قاضی زاده هاشمی:

مصمم به ارائه طرح جدید شفافیت آرا نمایندگان هستیم

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: مصمم هستیم تا طرح جدیدی را درباره شفافیت تقدیم کنیم.

مصمم به ارائه طرح جدید شفافیت آرا نمایندگان هستیمبه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه مجلس در برنامه پایش درباره موضوع شفافیت آرای نمایندگان، گفت: در دوره‌های گذشته پارلمان، نحوه رای وکلای کلت به صورت ایستادن و نشستن نوعی شفافیت بوده است.

او اظهار کرد: آیین نامه داخلی مجلس در حکمی، رأی نمایندگان را مخفی اعلام کرد، اما در صورتی که تعدادی از نمایندگان متقاضی علنی شدن آرا باشند، این موضوع به رأی گذاشته می‌شود؛ برای نمونه در مورد رأی گیری پیرامون برجام در دوره پیش و CFT در این دوره چنین اتفاقی افتاد که جمعی از نمایندگان درخواست کردند تا رأی علنی شود و به بحث گذاشته شد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: مبنا غیر علنی بودن رأی است، رأِی گیری با نشست و برخاست نماینده برای مجالس ابتدایی انجام می‌شد، اما پس از انقلاب دستگاه آمد و بعد‌ها نحوه رای گیری الکترونیکی شد که این امر در آیین نامه آمده و تبدیل به قانون شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدای این دوره پارلمان، گروه‌های مختلفی از نمایندگان فراکسیون‌های مختلف، متقاضی علنی شدن آرا بودند؛ بحث شفافیت در حوزه‌های مختلف مجلس جلو رفته و سامانه‌ای هم ایجاد شده که بسیاری از طرح‌ها و لوایح، تحقیق و تفحص‌ها و مداخله نمایندگان در آن‌ها و ... روشن می‌شود.

او ادامه داد: تنها موضوعی که به طور قانونی دچار مشکل شده، علنی کردن آراست که این موضوع، نیاز به قانون دارد؛ زیرا باید در آیین نامه تغییر ایجاد شود که مجلس دو سوم رأی حاضران را می‌خواهد، همچنین اگر نمایندگان بخواهند به فوریت رأِی دهند و ظرف هفتاد و دو ساعت بررسی شود و به دو سوم رأی نیاز است.

قاضی زاده هاشمی گفت: تا الان بنده و دوستان دیگر در مجلس این دوره، سه بار برای ایجاد شفافیت تلاش کرده‌ایم، اما همکارانی که مخالف علنی شدن رأی هستند.

او در پایان گفت: بنده در گفت‌وگو با برخی همکاران مصمم هستیم که با توجه به مطالبه جدی مردم در این حوزه طرح جدیدی را تقدیم کنیم، امیدوارم با همکاری رو به رو شویم و شفافیت آرا رأِی بیاورد؛ ولی به تجربه این سه بار رأِی گیری، به شفاف شدن آرا در این دوره از مجلس امیدوار نیستم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
a
۰۷:۵۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
حالا كه داره دوره نمايندگيتون تموم ميشه ياد اين كارا افتاديد.
آخرین اخبار