کشف اسراری باورنکردنی در فضا؛

سیاره فراخورشیدی که برای فرازمینی‌ها قابل سکونت است

با وجود کشف بخار آب و ابر‌های باران زا درسیاره‌ای فراخورشیدی، جو این سیاره به گونه‌ای است که امکان ورود هیچ سفینه‌ای را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تیم تحقیقاتی به سرپرستی Björn Benneke استاد موسسه تحقیقات the Institute for Research on Exoplanets دانشگاه مونترال کانادا، به تازگی به شواهدی مبنی بر وجود بخار آب در سیاره فراخورشیدی K۲-۱۸ b.I دست یافته اند.
 

به گفته دانشمندان این احتمال وجود دارد که در این سیاره فراخورشیدی، بخار آب و در جو آن ابر‌هایی باران زا وجود داشته باشد. ابتدا دانشمندان بخار آب و وجود ابر‌هایی با باران مایع را در این سیاره فرا خورشیدی که در فاصله ۱۱۰ سال نوری از زمین قرار دارد را کشف کردند. سیاره K۲-۱۸ b.I در کمربند سیاره‌های قابل حیات به نسبت ستاره خود وجود دارد.
 

اگر سیاره‌ای به ستاره خود بسیار نزدیک باشد، مانند سیاره زهره، به دلیل وجود اثر گاز‌های گلخانه‌ای جوی سوزان و اسیدی خواهد داشت. همچنین اگر سیاره در فاصله بسیار طولانی از ستاره خود قرار داشته باشد مانند سیاره مریخ جوی یخ زده و سرد خواهد داشت. کشف جدید درباره این سیاره به سال ۲۰۱۵ باز می‌گردد که در آن دانشمندان کشف کردند ستاره سیاره K۲-۱۸ b.I از نوع کوتوله قرمز است و به اندازه کافی گرما و انرژی برای گرم کردن سیاره K۲-۱۸ b.I دارد که حالتی مشابه ارتباط خورشید و زمین است.
 

سیاره K۲-۱۸ b.I به وسیله کاوشگر فضایی کپلر درسال ۲۰۱۵ شناسایی شده است و پس از آن اطلاعات تکمیلی درباره سطح سیاره و جو آن به وسیله داده‌های ارسالی از تلسکوپ فضایی هابل مورد بررسی قرارگرفته اند. خورشید این سیاره به نام K۲-۱۸ شناخته می‌شود.

تاکنون دانشمندان موارد فراوانی از غول‌های گازی کشف کرده اند که در جو خود بخار آب دارند، اما سیاره K۲-۱۸ b.I افزون بر وجود بخارآب، ابر‌هایی باران زا هم دارد. از جمله سیاره‌های گازی مشابه K۲-۱۸ b.I درمنظومه شمسی می‌توان سیاره مشتری و زحل را نام برد.

نتیجه‌های این مطالعه که در روز ۱۰ سپتامبر اعلام جهانی شد در مجله preprint arXiv.org منتشر شده است، اما به گفته دانشمندان هنوز به مطالعه‌های فراوان برای کشف اسرار سیاره K۲-۱۸ b.I نیاز است.
 

به گفته دانشمندان به احتمال فراوان برسطح سیاره K۲-۱۸ b.I شواهدی از وجود آب مایع و هیدروژن وجود دارد که می‌تواند نشان دهنده وجود حیات بر سطح سیاه باشد. مطالعه‌ها نشان می‌دهند اکسیژن و آب مایع از جمله اساسی‌ترین عنصر‌های طبیعی برای حیات هستند. مطالعه دانشمندان نشان می‌دهند با وجود اتمسفر غنی از هیدروژن به دلیل جو بسیارسنگین سیاره احتمال کشف حیات در جو آن ضعیف است.

بیشتر بخوانید: سطح نشین گم شده ماموریت "چاندرایان ۲" پیدا شد
کارشناسان دریافتند به دلیل نوع خاص جو سیاره، باران ریخته شده از ابر‌ها برسطح آن جمع نمی‌شود بلکه به دلیل وجود حرارت بالا دوباره گرم می‌شوند و به جو سیاره باز می‌گردند و نوعی چرخه به وجود می‌آورند. آنها  معتقدند به دلیل ماهیت گازی سیاره و فشاری که آن بر سطح سیاره وارد می‌کند امکان فرود هر فضاپیمای ارسالی از سوی انسان‌ها منتفی است و احتمال آسیب دیدن فضاپیما‌ها وجود دارد.

هسته سیاره K۲-۱۸ b.I از جنس سنگ است و اطراف آن را مقدار فراوانی از گاز‌های مختلف احاطه کرده است. این پوسته گازی بیش از دو برابر شعاع کره زمین است که سبب افزایش حجم آن به میزان هشت برابر می‌شود.
 

مطالعه درباره این سیاره به وسیله اطلاعات ارسالی ازتلسکوپ فضایی هابل در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ به دست آمده است. محققان امیدوارند در آینده و با ارسال تلسکوپ فضایی جمیز وب در سال ۲۰۲۱ به فضا بتوانند به مطالعه دقیق‌تر این سیاره و دریافت تصاویر واضح‌تر از آن و ستاره کوتوله قرمزش بپردازند.

به گفته محققان این سیاره اولین سیاره فراخورشیدی است که به طور بالقوه برای فرازمینی ها قابلیت سکونت دارد. سیاره دارای آب و هوا و جو مناسب برای پشتیبانی از زندگی است. محققان اعلام کرده اند به احتمال فراوان سیاره K۲-۱۸ b.I تنها سیاره از این نوع در منظومه‌های دیگر نخواهد بود و با پرتاب تلسکوپ شکاری چی جیمز وب در سال‌های آینده سیاره‌هایی مشابه کشف خواهند شد.

نام تلسکوپ فضایی جیمز وب را ماشین زمان نامیده اند که می‌تواند به کشف اسرار جهان کمک کند. قرار است با استفاده از توانایی‌های منحصربه فرد این تلسکوپ به بررسی ۱۳.۵ میلیارد سال پیش و تشکیل اولین کهکشان‌ها درجهان پرداخته شود. برای ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب تاکنون حدود ۷ میلیارد دلار هزینه شده و قرار است این تلسکوپ جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود.
 

این تلسکوپ دارای قابلیت‌هایی است که به آن اجازه می‌دهد در دمای منفی ۲۳۳ سلیسیوس به فعالیت بپردازد. در ماه‌های اخیر تلسکوپ فضایی جیمز وب آزمایش‌های نهایی خود را پشت سرگذاشته است و تمامی قطعه‌های آن متصل شده اند. این تلسکوپ در سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب خواهد شد.

منبع:Space
انتهای پیام/

سیاره‌ای فراخورشیدی که هر سفینه فضایی را نابود می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صدرا
۱۹:۰۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
خیلی جالب بود ممنونم