صفایی خیراتیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

سهل انگاری بلای جان درختان بوستان چیتگر + تصاویر

معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ شهرداری تهران درباره انتشار تصاویر شب گذشته مبنی بر آتش سوزی درختان بوستان چیتگر توضیحاتی داد.

احسان صفایی خیراتیان معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲۲ شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح انتشار تصاویری مبنی بر آتش گرفتن بخشی از بوستان جنگلی چیتگر با اشاره به اینکه آتش‌سوزی مورد حادی نبودت، گفت: همان‌گونه که از تصاویر مشخص است، آتش‌سوزی بخشی از این بوستان تنها به شکل کف سوزی در قسمت علف‌ها بوده است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲۲ شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که انتشار تصاویر نشان می‌دهد که آتش به بخشی از تنه درختان نیز سرایت کرده است، گفت: این تصور غلطی است که از نگاه اول به تصاویر در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود، مردم و شهروندان بدانند که سوزاندن علف‌های خشک موجب ایجاد دود می‌شود و این دود بر تنه درختان می‌نشیند و موجب سیاهی آن‌ها می‌شود و مخاطب تصور می‌کند که درختان بر اثر سوختن نابود شده‌اند.

صفایی خیراتیان با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته آتش سوزی در بوستان جنگلی چیتگر به صورت موردی رخ داده است، گفت: تصاویری که از شب گذشته در فضای مجازی منتشر شده مربوط به آتش گرفتن کف بوستان چینگر (علف‌ها) در محدوده ۴۰۰ متر مربعی است.

او ادامه داد: این نکته را نباید فراموش کرد که منطقه ۲۲ تهران دارای ۳ هکتار فضای سبز است که ۸۵۰ هکتار آن بوستان جنگلی چیتگر است و نظارت مستمر و دائمی تمام نقاط  آن امکان پذیر نیست.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲۲ شهرداری تهران با تأکید بر اینکه بعد از علف زنی بخش انتهایی علف‌ها باقی می‌ماند، افزود: بار‌ها مشاهده شده بر اثر سهل‌انگاری مراجعین و شهروندان به بوستان چیتگر و برپا کردن آتش‌های نقطه‌ای بدون آن‌که آن را خاموش کنند با ترک محل موجب سرایت آتش سوزی به دیگر بخش‌ها می‌شود.

او با اشاره به اینکه در بوستان چیتگر دکل‌های نظارتی نصب شده است، گفت: در کنار دکل‌های نظارتی برای رصد بوستان تعداد ۲۰ نیروی موتورسوار نیز به صورت مستمر در حال گشت‌زنی در محدوده هستند، اما سهل‌انگاری شهروندان همواره موجب بروز حادثه آتش سوزی در این بوستان شده است.


بیشتر بخوانید: ماجرای به آتش کشیدن درختان خیابان بوکان در نیاوران چیست؟ 


صفایی خیراتیان با اشاره به دستگیری تعدادی از عاملان آتش سوزی در پارک چیتگر، گفت: به عنوان مثال شب گذشته ما فرد معتادی را دستگیر کردیم که با ایجاد حلقه آتش کوچک در دور خود و با سهل‌انگاری موجب آتش گرفتن بخشی از علف‌های بوستان چیتگر شده بود.

سهل انگاری بلای جان درختان بوستان چیتگر + تصاویر

او با تأکید بر لزوم اطلاع رسانی به شهروندان گفت: در ماه‌های گذشته نیز شاهد بودیم که تنها برای سرگرمی، چند جوان با یکدیگر شرط می‌بندند که ببیند با آتش زدن بخشی از علف‌های بوستان چیتگر این آتش تا به کجا ادامه پیدا می‌کند که همین امر موجب آتش سوزی گسترده در این بوستان شد و مأموران آتش نشانی مستقر در بوستان چیتگر را مجبور به انجام مأموریت کرد.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲۲ شهرداری تهران با تأکید بر اینکه علف سوزی عمدی از سوی مدیریت شهری در بوستان چیتگر انجام نمی‌شود، گفت: بعضی از مناطق به دلیل مختصات و موقعیت قرارگیری برای جلوگیری از بروز آتش‌سوزی گسترده به صورت کنترل شده بخشی از علف‌های رشد کرده را می‌سوزانند، اما در منطقه ۲۲ این اقدام انجام نمی‌شود.

صفایی خیراتیان با اشاره به بهار پربارش سال ۹۸، تصریح کرد: بارش‌های بهار امسال موجب شد در سطح زیادی از منطقه علف‌های هرز رشد کنند، اما مدیریت شهری منطقه ۲۲ تنها علف‌های هرز را کوتاه می‌کند و بخش باقی‌مانده علف که انتهای ساقه است، با خاک مخلوط و تبدیل به کود می‌شود.

او با اشاره به اینکه در حریق‌های صورت گرفته تعدادی انگشت شمار از درختان بوستان چیتگر دچار آسیب شدند، گفت: به دنبال برنامه‌ریزی برای برگزاری بازدیدی از بوستان چیتگر به همراه خبرنگاران هستیم تا اصحاب رسانه از نزدیک خود شاهد وضعیت درختان بوستان چیتگر باشند.

انتهای پیام/

توضیحات شهرداری تهران درباره آتش‌سوزی‌ درختان بوستان چیتگر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار