رئیس شورای تامین کنندگان دام در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

گرانی گوشت در بازار قابل قبول نیست/ایام محرم نرخ هر کیلو دام سبک در میادین ۴۷ هزار تومان

پوریان گفت: با توجه به انباشت دام در واحد‌های دامداری و وضعیت مناسب گوشت منجمد و گرم، گرانی گوشت در بازار قابل قبول نیست.

گرانی گوشت در بازار قابل قبول نیست/نرخ هر کیلو دام سبک در دامداری ۴۰ هزار تومانمنصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلایل افزایش قیمت گوشت در بازار اظهار کرد: اگرچه بخش تولید با انباشت مازاد دام روبروست، اما فاصله تولید تا مصرف عامل اصلی نوسان قیمت گوشت در بازار به شمار می‌رود که به هیچ عنوان این گرانی قابل قبول نیست.

وی ادعای برخی فروشندگان مبنی بر امتناع دامداران در عرضه دام را تکذیب کرد و گفت: با توجه به آنکه نگه داری دام پروار شده برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد، از این رو دامدار به فکر آن است که دام خود را در بازار عرضه کند.

پوریان با انتقاد از سیاست موجود در بخش دام افزود: با توجه به فراوانی واردات دام، خریدار زیادی به سمت دامدار نمی‌آیند که همین امر منجر به انباشت دام دام در واحد‌های دامداری شده است، اما به هر حال نباید به تولید کننده فشار وارد شود تا دام خود را با ضرر یا بدون سود در بازار عرضه کند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور ادامه داد: با وجود شرایط مساعد مرتع و روند افزایشی تولید داخل، برخی فروشندگان به بهانه ازدیاد تقاضا در ایام محرم اقدام به افزایش قیمت گوشت در بازار می‌کنند، در حالیکه این امر منطقی نیست.


بیشتر بخوانید: آمادگی دامداران برای عرضه مستقیم گوشت قرمز/ علت افزایش قیمت گوشت با وجود رشد تولید چیست؟


وی، قیمت هر کیلو دام در بخش سنگین را ۳۰ هزار و سبک را ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال، دام زنده سنگین با نرخ ۳۶ تا ۳۸ هزار و دام سبک ۴۷ تا ۴۹ هزار تومان در میادین عرضه می‌شود.

به گفته پوریان، با توجه به انباشت دام در واحد‌های دامداری و وضعیت مناسب گوشت منجمد و گرم نباید شاهد التهاب قیمت در ایام محرم باشیم.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور درباره آخرین وضعیت عرضه مستقیم لاشه گفت: بنابر رایزنی‌های صورت گرفته باید شرایطی برای دامداران فراهم شود تا بتوانند دام تولیدی خود را به طور مستقیم کشتار و عرضه کنند که متاسفانه علی رغم برگزاری ۲ جلسه در خصوص عرضه مستقیم لاشه با فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشندگان گوشت، تاکنون به بهانه‌های مختلف جوابی دریافت نکردیم.

وی افزود: با توجه به مازاد انباشت دام، دامداران حاضرند هر کیلو لاشه گوساله را با نرخ ۷۲ هزار و لاشه گوسفندی را ۸۵ هزار تومان به طور مستقیم در بازار عرضه کنند، اما میدان داران اجازه کاهش قیمت گوشت در بازار را نمی‌دهند.

پوریان در پایان تصریح کرد: بنابر توافق صورت گرفته با سازمان تعاون روستایی قرار است دامداران لاشه را در اختیار سازمان قرار دهند تا آن‌ها خود اقدام به عرضه گوشت در فروشگاه‌ها و خرده فروشی کنند.

انتهای پیام/

دلیل گرانی گوشت در بازار چیست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
ورشکستگی بیشتر دامدارها حتمی است با این وضعیت ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
برادران عراقی در ایام محزم باید با گوشت دامی کشورمون از زائران پذیرایی کنند . ناراحت گرانی نباشید .
آخرین اخبار