مرندی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سفر‌های ظریف آمریکا را منزوی می‌کند/ رایزنی‌های منطقه‌ای و اروپایی ایران در دور زدن تحریم‌ها مفید بوده است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپا تاکنون حرکت جدی انجام نداده است، بنابراین ایران باید گام سوم خود را جدی تر بردارد.


سفر‌های ظریف آمریکا را منزوی می کند/ رایزنی های منطقه ای و اروپایی ایران در دور زدن تحریم ها مفید بوده استبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در «هلسینکی» در رابطه با اجرای «اینستکس» گفت که «اولین معاملات اینستکس هنوز به اتمام نرسیده است و نهایی شدن آن زمان بسیار زیادی می‌برد».

سید محمد مرندی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اروپا نزدیک به ۱ سال  و نیم برای اجرای اینستکس وقت داشت، اما آن را عملیاتی نکرد، در حقیقت از همان ابتدای خروج  آمریکا از برجام، اروپا درخواست کرد تا تنها چند هفته به آنها وقت دهیم اما باگذشت یکسال همچنان وعده‌های آنها محقق نشده است و از روندی که در پیش گرفته‌اند، نتیجه‌ای نمی‌شود گرفت به جز اینکه آنها به دنبال  وقت کشی هستند.


بیشتر بخوانید: اروپا نمی‌تواند تا ۱۵ شهریور به تعهدات خود عمل کند/ اروپا تحت فشار آمریکا اراده کافی برای انجام تعهدات خود تا گام سوم را ندارد


او افزود: از زمان برداشتن اولین گام کاهش تعهدات برجامی، اروپا اندکی به جنب و جوش افتاده است، اما حرکت جدی انجام نداده  و از  اجرایی شدن سازوکار مالی اینستکس  چیزی جز وعده و وعید ندیدیم، بنابراین لازم است ما گام سوم کاهش تعهدات خود را با قاطعیت بیشتری اجرایی کنیم.

مرندی عنوان کرد: ایران باید کاهش تعهدات خود را ادامه داده  و به اروپا اعلام کند که اگر عملیاتی شدن تعهداتشان زمان بر خواهد بود، ما هم کاهش تعهدات خود را تا اجرایی شدن این سازوکار ادامه  خواهیم داد و  تهران  از مطالبات برجامی خود دست برنمی دارد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر‌های منطقه‌ای و آسیایی ظریف، گفت: در واقع ایران به صورت مستقل با اروپا مذاکره می‌کند و در عین حال با کاهش قدم به قدم تعهدات برجامی خود فشارها به طرف‌های اروپایی را به منظور محقق کردن وعده‌هایشان افزایش می‌دهد و از طرف دیگر هم به رایزنی با سایر کشورها و گسترش تعاملات خود اقدام می‌کند.

او ادامه داد: کشور‌هایی مانند چین و مالزی از گذشته تاکنون با ایران تعاملات مثبتی داشته‌اند، بنابراین تهران هم به  رایزنی‌های خود ادامه می‌دهد و لازم است تا دامنه رایزنی های خود را گسترش بدهد به تناسب آن نیاز ما به غرب کاهش یابد.

مرندی با بیان اینکه در حال حاضر مرکز قدرت اقتصادی جهانی از غرب به سمت  شرق تغییر کرده است، تاکید کرد: با توسعه کشورهای آسیایی و سیر صعودی که کشورهایی مانند سنگاپور، چین، ژاپن و مالزی طی کرده اند  این یک سیر طبیعی است و باید بدانیم که قدرت در حال دور شدن از غرب و نزدیک شده به شرق است.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به رایزنی‌های آسیایی، اروپایی وزیر امور خارجه کشورمان، خاطر نشان کرد: این سفر‌های اخیر ظریف نشان داد که تحریم آمریکا بی اثر بود، همچنین سفر دوم دیپلمات عالی رتبه کشورمان به فرانسه در زمان اجلاس جی ۷ نشان دهنده ضعف واشنگتن در اجرای تحریم است.

او در پایان گفت: سفر‌های ظریف کمک بسیاری می‌کند تا آمریکا از نظر سیاسی آمریکا منزوی‌تر شود و علاوه براین رایزنی‌های وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود و مقامات خارجی کمک بزرگی برای  دستیابی ایران به راهکار‌های جدید جهت دور زدن تحریم‌هاست.

انتهای پیام/

سفرهای ظریف موجب  انزوای سیاسی آمریکا می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار