نسل جدید کاوشگر‌های فضایی برای کشف اسرار سیاره مشتری

کاوشگر جانشین کاوشگر فضایی جونو با هدف تصویربرداری دقیق و کشف نشانه‌هایی ازحیات در قمر یخ زده اروپا درسال ۲۰۲۲ راهی فضا می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کاوشگر فضایی جویس JUICE اختصار Jupiter Icy Moons Explorer به وسیله آژانس فضایی اروپا، ESA در آخرین مراحل ساخت قرار دارد و مقرر است در سال ۲۰۲۲ برای کشف اسرار سیاره مشتری به فضا پرتاب شود.

این کاوشگر هنوز به صرف سه سال تکمیل بخش‌های مختلف خود نیاز دارد تا راهی ماموریت شود، اما در یک ماجراجویی منحصربه فرد دانشمندان حاضر در سایت تولوز فرانسه در زمان آزمایش سیستم دوربین ناوبری کاوشگر به نام Nav Cam موفق به عکس برداری از سیاره مشتری و چهار قمر آن شده اند.

سیستم ناوبری کاوشگر جویس به گونه‌ای طراحی شده است تا محیط تابشی شدید دراطراف سیاره مشتری را گرفته و تصاویری منحصربه فرد از آن و قمر‌های اطرافش به زمین ارسال کند؛‌ ازجمله قابلیت‌های این کاوشگر به نسبت کاوشگر جونو که اکنون به ماموریت بررسی مشتری می‌پردازد، پایداری درمسیرحرکتی برای به دست آوردن تصاویر دقیق از مشتری است تا حداقل سوخت را مصرف کند.

کاوشگر جویس قرار است در فاصله بسیار نزدیک از سیاره مشتری و قمر‌های آن قرار بگیرد به گونه‌ای که از برخی قمر‌های آن در زمان تصویربرداری تنها ۲۰۰ الی ۴۰۰ کیلومتر فاصله خواهد داشت.

ماموریت JUICE گردش منظم به دور سیاره مشتری و برفراز قمر‌های این سیاره، کالستو، گانیمد و اروپا خواهد بود؛ یکی از اصلی‌ترین هدف‌های پرتاب این کاوشگر، بررسی قمر یخ زده اروپاست که به گفته کارشناسان امکان یافت حیات در آن وجود دارد.

ماموریت کاوشگر فضایی JUICE حدود هفت سال خواهد بود تا زمانی که درمدار بزرگ‌ترین قمر سیاره مشتری، گانیمد مستقر شود.

قمر گانیمد بزرگ‌ترین قمر سیاره‌ای درمنظومه شمسی است و کاوشگر JUICE تا سال ۲۰۳۴ در مدار آن باقی خواهد ماند.

کارشناسان ناسا هم در رقابت با آژانس فضایی اروپا درنظر دارند درسال ۲۰۲۳ کاوشگر فضایی کلیپر را به سوی قمر اروپای سیاره مشتری ارسال کنند تا در نهایت موفق به کشف نشانه‌هایی از حیات در لایه‌های زیرین این قمر یخ زده شوند هرچند به دلیل مشکل‌های مالی و ترافیک شدید کاری محققان ناسا این امکان وجود دارد که پرتاب کاوشگر تا سال ۲۰۲۵ به تعویق بیفتد.

دانشمندان اعتقاد دارند امکان دارد نشانه‌هایی از حیات را به جای سیاره مریخ در قمر اروپای سیاره مشتری بتوان پیدا کرد؛ به گفته دانشمندان اگر سیستم خورشیدی سبب گرم شدن قمر فضایی اروپا شود، انسان می‌تواند نشانه‌های حیات را دراقیانوس مایع اروپا شناسایی کند.

مهندسان برای ساخت و تکمیل کاوشگر فضایی کلیپر، از یافته‌های کاوشگر‌های کاسینی و گالیله استفاده می‌کنند. کاوشگر فضایی کلیپر قراراست با موشک فضایی SLS به فضا پرتاب شود، اما مشکل در ادامه ساخت موشک فضایی SLS و به تعویق افتادن تکمیل و آزمایش آن سبب شده است تا زمان پرتاب کلیپر به تعویق بیفتد.

کاوشگر فضایی جویس آژانس فضایی اروپا قرار است با بهره گیری از نیرو‌های گرانشی به تثبیت وضعیت خود در مدار سیاره‌ای بپردازد و به گفته کارشناسان ناسا هردو کاوشگر دربازه زمانی نسبتاً یکسان ماموریت‌های خود درباره مشتری و قمر‌های آن را شروع خواهند کرد.

با تو جه به قرارداشتن قمر اروپا در کمربند اشعه‌های کیهانی که در اطراف مشتری قراردارد، کاوشگر کلیپر باید مجهز به انواع تجهیزات برای جلوگیری از آسیب باشد، از جمله ابزار‌های محافظتی کلیپر نوعی زره از جنس تیتانیوم به وزن ۱۵۰ کیلوگرم است که می‌تواند تجهیزات حساس درون کاوشگر را تا حد زیادی از تابش اشعه مصون نگه دارد.

کاوشگر کلیپر از سیستم راداری برای نقشه برداری از سطح قمر اروپا استفاده خواهد کرد تا در آینده ماموریت‌های جدیدی برای فرود برسطح این قمر یخ زده از سوی دانشمندان راه اندازی شود.

منبع: mashable