هفت در راستای اجرای تعهدات برجامی اروپا است/ وزیر خارجه امشب به تهران بازمی گردد 


کارشناس مسائل اروپا با اشاره به سفر غیر منتظره ظریف به فرانسه، گفت:  دیپلمات عالی رتبه کشورمان روز یک شنبه یک ملاقات ۳ و نیم ساعته با همتای فرانسوی اش و مذاکرات نیم ساعته با مکرون داشت که به نظر من بیشتر در زمینه جزئیات و اجرایی کردن مسائل  تحریم‌ها و فروش نفت ایران بود.

او خاطر نشان کرد: در حقیقت ترامپ غیر قابل پیش بینی است و تصمیماتش در رابطه با ایران  از پمپئو و بولتون نشات می گیرد، بنابراین بعید می‌دانم این سفر در تحریم های آمریکا تاثیری داشته باشد، ولی در هر حال قدم مثبتی است تا تهران هم پیمانانش در برجام به خصوص اروپا، روسیه، چین و ژاپن به عنوان یک قدرت اقتصادی در اردوگاه خود نگه دارد  و آن استراتژی در انزوا نگه داشتن ترامپ را ادامه دهیم.

تاجیک ادامه داد: سفر غیر منتظره ظریف به فرانسه نتیجه صحبت‌های طولانی تلفنی چند هفته گذشته مکرون و روحانی، دو سفر مشاور او به تهران، سفر ظریف و مذاکرات دیپلماتیکی که در این زمینه بین فرانسه وجود داشت، مجموعا تبدیل به یک دستاوردی شد که باید نهایی می‌شد.

کارشناس مسائل اروپا گفت: به نظر می رسد مکرون در حال تلاش بود که در زمان حضور سران ۷ رابطه با تهران  را نهایی کند، تا اگر هم شکست خورد امتیازات منفی آنرا به تنهایی حمل نکند.

او افزود: اقدامات و تفکرات ترامپ پاندولی است بنابراین مکرون با عقل سیاسی تلاش می‌کند که شکست و موفقیت این دور از مذاکرات با ایران را با گروه ۷ به اشتراک بگذارد.

تاجیک گفت: تهران به نداشتن سیاست های مستقل اروپا  از آمریکا و سلطه دلار واشنگتن بر اقتصاد جهان واقف است ولی در عین حال اتحادیه  اروپا اگر بخواهد با  نقش خود در روابط بین الملل و سابقه تاریخی اش می‌تواند تعهدات خود را عملیاتی کند.

کارشناس مسائل اروپا ادامه داد:درواقع خواسته اروپا باید به اراده سیاسی تبدیل شود و تنها به خاطر ایران در مقابل آمریکا نایستد بلکه به تعهدات برجامی خود احترام بگذارد همچنین برای اینکه از تنش‌های موجود در خاورمیانه متضرر نشود، می‌تواند کمک‌هایی را در این راستا انجام دهد، البته ایران هم در همین حد انتظار دارد.

او اضافه کرد:ایران انتظار ندارد که  اروپا وارد جنگ با آمریکا شود بلکه می‌خواهد آن نقش و کارکردی که اروپایی‌ها می‌توانند را در اقتصاد تهران بازی کنند.

تاجیک با بیان اینکه  تهران نباید بگذارد ترامپ از انزوای ناشی از خروج برجام، بیرون بیاید، خاطر نشان کرد:تهران نباید اجازه دهد واشنگتن  یارگیری کند و اگر این استراتژی را به طور دقیق وخوب دنبال کنیم، اروپا هم قدرت، جرات و اراده سیاسی بهتری پیدا می‌کند تا با ما در راستای مسائل اقتصادی وارد تعامل مثبت و سازنده وارد شود.

کارشناس مسائل اروپا گفت: ایران ۱۵ همسایه دارد که با انجام تعاملات اقتصادی با آنها همچنین تمرکز بر مدیریت داخلی بویژه در بحث اقتصادی می توانند آثار تحریم‌ها را کاهش داده و در واقع  این موارد کافی است تا با یک جانبه گرایی و سلطه طلبی ترامپ در برابر کشورمان مقابله کنیم.

انتهای پیام/

خواسته اروپا باید به اراده سیاسی تبدیل شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار