لباس‌های فضانوردی منحصر به فرد برای زندگی در مریخ آزمایش شد

لباس فضانوردی در کنار آزادی عمل برای حرکت فضانوردان باید آنها را در برابر دگرگونی‌های دمای محیط، چون گرما و سرمای شدید محافظت کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان برای آزمایش لباس فضانوردی که قرار است در آینده فضانوردان در سفربه سیاره مریخ از آن استفاده کنند به انجام آزمایشی منحصربه فرد پرداخته اند.

در این آزمایش محققان با پوشیدن لباس‌های فضانوردی به مناطق دارای یخچال‌های طبیعی در ایسلند رفته و به یخچال‌های طبیعی صعود کرده‌اند.
 

نتیجه‌های به دست آمده از انجام این آزمایش و صعود بر فراز کوه‌های آتشفشانی با دمای بالا به گفته دانشمندان رضایت بخش بوده است.
 
لباس فضانوردی تازه طراحی شده برای فضانوردان MS۱ Mars نام دارد و به گفته دانشمندان در آینده نمونه‌های کامل شده‌ای از آن به وسیله فضانوردان راهی سیاره مریخ  خواهد شد تا استفاده شود.

هدف کارشناسان ناسا از انجام این آزمایش بررسی و ارزیابی عملکرد لباس‌های فضانوردی در محیط و وضعیت‌های گرم و سرد درفضا و دیگر سیاره‌های منظومه شمسی است.

لباس فضانوردی جدید ناسا به وسیله طراحان دانشکده طراحی رود آیلند RISD طراحی شده است و در آینده پس از تکمیل نهایی می‌تواند به وسیله فضانوردان راهی سفر به سیاره مریخ شود.
 

از جمله ویژگی‌های این لباس فضانوردی جدید به نسبت لباس‌های فضانوردی نسل‌های پیش می‌توان آزادی عمل فضانورد برای حرکت و استفاده از ابزار‌های مختلف را نام برد؛ تیم دانشمندان از ۲۶ ژوئن تا ۵ آگوست سال جاری استحکام، ایمنی و کارایی لباس فضانوردی را در یخچال‌های کشور ایسلند مورد آزمایش قراردادند.

به دلیل وزن کم و سبک بودن لباس فضانوردی MS۱ Mars محققان با استفاده از آن توانستند به صعود از یخچال طبیعی مانند یک کوهنورد اقدام کنند.

تنها بخشی از این لباس فضانوردی دوتکه که قابلیت استفاده در مریخ را ندارد و باید نمونه جدیدی از آن طراحی شود، کفش‌های مخصوص کوهنوردی و صعود است.

از جمله ویژگی‌های این لباس فضانوردی، قابلیت استفاده از آن به وسیله طیف گسترده‌ای از فضانوردان با قد و وزن مختلف است. نبود سایز متناسب برای فضانوردان سبب شد تا اولین راهپیمایی تمام زنانه فضانوردان خارج از ایستگاه فضایی بین المللی در تابستان سال جاری میلادی  در آخرین لحظه‌ها لغو شود.
 

به گفته کارشناسان با توجه به ماموریت‌های پیش رو برای سفربه سیاره مریخ و کره ماه و ساخت زیستگاه انسانی و نصب تجهیزات درسطح مریخ یا کره ماه، فضانوردان نیاز به استفاده از لباس‌های فضانوردی آزادتری دارند که به آنها اجازه حرکت بیشتر و کار با ابزار‌های علمی را دهد.

فضانوردان روس هم به تازگی نوعی لباس فضانوردی جدید برای ماموریت به ایستگاه فضایی بین المللی مورد استفاده قرار می‌دهند که Sokol-M نام دارد.
 

این لباس فضانوردی به ویژه در انجام ماموریت‌های آینده فضانوردان روس و فضانوردانی که با کپسول فضایی سایوز به فضا خواهند رفت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته مقام‌های روس کاسموس، در سال‌های نه چندان دور کپسول فضایی سایوز روسی بازنشسته می‌شود و نسل جدید کپسول‌های فضایی روسی به نام فدراسیون جایگزین آن برای انتقال فضانوردان از زمین به ایستگاه فضایی بین المللی و دیگر ماموریت‌های فضایی خواهد شد.
 

کپسول فضایی سایوز از دهه ۱۹۶۰ میلادی تاکنون فضانوردان روس و دیگر آژانس‌های فضایی را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل می‌کند.

منبع:Space
 
انتهای پیام/
 

لذت کوهنوردی و سفر به عمق آتشفشان‌های پرگذاره با لباس فضانوردی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.