فلاحت پیشه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سازمان ملل موظف به دفاع از حقوق ایران است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ایران از اولین اعضا سازمان ملل است و حق عضویت پرداخت می‌کند؛ این سازمان موظف به دفاع از حقوق تهران است.

سازمان ملل موظف به دفاع از حقوق ایران استحشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تعلل در صدور ویزا برای هیئت مقدماتی رئیس جمهور کشورمان در سفر به نیویورک، گفت: راحت‌ترین کار لغو سفر هیئت ایرانی به نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل است.

او در ادامه افزود: تعلل در صدور ویزا از سوی واشنگتن برای هیئت ایرانی نباید صورت می‌گرفت و اکنون جمهوری اسلامی ایران باید از حق خود در سازمان ملل دفاع کند؛ ایران از اولین کشورهایی است که در این سازمان عضو شده و در حال حاضر هم حق عضویت پرداخت می‌کند؛  این سازمان موظف به دفاع از حقوق ایران است.

فلاحت پیشه درباره اینکه ایران از چه طریق و با طرح چه موضوعی می‌تواند از حقوق خود در برابر کارشکنی واشنگتن در صدور ویزای هیئت مقدماتی ایران دفاع کند، بیان کرد: ما از طریق معاهده مقر می‌توانیم از حق خود دفاع کنیم. بنده پیش تر پیش بینی کرده بودم که احتمال سرپیچی ایالات متحده از این معاهده وجود دارد؛ هیئت  ایران در سازمان ملل متحد و دفتر حقوقی ریاست جمهوری وزارت امور خارجه آمادگی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آمریکا موظف به صدور ویزا برای هیئت ایرانی است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره معاهده مقر تصریح کرد: طبق معاهده مقر، آمریکا به هیچ وجه حق اعمال سیاست های ملی خود را بر این معاهده ندارد. این معاهده وظیفه میزبانی واشنگتن از هیئت‌های خارجی را به عنوان یک تعهد گوشزد می‌کند.

او ادامه داد: ایالات متحده زمانی که نیویورک را به عنوان مقر سازمان ملل متحد معرفی کرد، تعهد داد که هیچگونه مزاحمتی برای هیئت های دیپلماتیک ایجاد نکند.

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: تنها در صورتی که مقامات دیپلماتیک کشورها ذیل اساسنامه رم ۱۹۹۹ که بر اساس  icc و دیوان بین المللی کیفری شکل گرفته است مجرم باشند، ایالات متحده آمریکا می‌تواند از صدور ویزا برای آنها ممانعت کند؛ اما این موضوع در مورد هیچ کدام از افراد هیئت همراه رئیس جمهور کشورمان مطرح نیست.

فلاحت پیشه در پایان با اشاره به کارشکنی آمریکا در صدور ویزای هیئت مقدماتی رئیس جمهور کشورمان در سفر به نیویورک، تاکید کرد: ایران می‌تواند در سازمان ملل و معاونت حقوقی وزارت امور خارجه این موضوع را مورد پیگیری قرار داده و از حقوق دیپلماتیک کشورمان دفاع کند؛ بعلاوه باید بلافاصله به سازمان ملل اعلام کند که اگر در اسرع وقت این مشکل حل نشود و ضمانت عملی هم به ایران ندهند، تهران به عنوان اولین اقدام نباید حق عضویت خود را در سازمان ملل پرداخت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار