باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کلاف سردرگمی به نام معوقات فرهنگیان/ پول معلمان در آموزش و پرورش چه می‌شود؟

پرداخت معوقات فرهنگیان دردی مزمن و گویا بدون درمان است که تاکنون هیچ مرهمی برای آ‌ن وجود نداشته است.

کلاف سردرگمی به نام معوقات فرهنگیان/ پول معلمان در آموزش و پرورش چه می‌شود؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوالی شروع سال تحصیلی هستیم و هنوز ماجرای پرداخت معوقات و مطالبات فرهنگیان قصه پرغصه آنهاست؛ سال تحصیلی که شعار «مهر باشکوه» برای آن در نظر گرفته می‌شود حالا با دغدغه معلمان برای گذران زندگی خود مواجه است؛  اوضاعی که به  اذعان برخی از آن‌ها باعث شده تا حق التدریسشان را از ۶ ماه گذشته تاکنون دریافت نکنند و چشم انتظار تحقق وعده‌هایی باشند که در گذران رفت و آمدهای سکان‌داران آموزش و پرورش و دولت مطرح می‌شود.

پرداخت مطالبات و معوقات حداقلی حقی است که هر فرهنگی می‌تواند داشته باشد اما موضوع آن قدر پیچیده شده و آموزش و پرورشی‌ها نسبت به آن خلف وعده کردند که پرداخت هر بخش از این مطالبات و معوقات با موجی از سر و صدا مطرح می‌شود البته گاهی مسئولان از پرداخت مطالبات معوقات خبر می‌دهند اما در عمل فاصله این اخبار تا پرداخت روزها و حتی ماه‌ها به طول انجامیده است.

دخل و خرج آموزش و پرورش به هم نمی‌خورد

آموزش و پرورش دستگاهی است اجرایی که باید در قبال خدمات معلمان حق الزحمه آن‌ها را بپردازند اما این وزارتخانه عریض و طویل با حجم گسترده مخاطب و کارکنان در دخل و خرجش دچار مشکل است و گاه که این موضوع را از مسئولان مربوطه آموزش و پرورش جویا می‌شویم معتقد هستند اولویت نبودن آموزش و پرورش در دولت و توجه نه چندان جدی سایر دستگاه‌ها به این نهاد موجب این بدقولی‌ها شده است به دنبال این ماجرا از مسئولان بالادستی آموزش و پرورش که به نوعی در تأمین اعتبارات این سازمان و تخصیص آن دخیل هستند علت این بی برنامگی و عدم پرداخت معوقات را جویا شدیم.

چندی پیش بود که سعید طاهری رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش گفته بود که  بر اساس بند ج ماده ۲۴ قانون الحاقیه بودجه، تخصیص اعتبار برای پرداخت حقوق حق‌التدریس‌ها انجام شده و به طور کلی در چند سال اخیر بیش از ۱۱۰ درصد تخصیص اعتبار به آموزش و پرورش داشتیم حال اگر در مورد پرداخت‌ها موردی باشد باید وزارت آموزش و پرورش آن را پاسخ دهد.

علاوه بر این موضوع خرداد ماه ۹۷ بود که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود هیچ بدهی به آموزش و پرورش ندارد و تأمین اعتبارات برای این وزارتخانه به طور کامل انجام شده است.


بیشتر بخوانید: تخصیص اعتبار برای پرداخت حقوق حق‌التدریس‌ها/ علت تاخیر در واریز‌ها چیست؟


در کشاکش پرداخت معوقات فرهنگیان که هرازگاهی در زمین نهادهای مختلف جا به جا می‌شود معلمان تنها متضرران آن هستند که فقط با وعده‌های پر رنگ و لعاب مسئولان یا سلب مسئولیت از آنها مواجه می‌شوند.

چندی پیش سیدجواد حسینی سرپرست سابق آموزش و پرورش از تأمین اعتبار ۲۴۰ میلیارد تومانی برای پرداخت مطالبات حق التدریسی‌ها خبر داد اما این موضوع همچنان محقق نشده است از طرفی دیگر چند روز گذشته بود که علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش از بدهی حدود ۹۰۰ میلیارد تومانی این وزارتخانه به معلمان خبر داد و به این موضوع اشاره داشت که این بدهی به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است تا تخصیص اعتبار برای آن‌ها انجام شود.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که اظهارات نوبخت و طاهری شرایط را به گونه‌ای دیگر نشان می‌دهد که در این میان گویی اعتبارات در آموزش و پرورش ناپدید می‌شوند.

فرمول پیچیده پرداخت مطالبات فرهنگیان

اوضاع پرداخت معوقات فرهنگیان ماجرایی کهنه که در اغلب اوقات هم به عنوان یک اهرم حمایتی برای محبوبیت مسئولان در دولت و آموزش و پرورش تبدیل شده است تا فرهنگیان را به بهای پرداخت حداقل حق و حقوق با خود همراه کند.

معوقات فرهنگیان که اندر خم یک مدیریت صحیح برای پرداخت به موقع است حالا به عنوان یک کلاف سردرگم در این وزارتخانه مطرح می‌شود و کمتر کسی از این معضل آموزش و پرورش بی‌اطلاع است حال بماند که این موضوع می‌تواند در شأن و جایگاه معلمان در جامعه هم تأثیر منفی بگذارد.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش درباره اظهارنظرهای متعددی که میان مسئولان آموزش و پرورش و برنامه و بودجه وجود دارد، اظهار کرد:‌ پرداخت مطالبات در آموزش و پرورش موضوع پیچیده‌ای است و نمی‌توان گفت که مسئولان در این زمینه اظهارات ناصحیحی داشته است اما آنچه مشهود است ضرورت توجه هرچه بیشتر دولت‌ها برای پیشبرد برنامه‌های آموزش و پرورش است چرا که تنوع مطالبات فرهنگیان بالاست و گاهی چندین مطالبه روی هم انباشته شده و دیون را تشکیل می‌دهند علاوه بر آن بخشی از مطالبات ناشی از پرداخت نشدن بخش‌هایی از حق الزحمه در قانون است که اجرا نمی‌شود.

او تأکید کرد: بر اساس بررسی‌هایی که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شده است آموزش و پرورش تا سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار میلیارد بدهی دارد همچنین کسری اعتباری در سال ۹۸ وجود دارد که به تنهایی حدود ۱۰ هزار میلیارد دیگر می‌شود مهمترین اقلام آن را می‌توان به دو مورد پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان و مطالبات معلمان شاغل نسبت داد طبق آنچه پیش بینی کردیم تا پایان سال ۹۸ برای فرهنگیانی که بازنشسته می‌شوند حدود ۵ هزار میلیارد تومان بار مالی بابت پاداش پایان خدمت فرهنگیان ایجاد خواهد شد.

میرزاده با اشاره به اینکه این موضوع دال بر بی توجهی سازمان برنامه و بودجه و آموزش و پرورش به پرداخت مطالبات نیست، اظهار کرد: باید عزمی جدی در سطح ملی وجود داشته باشد تا آموزش و پرورش مطالبات خود را پرداخت کند، تاکنون این نهاد برای دولت‌های مختلف اولویت نداشته است اما امید داریم تا وزیر جدید بتواند در این زمینه وارد عمل شود.

با اشاره به اینکه به صفر رساندن مطالبات فرهنگیان اقدامی دور از ذهن نیست، گفت:‌ تحقق این موضوع فقط عزم ملی و ساز و کاری منظم نیاز دارد تا به ثمر برسد.

بن بست‌های شدید مالی در آموزش و پرورش کم نبوده و حتی در مواردی برای گشایش آن واگذاری اردوگاه باهنر را شاهد بودیم که حالا همان واگذاری هم اوضاع پیچیده ای را برای آموزش و پرورش ایجاد کرده است؛ اکنون به نظر می‌رسد راه خروج از این وضعیت نامناسب بودجه‌ای استقرار نگاه علمی و کارشناسی برای حل مشکلات در کوتاه‌ترین زمان است موضوعی است دغدغه و شاید بتوان گفت گفتمان قالب وزرای دوره‌های مختلف وزارتخانه هم بوده اما هیچ گاه به طور کامل به ثمر نرسیده است.


بیشتر بخوانید: اسناد ماجرای مبهم واگذاری «اردوگاه باهنر»/ بن‌بست مالی آموزش و پرورش و تاراج اموال!


محسن حاجی‌میرزایی وزیر جدید آموزش و پرورش هم برای پرداخت مطالبات و بهبود اوضاع و احوال اقتصاد در آموزش و پرورش در نخستین روزهای فعالیت خود اظهار نظرهایی داشت و حتی از تشکیل کمیته اقتصاد آموزش و پرورش با حضور علی طیب‌نیا وزیر پیشین اقتصاد و دارایی خبر داد حال باید دید ساز و کارهای احتمالا  آخرین وزیر دولت دوازدهم برای فرهنگیان و بهبود اوضاع آن‌ها ثمربخش خواهد بود یا خیر.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
حق التدریس ها چقدر باید دیر شود ؟ سال تحصیلی جدید هم رسید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
با ٢٥ سال سابقه كاري در اموزش وپرورش باید نزد بچه هام سر افکنده باشم هنوز کفش و کیف برای دخترم که امسال کلاس دهم است نخریدم فقط توانستم مانتو و شلوار بخرم حتی از دو برادرم نزدیک سه ملیون پول قرض گفتم وقول دادم که اضافه کاری پارسال را اول شهریور می دهند و پولشان پس می دهد اما هیچ خبری نیست ما دردمان را به کی بگیم الان هر ساعت گوشیم را چک می کنم ببینم پول واریز شده یا نه به خدا قسم برای خرید مرغ پول قرض کردم نزدیک مهر است ولی از هر چه مدرسه ودرس است متنفرم چون برای من فقط ضایع کردن عمرم بود
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۳:۵۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
اول مهر هست پول نداریم برای بچه هامون لوازم مدرسه ای بخریم چرا حق التدریس ها را نمیدهند ما چه گناهی کردیم معلم شدیم؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
سال قبل ده ساعت اضافه کار داشتم که پولشو ندادن خب منم امسال دیگه کلاس اضافه بر نداشتم .سایر همکارانم هم مثل من اضافه بر نداشتن .گویا قصدشون اینه که معلم ها از اجبار به معلم تمام وقت رو بیارن وگرنه چگونه میتونن حقوق تمام وقتها را به موقع پرداخت کنن ولی حق التدریس را فراموش کنن؟!!
Iran (Islamic Republic of)
A.a.m.rad
۱۱:۵۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
بخدا اینقدر به زن بچه ام گفتم ندارم دیگه خجالت می کشم.چندروز پیش سر خرید مدرسه پسرم بهم گفت معلم دو ریالی.هرروز صبح از خانه میزنم بیرون غروب پام نمیاد برم خونه
Iran (Islamic Republic of)
.h
۰۸:۱۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
باسلام محضر اساتید محترم شاغل درمدارس. باطلاع برسانم بااین نگاهی که برنامه وبودجه به آموزش پروش داره هیچ امیدی به بهبودی وضع نیست.اشتباه کردیم وبعد سی سال متوجه شدیم که اونایی که سرکارند،سرکارند.برین دنبال یه شغل دیگر.بدرود. فوق لیسانس با۳۰سال سابقه
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۸:۱۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
این پست گرفتنها برای چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
اموزش‌وپرورش‌ایران‌یک‌وزیر‌می‌خواهد‌مثل‌کرباسچی‌وبس
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۰۱:۵۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
وای به حال اونایی که جدیدا وارد آموزش و پرورش میشن فامیلای من که وضع منو میبینن دیگه نمیذارن بچه هاشون برن معلم بشن به خدا اگه از اول میرفتیم دست فروشی میکردیم هم خودمون هم بچه هامون وضع بهتری داشتن تازه یه میرن حق التدریس میشن واقعا ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
تواین همه کار وشغل یه اداره دیگه رو اسم بیارید که از بدبختی کارمنداش بگن وقت مسئولین اموزش پرورش هستن که اسم کارمندشون رو زبانزد خاص وعام کردن کاری کردن که مهمونی هم بریم فامیل از حقوق عقب افتادمون میپرسن اقا ما شاید نخواهیم کسی از وصع زندگیمون بدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
قرار بود این هفته اضافه تدریسا بدن ولی همش وعده ،چقد باید انتظار بکشیم،از اذر ۹۷ طلب داریم بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
راهش اینه اضافه کارنگیریم بریم دنبال کاردیگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
اموزش پرورش هیچ وقت درست نخواهد شد باید بسوزیم و بسازیم. خدا لعنت کنه اونایی که سنگ اندازی میکنند و وعده های دروغین میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
زیر ساختار اموزش وپروش خراب به طور کلی از معاون ها ورییس های استفاده می کنند که خود هیچ تفکر سازنده ندارند مثلا اگر خواستی تابستان با یکی از این ها کاری داشته باشی یا بلد نیست جواب قانع کننده بده یا اقا در مرخصی می باشد ... لذا اموزش و پرورش یک مدیر انقلابی و جوان که بتواند مدیرهای نالایق را ازاین وزرات حذف کند تا زمانی این آقایون از داخل باشند همین که هست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۱۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
من امسال ورودی دانشگاه فرهگگیانم.ینی نا امید شدم وقتی نظرات رو دیدم
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۶:۵۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
من که اگر اوایل خدمتم بود آموزش وپرورش را رهامیکردم ولی افسوس که ۴تا ۵سال دیگه ندارم شدیم مهره سوخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
از ماست که بر ماست آموزش و پرورش شده بازیچه دولت و مجلس
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
ازیک طرف اضافه کارگرفتی پرداخت نمیکنن ازطرف دیگه ضامن شدی طرف اقساطش رو نمیده واز حساب من یک سوم حقوق طبق حکم برداشت میشه بخدا به فکر ما نیستن فقط موقعی که اول مهر میشه وکلاسا معلم ندارن مرتب تماس می گیرن و میگن بیا اضافه کاری بگیر وگرنه اولیا معترض میشن و یا فقط به درد ضمانت می خوریم و موقعی که وام گیرنده اقساطش رو نمی ده به راحتی ازحقوق معلم برداشت می کنن بخدا چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
یک معلم
۱۲:۴۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
برای نابودی یک جامعه کافیست معلمان را تحقیر ودر سختی وبدبختی نگهداری انگاه خود به خود ان جامعه به سمت ضدارزشها حرکت کرده ودانش اموزان هم چون اوضاع واحوال معلمینشان را دیده کاملا از درس وتحصیل سرخورده وبه سمت پول پرستی سوق پیداکرده وان می شود که الان در جامعه می بینیم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
فقط وعده الکي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
چه فرقی بین دکتر آموزش و پرورش و دکتر آموزش عالی وجود دارد که دومی سه برابر اولی حقوق میگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
اولی میخواد خمیرمایه انسانیت رو بسازه و اگر بهش برسن افراد جامعه آگاه و دانا خواهند شد و حق و حقوقشون را مطالبه می‌کنن
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۲:۰۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
بیش از سی و سه سال حق التدریس و اضافه کار تو آموزش و پرورش داشتم در تمام این مدت هیچ وقت حق التدریس ها به موقع پرداخت نشد سوال اینه که اگر من معلم یک روز قسط بانکم را دیر پرداخت کنم بانک حق داره جریمه از من بگیره ولی آموزش و پرورش به راحتی شش ماه و بیشتر تاخیر پرداخت داره و نه حق الناس مطرح میشه نه ارزش پول ....... همین الان هم اگر پرداخت کنند به درد من نخواهد خورد....
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۴۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
سال ۸۸ باز نشسته شدم با ۷ ملیون طلب که گفتند دیون رفته ببینید اونپموقع پراید چند بود پول که دستم نگرفته خود مسوولان هم از اون سال تا حالا دیون طلب دارند ؟ ما باید به کی شکایت کنیم اضافه تدریس رو هم رها کردم چون مثل صدقه پول میدان با کلی منت و تبلیغ البته سال بعد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۴۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
آموزش وپرورش نهادی است که انتظار می رود افراد جامعه رو همه از لحاظ اخلاقی و دانش پرورش دهد ،اما انچه قریب به ۹سال است که ما از این دستگاه ظلم ،حق کشی بی عدالتی می بینیم چون که پارتی نداریم در تاریخ ۸۸/۷/۱۵مجلس برای آموزشیاران مصوبه داسته که ماده ۱۰_این قانون گفته دیپلمه ها در امور اداری ودفتری مدارس بکار گرفته شوند اما دستگاه در تاریخ ۸۹/۱۲آموزشیاران دیپلم را در سمت نظافتچی بکار گرفته که دیوان عدالت اداری در سال ۹۱اقدام دستگاه رو خلاف قانون تشخیص و ابطال کرده اما تعداد زیادی از همکاران با وجود داشتن مدرک کارشناسی همچنان خدماتی هستند حتی مدرک تحصیلی رو در حکم اعمال نمی کنند و مانع تبدیل وضعیت ما به آموزشی می شوند اخه این ظلم تاکی باید ادامه پیدا کند لطفا پیگیری کنید در شهر ما خانم ها نگهبان و سرایدار مدارس اند خانم های که چند سال آموزشیار نهضت بودند بخدا این خبر شایسته کشور نیست که در دنیا رسانه ای بشه لطفا به حرمت رهبر پیکیری کنید ۹ساله صبر کردیم دیگر کم آوردیم و به این باور رسیدیم که در برابر ظلم نباید سکوت کرد
Iran (Islamic Republic of)
بویر احمد
۱۱:۳۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
پول معلمان که کاملا روشن شد فرزندان و دامادهای مسئولین خیلی راحت به اسم وام بلا عوض میبرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
چرا هيچ کس به فکر ملعمان جامعه نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
خیال خودم رو راحت می کنم دیگه حق التدریس نمی گیرم بجاش شیفت مخالف می رم مسافر کشی یا یه کاردیگه انجام می دم چه لزومی داره که اضافه کاربگیرم .حدود ۱۰سال اضافه کرگرفتم به جایی نرسیدم خیلی هم سخت گذشت .مسئولین انگار متوجه نیستن که چه قدر درس دادن مخصوصا ابتدایی با ۴۰نفردانش آموز سخت هست .حداقل پول بنزینمون رو بدن بخدا مسئولین درست موضوع رو درک نکردن وگرنه اینجور همیشه برای پرداخت مطالبات تاخیر چندین ماهه نداشتن .
آخرین اخبار