معاون تالیف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

سیاسی بازی نباید در تعلیم و تربیت راه یابد/ فرایند تعلیم و تربیت منهای تحقیق میسر نیست

ملکی با بیان اینکه سیاسی بازی نباید در تعلیم و تربیت راه یابد گفت: فرایند تعلیم و تربیت منهای تحقیق میسر نیست.

تعلیم و تربیت را نباید با معیار سیاسی دنبال‌ کردبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ملکی، معاون تالیف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گردهمایی مدیران سازمان پژوهش با اشاره به جایگاه پژوهش در نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: پژوهش روح همه فعالیت های تعلیم و تربیت است  یعنی اگر پژوهش نباشد همه چیز مرده است و بالندگی ندارد.

او ادامه داد: وقتی می خواهیم همه عناصر تعلیم و تربیت را طراحی و تبیین کنیم باید با پژوهش باشد، فرایند تعلیم و تربیت منهای تحقیق میسر نیست.

ملکی تصریح کرد: در همه کارهای علمی پژوهش های خرد یا کلان وجود دارد، گاهی فرایند برنامه‌ریزی درسی را تعیین کرده‌ایم اما ممکن است این موضوع به اصلاح و بازنگری نیاز داشته باشد و برای فنی سازی به مطالعه نیاز است.

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: مدارس ما برای نزدیک شدن به اهداف بالادستی نیازمند فعالیت‌های پژوهشی است تا به مدرسه ای کارآمد تبدیل شود، گاهی کمبودها به دلیل این است که کارها یا با نگاه تحقیق نیست یا سریع عمل می‌کنیم.

او گفت: اگر مایل هستیم تعلیم و تربیت بالنده باشد و مبانی بر اسناد بالادستی باشد و دانش آموزانی پویا پرورش دهد، راهی جز در آمیختن تحقیق با نظام تعلیم و تربیت نداریم.

ملکی بیان کرد: در مقابل چند آسیب داریم که نتوانیم درست تصمیم بگیریم و مهم ترین تصمیمات بدون اطلاع از یافته های تخصیص دنبال کنیم. گاهی سیاسی کاری و عضو گروهی خاص بودن به تعلیم و تربیت ضربه نمی زند، این مقوله معیار دارد و نباید آن را از سیاست و گروه بازی دید.

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: سیاسی بازی نباید در تعلیم و تربیت راه یابد و نباید قلب کودک معصوم را تابلوی تبلیغات انتخاباتی کرد.

این مقام مسئول گفت: آفت دیگر گسستگی و انقطاع بنا از مبناست، گاهی بنایی سست بنیان درست می کنیم که ریشه در مبانی ما ندارد اما شعار می دهیم که این موضوع وجود دارد در نتیجه باید این انقطاع از بین برود.

ملکی بیان کرد: در برنامه های تحولی که انجام داده ایم ضلع تصمیم گیری مهم برای آموزش معلمان توانمندسازی آنها بدون کوچکترین سهل انگاری است اما این مطلب فارغ از سازمان پژوهش به معاونت های آموزش ابتدایی و متوسطه می‌رسد.

او با اشاره به اینکه معلم معمار است، گفت: ما هم باید معماری کنیم تا معلم خودش را فعال و توانمند کند.

 مدیر مدرسه هیچ هویتی در حوزه تبیین ندارد

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین صدوقی، مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: برای رشته های تحصیلی که الان داریم برنامه درسی نداریم و این رشته ها نیازمند تبیین اصول و اهداف است تا ببینیم رویکرد حاکم بر روح این رشته ها چیست.

او درباره اهمیت مدیران در مدارس گفت: اکنون مدیر مدرسه مبصر است و هیچ هویتی در حوزه تبیین و اشاعه دانش، توسعه و نگهداشت و استقرار آن ندارد بنابراین باید متولی اساسی در مدرسه را تعریف کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدوقی تصریح کرد: مدیر باید آنقدر دانش و بینش داشته باشد که رهبری را در مدرسه عهده دار شود.

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: این صحیح نیست که یک معلم به سازمان پژوهش نامه بنویسد و از او بخواهد در یک صفحه خاص از کتاب درسی مشکل دارد بلکه آن را باید معاونت پژوهشی منطقه باید ساماندهی کند.

او درباره اجرای طرح بوم گفت: در اجرای این برنامه هدف ما این است که قدرت اجرای کار را به مدیر دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدوقی از تدوین راهنمای معلم مدارس چند پایه خبر داد و گفت: متاسفانه برنامه فعلی مبتنی بر برنامه درسی تک پایه است و قرار است آن را تغییر دهیم.

او بیان کرد: باید تعامل فعالی با استان ها داشته باشیم و انتظار داریم برنامه درسی را مجریان درک کنند، اکنون مشکلی به نام درک مفاهیم داریم ، بنابراین تفهیم مبانی سند تحول بنیادین در اولویت است.


بیشتر بخوانید:  جایگاه ضعیف پژوهش در نظام تعلیم و تربیت/ تحول بدون تغییر ساختاری اتفاق نمی‌افتد


مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: یکی از دیگر اهداف ما انتظام بخشی به رشته فنی و حرفه ای و کاردانش است و مدل های مفهومی برای آن در نظر گرفتیم به این ترتیب که در سال اول رشته تحصیلی را در نظر بگیریم و در سال دوم و سوم فرد وارد حرفه و مهارت شود.

حجت الاسلام والمسلمین صدوقی همچنین از بازنگری برنامه دوره پیش دبستانی خبر داد و گفت: برای تبیین برنامه مهدهای کودک و پیش دبستانی هم برنامه داریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار