حادثه تروریستی اهواز، یک سال بعد/

بازخوانی حادثه تلخ ٣۱ شهریور اهواز از زبان شاهدان عینی + تصاویر و فیلم


۳۱ شهریور پارسال درست زمانی که نیرو‌های مسلح در حال انجام رژه بودند، یک حمله تروریستی موجب شهادت افراد بی گناه و بدون سلاح شد.


به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ۳۱ شهریور ماه سال ۱٣٩٧ خورشیدی، همزمان با رژه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی در سالگرد آغاز جنگ عراق و ایران در شهر اهواز، ناگهان افرادی از پشت جایگاه شروع به تیراندازی کردند. ظاهرا قصد و هدف آنان حمله به مقامات در جایگاه بود. اما به گفته شاهدان عینی آن‌ها ابتدا رگبار را به سوی خانواده‌های بیننده و حاضر در مراسم گرفتند که در نتیجه این عملیات تروریستی ٢۴ تَن شهید و بیش از ۶۰ تَن زخمی شدند.

تروریست‌هایی که اقدام به تیراندازی به سوی مردم کرده‌ بودند، همان روز به هلاکت رسیدند. 

ساعاتی پس از این حادثه گروهک «الاحوازیه» مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفت اما گروهک تروریستی داعش نیز با انتشار ویدئویی مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت.

بیشتر بخوانید: 

این گروه با تمسک به قوم گرایی عربی ادعا دارند که از سال ۱۹۲۵ میلادی، فارس‌ها منطقه الاحواز را اشغال کرده و اکنون باید فارس‌ها به اشغال اهواز پایان دهند. این در حالی است که منطقه خوزستان از دیر باز جز لاینفک خاک ایران بوده است.

 شناسایی عوامل مرتبط با حادثه تروریستی 

چند روز پس از این حادثه سید محمود علوی وزیر اطلاعات ایران در مراسم تشییع کشته شدگان حادثه تروریستی اهواز گفت: تک تک تروریست‌ها را به سزای اعمالشان خواهیم رساند و در ادامه هم اعلام کرد که شماری از عوامل مرتبط با حادثه تروریستی اهواز دستگیر شده‌اند.

 

روایت حادثه تلخِ ٣۱ شهریورِ اهواز از زبان شاهدان عینی

 

واکنش شورای امنیت به حادثه تروریستی اهواز چه بود؟

اعضای شورای امنیت به شدیدترین وجه حملات تروریستی شنیع و بزدلانه در جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و عمیق ترین مراتب همدردی و تسلیت به خانواده قربانیان و به دولت جمهوری اسلامی ایران را بیان داشته و آرزو کرد که مجروحین به سرعت بهبود کامل یابند.

 پس از این حمله ابتدا سرکرده یک گروه تروریستی و تجزیه طلب با نام «الاحوازی» مسئولیت آن را در شبکه اینترنشنال، وابسته به خاندان سلطنتی سعودی، بر عهده گرفت. اما بعد تر داعش نیز ادعا کرد که این عملیات تروریستی توسط آنان صورت گرفت. به هر حال بسیاری از تحلیل گران نیز بر این باورند، انجام چنین عملیاتی بدون دخالت و هماهنگی دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی امکان پذیر نمی‌بود. از همه این بحث های سیاسی گذشته و به سراغ شاهدان عینی می رویم تا داستان خود را از روز حادثه روایت کنند.

روایت حادثه تلخِ ٣۱ شهریورِ اهواز از زبان شاهدان عینی

هدف شان از هم گسیختگی جامعه بود، اما ملت ایران یکپارچه‌تر شد

محمد راضی جلالی، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه هر سال در هفته دفاع مقدس شاهد رژه نیرو‌های مسلح در سراسر کشور هستیم، گفت:  وقتی دشمنان انقلاب اسلامی ایران به این موضوع پی بردند که علارغم کوشش آنان در این ۴ دهه برای سلب حمایت مردم از نظام، آنان همچنان به انقلاب پایبند و وفادارند، دست به اقدامات کور و ترور مردم عادی زدند.

بیشتر بخوانید: 

روایت حادثه تلخِ ٣۱ شهریورِ اهواز از زبان شاهدان عینی

او افزود: در ٨ سال دفاع مقدس عامل مهم و پشتوانه اصلی، حمایت مردم و حضور نیرو‌های مسلح از همه اقشار در جبهه‌های نبرد بوده و دشمن با این خیال واهی که گمان می‌کرد می‌تواند در این روز حمایت مردم را از نظام کاهش دهد چنین تروری را انجام داد، اما مانند همیشه کارشان به نتیجه نرسید، بلکه باعث یکپارچگی و وحدت بیشتر ملت ایران با هم شد و گواه این سخن نیز حضور صد‌ها هزار نفری مردم در مراسم بزرگداشت حادثه تروریستی بود. به شکلی که در کمتر مراسمی در اهواز شاهد چنین جمعیتی از آحاد اقشار بودیم.

روایت حادثه تلخِ ٣۱ شهریورِ اهواز از زبان شاهدان عینی

گذر عمر از جلو چشمانم رد شد / زمان از حرکت ایستاده بود

محمد امین بهارزاده یکی از شاهدان عینی  حادثه تروریستی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: صبح روز ٣۱ شهریور برای مستند سازی و عکاسی از رژه نیرو‌های مسلح که به مناسبت هفته دفاع مقدس در حال برگزاری بود به سمت اتوبان لشکر، بلوار قدس رفتیم. هنگام شروع مراسم، در ابتدا گروه سرود روبرو جایگاه قرار گرفت و کار خود را شروع کرد. گروهان‌ها به نوبت می‌آمدند و در مقابل مقامات رژه می‌رفتند. وضعیت عادی و همه چیز به صورت منظم در حال برگزاری بود، اما ناگهان نزدیک به ساعت ٩ و در حالی که یکی از گروهان‌ها در حال انجام رژه بود، صدای شلیک به گوشمان رسید. هیچ کس حتی گمان هم نمی‌برد که چه حادثه وحشتناکی در حال پدید آمدن است! من هم فکر کردم شاید یک حرکت آزمایشی و یا رزمایش در جریان است. به همین سبب و با توجه به ابهام در صدای تیراندازی، همه افرادی که اطراف من بودند هاج و واج یکدیگر را نگاه می‌کردند و به دنبال محلی بودند که صدا از آن می‌آمد.

روایت حادثه تلخِ ٣۱ شهریورِ اهواز از زبان شاهدان عینی

او افزود: در همین هنگام صدای شلیک قطع شد و بعد دوباره بلند شد. همه غافلگیر از وضعی که در حال رخ دادن است، متوجه شدیم که پیشامد بدی در جریان است. گروهان فروپاشید، هر کس برای پناه گرفتن از شر ترور به گوشه‌ای پناه می‌برد. من نیز چند قدم عقب آمدم و یادم می‌آید که تیراندازی با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد. وقتی وسط بلوار ایستادم، آوایی شنیدم که فریاد کنان گفت: «بخوابید روی زمین». من نیز ناخودآگاه با شنیدن این فریاد وسط اتوبان دراز کشیدم، واقعا لحظات سخت و سنگینی بود، در یک چشم به هم زدن گذر عمر از جلوی چشمانم رد شد. در همین حال صدای شلیک نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد و برای همه سوال بود که تیراندازی از کدام سو در حال انجام هست؟!

روایت حادثه تلخِ ٣۱ شهریورِ اهواز از زبان شاهدان عینی

بهارزاده با بیان اینکه تیر‌ها دقیقا از بالای سر ما رد می‌شد، اظهار داشت: یک اشتباه و یا جابجایی کوچک کافی بود تا تیر به من هم برخورد کند. ذکر لبم در تمام مدت یا حسین (ع) و یا ابوالفضل عباس بود.

بعد از آنکه تیراندازی از محل ما فاصله گرفت و ما همچنان روی زمین دراز کشیده بودیم، با یاری یکی از دوستان توانستیم که از محل رویداد فاصله بگیریم، اما همچنان مات و مبهوت بودیم که چه شده است؟! پس از آنکه از این واقعه دردناک نجات یافتم، متوجه شدم که یک عملیات تروریستی توسط عده‌ای کور دل با بی رحمی و قساوت تمام در چند قدمی ما پیش آمده.  به جرات می توان گفت فقط کسانی که در حادثه بودند حجم سنگین آن لحظات را به خوبی درک می کنند، گویا زمان از حرکت ایستاده بود.

شاید من لایق شهادت نبودم و لازم بود تا زنده بمانم و روایت گر واقعه تلخ حادثه ٣۱ شهریور باشم، تا همه بدانند که تروریست‌ها بر عکس ادعاهایشان که به دنبال آزادی برای مردم هستند، به جز ویرانی و قتل و ترور هیچ ارمغان دیگری ندارند. امیدوارم کسی همچنین لحظاتی را هیچ وقت تجربه نکند.

روایت حادثه تلخِ ٣۱ شهریورِ اهواز از زبان شاهدان عینی

طاها اقدامی، کودکی که شهید شد تا گواهی بر بی رحمی کوردلان تروریست باشد

سروان عبدالرضا داوودی که همه ما او را با تصویری از در دست داشتن شهید طا‌ها اقدامی می‌شناسیم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: روز رژه ما در محل بلوار قدس اهواز مستقر بودیم که چند دقیقه‌ای از شروع رژه یگان‌های رژه رونده گذشته بود، ابتدا که صدای تیراندازی شنیدیم حدس زدیم شاید برای زیبایی و هیجان برنامه باشد، اما لحظه‌ای بعد یک تن از نیرو‌های گروه موسیقی ناجا به علت تیراندازی بر زمین افتاد و آن اتفاق ناگوار رخ داد. البته دلیل ترس و وحشتی که به جان مردم بی گناه افتاد این بود که از پشت سر تیراندازی به وقوع پیوسته بود که در اینجا نیرو‌های نظامی و انتظامی حاضر در محل با تمام توان و تلاش سعی در کنترل اوضاع و حفظ جان مردم داشتند. با توجه به اینکه این برنامه برای عموم آزاد بود، شرایط را برای حفظ امنیت و جان مردم سخت‌تر می‌کرد.

او افزود: صحنه‌های از خودگذشتی، دلاوری و وظیفه شناسی به چشم می‌آمد. ما و همه عوامل اجرایی با تمام قوا کوشش خود را برای کمک رسانی به مجروحان این حادثه به کار گرفتیم. در هنگام همیاری؛ محمد طا‌ها اقدامی در حالی که گریه کرده و پدر خود را صدا می‌کرد به کمک سربازی در جلوی جایگاه به من تحویل داده شد؛  با عجله او را تحویل آمبولانس دادم تا هرچه سریعتر به بیمارستان انتقال دهند و بعد که خبر شهادت این کودک مظلوم را شنیدم خیلی ناراحت شدم. البته همه مردم از شنیدن این پیام ناراحت شدند و در آن عکس معروف پای او با روسری خواهرش بسته شده بود.

سروان داودی در پایان اظهار داشت: گوشی من هنگام این ماجرا شکسته شد و همین خانواده من را به شدت نگران کرده بود، اما خوشبختانه پس از تمام شدن ماجرا و پاکسازی محل، توانستم با گوشی یکی از همکارانم با همسرم ارتباط برقرار نمایم و آن‌ها را از حالت نگرانی و اضطراب خارج سازم.

روایت حادثه تلخِ ٣۱ شهریورِ اهواز از زبان شاهدان عینی

نفیسه انصاری یکی از ساکنین محل وقوع حادثه تروریستی اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: صبح روز حادثه حدودا ساعت ٩ با صدای تیراندازی بلند و ممتد از خواب بیدار شدم، با ترس به خانه همسایه رفتم و پرسیدم «چه شده؟» که متوجه شدم او نیز وحشت زده است. بعد از پنجره مشرف به حادثه دیدیم که در رژه تیراندازی شده و تماشاچیان در حال دویدن به سوی کوچه های فرعی هستند و به خانه های اطراف رژه پناه می برند. پس از نیم ساعت نیز آژیر خطر به صدا در آمد و بعد هم صوتی به گوش رسید که می گفت: «شهروندان محترم به منظور حفظ امنیت از خانه های خود بیرون نیاید.» و بعد از آن با حضور نیروهای یگان ویژه آرامش به سرعت در منطقه برقرار شد.

روایت حادثه تلخِ ٣۱ شهریورِ اهواز از زبان شاهدان عینی

ارمغان «آزادی خواهان» جز جنگ و خونریزی نیست

سپاه پاسداران در پاسخ به عملیات تروریستی رژه اهواز، چندین فروند موشک بالستیک زمین به زمین را به مقر تروریست‌های تکفیری و سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات شلیک کرد و آن ها را مورد اصابت قرار داد.

حمله و ترور افراد بی گناه و بدون سلاح به دست کسانی که مدعی آوردن آزادی هستند، بیشتر از هر زمان دیگری این موضوع را بر همگان آشکار کرد که گروه‌های تجزیه طلب نه تنها زندگی خوبی برای کسی فراهم نمی‌کنند بلکه با ترور افراد بی گناه، وحشت افروزی و بازگشتن به صد سال قبل مواجه خواهد شد.

مردم سرزمین ما با توجه به مصائبی که چنین افرادی برایشان به وجود آوردند، حالا بیشتر از قبل می‌دانند آن‌ها که شعار‌های آرمانی برای آنان می‌خواهند، کبوتر‌هایی نیستند که شاخه زیتون برایشان بیاورند بلکه ارمغانشان جنگ و خونریزی است که به همین سبب شهدا جان خود را می‌دهند تا خیال واهی کسانی که می خواهند جنگ را به داخل کشورمان بکشانند به واقعیت نپیوندد و پرچم ایران همچنان بر فراز قله‌ها پای برجا باشد و ملت ایران یکپارچه بماند.

روایت حادثه تلخِ ٣۱ شهریورِ اهواز از زبان شاهدان عینی

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
آمریکا با دانش پرورش دادنش
هیچ غلطی نمیتونه بکنه اون یه گرگ
سفته که هنوز نمیدونه تو چنگ
شیر افتاده بهتره بگم آمریکا زور نزن
نه امنیت مارو که حتی خوابم نمی بینی نسیبت میشه
نه یه مشت خاکمون رو
شعارم اینه که
#ما ملت ایران تا آخرین قطره خون دفاع میکنیم_
Iran (Islamic Republic of)
محمد313
۲۳:۵۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
آبروی ما رو میخواستند ببرند
آبروی خودشان رفت
این خاصیت جبهه حق است که دشمنان مکر می‌کنند و به خودشان بار میگردد
روح شهدا شاد
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۳:۲۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
لعنت بر منافقین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
انشاالله ماراشفاعت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
خدا به حق جدم تیکه تیکه بشن کسایی که بخواد تجاوز کنه به حریم وطنم
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۶:۱۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
مگه اتم زدن تو عکس این شکلی افتادن
Iran (Islamic Republic of)
ساسان ناصری
۲۲:۳۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
کدوم عکس دوست عزیز؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
لعنت خدا تاقیامت برال سعود
Iran (Islamic Republic of)
بي نام
۱۴:۵۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
الحمدلله به برکت وجود سربازان جان برکف ما يکي دو روز شاهد اين ماجرا بوديم مردم سوريه ماهها اين وضع را داشته اند. به اميد نابودي همه تروريستها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
این امنیت رو قدر بدانیم
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۵:۲۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
احسنت !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
آمریکا پدر سوخته هیچ غلطی نمی تونه بکنه/ امریکا خاک توسرتان
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۱۳:۳۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
خدا مارا از دست این افراد نجات دهد
Sweden
ناشناس
۱۳:۳۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
hanooz hezbe al ahvaziye dar kopenhag faalit mikone va daftar darand.chera pigiri nemishe az tarafe danmark ke modaei hoghoghe basharand.marg bar doshmanane iran dakheli va khareji.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۲۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
میگویند چند تک تیرانداز خودی جهت محافظت از میدان رژه مستقر بودند ولی اقدامی نکردند چه برخوردی با مسئولین میدان رژه شد؟
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۱۳:۱۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
لبیک یا حسین(ع)
لبیک یا زینب(س)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
مرگ بر تروریست و درود بر ارتش و سپاه
Iran (Islamic Republic of)
مارامدافع چادرحضرت زهرا س افریده اند
۱۲:۳۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
خدالعنت کنه عاملین این جنایت رو
روح شهدامون شاد وانشالله که خداحافظ تمام کسانی باشه که جان ومالشون روبرای حفظ کشورواعتقادات فدامیکنن
Iran (Islamic Republic of)
عادل حزباوی
۱۱:۴۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
بسیار روز سختی بود و نفس گیر
خدا لعنت کند هرکسی که مایه اختلاف وتفرقه افکنی در مملکت ما باشد.ایران یکپارچه با حمله بزدلانه اینگونه افراد معلوم الحال روز بروز مستحکم تر و تنومند تر میشود واین کارها لکه ننگی بر پیشانی حامیان بی سرو پایشان باقی می مونه
تا اخرین نفس از این مرز وبوم با جان ومالمون حمایت میکنیم ودست هر متجاوزی رو قطع می کنیم
هیهات من الذله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
نیروهای مسلح را خدا حفظ کند
United States of America
Ahmad
۱۰:۴۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
مرگ بر تمام ترویست ها و عاملانش مرگ برآل سعود اسرائیل و امریکا ومتحدانشان
United States of America
Ahmad
۱۰:۴۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
روح شهدا شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
حالشون گرفته شد فکر کردن ایران با این چیزا میترسه
Iran (Islamic Republic of)
کیارش رستمی
۱۰:۱۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
انصافا خیلی خوب بود
الحق که ارمغان مدعیان دذوغین آزادی خواهی چیزی جز جنگ و خونریزی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
یعنی چی؟؟؟؟
منظورت کیه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۸
منظورش گزارش بود که خوب بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
خدا لعنتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
خدا لعنت کنه باعث و بانی این دست حملات تروریستیو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
متاسفانه سازمان قضایی نیروهای مسلح در مجازات نیروهای مسلح خاطی بسیار تعلل می‌کند باید تکلیف مقصران حادثه مشخص شود
آخرین اخبار