جوی فاضلاب اهواز در سایه بی خیالی چه کسانی به راه است؟/ مردم هم مقصرند

مدیر شبکه فاضلاب اهواز به تشریح مشکلات شبکه فاضلاب اهواز و راهکار‌های اصلاح آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بارندگی های فصل بهار منجر شد سیل چهارم فروردین مسیرش را به مقصد خوزستان عوض کند و مهمان این استان شود، سیلی که ویرانی های آن را برای فراموش کردن باید به زمان  سپرد.

بیش از ۵ ماه از حادثه سیل می‌گذرد و چیزی به آغاز بارندگی‌های پاییز نمانده است  که با کمی حساب و کتاب و نگاه به پیش بینی های هواشناسی باید ترسید از آن روز که مشکل فاضلاب گریبان شهر اهواز را بگیرد.

اهواز از دیرباز با پس زدگی فاضلاب، جاری شدن آب‌های سطحی و راکد شدن آب و فاضلاب دست و پنجه نرم می‌کند.پیگیر برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب اهواز برای جلوگیری از این مشکلات در پاییز و زمستان امسال شدیم.

حاتمی مدیر شبکه فاضلاب اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: سیلاب فروردین سال جاری منجر شد که فاضلاب در سطح شهر اهواز با مشکلات جدی روبرو شود.

او افزود: از دیرباز فاضلاب شهر اهواز با مشکلاتی همراه بود و ۷۰ درصد سیستم دفع فاضلاب فرسوده و قدیمی است که اگر بخواهیم دقیق بگوییم ۴۵ درصد شبکه فاضلاب اهواز مربوط به سال ۵۷ به قبل و ۲۵ درصد آن مربوط به سال ۵۷ تا ۷۷ بوده است.

حاتمی بیان داشت: اصلاح شبکه فاضلاب اهواز مستلزم انجام اقداماتی است و ما در بیش از ۷۰ نقطه شهر اهواز در حال خاک برداری و اصلاح شبکه هستیم.

مدیر شبکه فاضلاب اهواز ادامه داد: پروژه‌هایی برای اصلاح خروجی‌های فاضلاب منتهی به رودخانه‌ها طی هفته جاری انجام می‌شود و هم اکنون در حال حاضر رایزنی برای تخصیص منابع و تجهیزات صورت گرفته هستیم.


بیشتر بخوانید: نگاهی به وضعیت اسفبار فاضلاب در معابر پردیس اهواز + تصاویر


 

این مقام مسئول تصریح کرد: برخی از لوله‌های فاضلاب در ایام سیل ریزش و یا شکسته شدند و برای انجام اقدامات اصلاح باید شمار پیمانکاران این طرح افزایش یابد که کار بازسازی و ترمیم باید سریع‌تر و دقیق‌تر صورت پذیرد.

لزوم فرهنگ سازی در زمینه دفع مناسب فاضلاب

او گفت: علاوه بر سیلاب، گرد و خاک و شرایط آب و هوا را به این مشکلات باید اضافه کرد و لازم است فرهنگ سازی‌های در زمینه روش‌های صحیح دفع فاضلاب صورت گیرد برای مثال گا‌هی در ۱۸۶ ایستگاه‌های پمپاژ آب و فاضلاب شهر که فعال هستند، اشیای مانند پتو، موکت، لاستیک ماشین در قسمت آشغال گیر‌ها گرفته می‌شود .

حاتمی بیان داشت: در مناطقی که ساخت و ساز انجام می‌شود پمپ‌هایی برای جمع آوری آب‌های زیرزمینی استفاده و همراه با مصالح ساختمانی به فاضلاب ریخته می‌شوند و سیستم دفع فاضلاب قدرت مکش و تحمل دفع آن‌ها را ندارد.

مدیر شبکه فاضلاب اهواز اظهار کرد: افزایش انشعابات غیرمجاز در سطح شهر نیز باعث کندی دفع فاضلاب می‌شود چرا که سیستم دفع فاضلاب اهواز برای دفع خانگی و جمعیت خاصی طراحی شده و جوابگوی این حجم از فاضلاب نیست.

او گفت: در سطح شهر ۵۰۰ دستگاه پمپ لجن کش فعال هست که به علت شیب نامناسب سطح مشکلاتی دارد که امید واریم با تلاش‌های انجام شده و همکاری مسئولان مربوطه و تخصیص اعتبارات لازم مشکلات فاضلاب حل شود و شاهد جاری شدن آن در سطح شهر نباشیم.

انتهای پیام/م

 

برچسب ها: شبکه فاضلاب ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.