اولین تاثیرات تحریم هوآوی توسط آمریکا؛

پرچمداران جدید هوآوی بدون برنامه‌های گوگل عرضه شدند/ آیا گوشی‌های هوآوی ارزش خرید دارند؟

با معرفی سری میت ۳۰ هوآوی بدون برنامه‌های گوگل، اولین تاثیر تحریم‌های آمریکا بر روی محصولات این شرکت نمایان شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت چینی هوآوی از سال‌های دور به عنوان یکی از برجسته‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی در جهان، مطرح بود، این شرکت در مناطق بسیاری از جمله خاورمیانه و ایران، به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تامین لوازم و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی شناخته شده و با رشد هوآوی در سال‌های اخیر، قراردادهای این شرکت در حجم بالا با کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی گسترش پیدا کرده است. هوآوی از چند سال پیش تصمیم گرفت تا به بازار پرسود تلفن‌های هوشمند نیز وارد شود و از ظرفیت موجود در کارخانه‌های چین برای مطرح شدن خود استفاده کند، نرخ ارزان کارگر در چین و وجود زیرساخت‌های لازم برای تولید انبوه در این کشور، موجب شد تا هوآوی بتواند محصولات بسیار باکیفیت و جذابی را همراه با قیمت‌های ارزان و مقرون‌به‌صرفه وارد بازار کند. در ابتدا الگوبرداری از مدل‌های سامسونگ و اپل و در ادامه استفاده از ذوق مهندسان چینی برای ساخت تلفن‌های هوشمند اختصاصی و متفاوت، حال هوآوی را به یکی از برترین تولیدکنندگان تلفن همراه در جهان نیز تبدیل کرده است.

این شرکت در سال گذشته فروش فوق‌العاده‌ای داشت و عرضه مدل‌های پرطرفدار پی ۲۰ و میت ۲۰ به هوآوی کمک کرد تا بتواند از نظر فروش شرکت اپل را پشت‌سر بگذارد و به رتبه دومین فروشنده برتر تلفن‌همراه در جهان تبدیل شود. این رشد روزافزون و ناگهانی هوآوی، یک تهدید جدی برای سامسونگ و اپل محسوب می‌شد، از طرفی این شرکت به طور جدی در بخش تجهیزات مخابراتی نیز تولیدات خود را افزایش داد و تامین تجهیزات مخابراتی بسیاری از کشور‌های جهان را به عهده گرفت.

پرچمداران جدید هوآوی بدون برنامه‌های گوگل عرضه شدند/ آیا گوشی‌های هوآوی ارزش خرید دارند؟

اما این روند در سال جاری با یک چالش بسیار بزرگ روبه‌رو شد، آمریکا ادعا کرد که تجهیزات ارتباطاتی هوآوی قابلیت جاسوسی دارد و این شرکت با دولت چین در زمینه سرقت اطلاعات، همکاری می‌کند، دولت آمریکا تاکنون نتوانسته این ادعا را ثابت کند و چینی‌ها هم به هیچ وجه زیر بار این اتهام نمی‌روند، در هر صورت بعید به نظر می‌رسد که اتهامات وارد شده از طرف دولت آمریکا جدی باشد و در واقع هدف این کشور ضربه زدن به یکی از برترین شرکت‌های چینی است. جنگ تجاری چین و آمریکا دیگر بر هیچکس پوشیده نیست، افزایش قیمت اپل در چین موجب شد تا فروش این شرکت در چین به شدت کاهش پیدا کند و آمریکا نیز از این طریق به دنبال تلافی بود، در هر صورت آمریکا، هوآوی را تحریم کرد و ارتباط این شرکت چینی با تمامی شرکت‌های آمریکایی قطع شد. این اتفاق یه ضربه بزرگ برای هوآوی بود، زیرا تعداد زیادی از تامین‌کنندگان این شرکت، برندهای آمریکایی بودند، از طرفی خود شرکت‌های آمریکایی نیز مشتری بزرگی مانند هوآوی را از دست دادند و این مورد موجب شد تا صدای اعتراض خود را به دولت آمریکا برسانند. اما این اتفاق باعث تغییر تصمیم دولت ترامپ نشد و حال هیچ ارتباطی میان هوآوی و شرکت‌های آمریکایی وجود ندارد، تجهیزات مخابراتی هوآوی که پیشتر در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته بودند نیز در حال جایگزینی با تجهیزات جدید هستند.

پرچمداران جدید هوآوی بدون برنامه‌های گوگل عرضه شدند/ آیا گوشی‌های هوآوی ارزش خرید دارند؟

تحریم آمریکا چه معنی برای هوآوی دارد؟

اولین و مهم‌ترین ترکش این اتفاق روز گذشته نمایان شد، جایی که هوآوی سری پرچمدار جذاب میت ۳۰ را بدون نرم‌افزار‌های گوگل معرفی کرد، این شرکت جدیدترین لپ‌تاپ خود را نیز با سیستم‌عاملی برپایه لینوکس عرضه خواهد کرد.

در حال حاضر هوآوی نمی‌تواند برای تامین قطعات سخت افزاری با شرکت‌هایی مانند کوالکام یا اینتل همکاری داشته باشد، از طرفی سیستم عامل ویندوز که محصول مایکروسافت است نیز دیگر در محصولات هوآوی دیده نخواهد شد، از همه مهم‌تر، اندروید و نرم‌افزارهای محبوب گوگل مانند پلی‌استور، جی‌میل، گوگل مپ و یوتوب هستند که دیگر در تلفن‌های هوشمند هوآوی جایی ندارند.


بیشتر بخوانید: بررسی اندروید ۱۰؛ با ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدترین نسخه اندروید آشنا شوید


راه حل هوآوی چیست؟

هوآوی برای جبران این خسارات از نظر سخت افزاری باید به خود اتکا کند و از نظر نرم افزاری به سراغ تولیدات غیر آمریکایی برود، به همین جهت لپ‌تاپ‌های جدید این شرکت با سیستم عاملی جدید که برپایه لینوکس است عرضه خواهند شد، این اتفاق تا حد زیادی به فروش این لپ‌تاپ‌ها ضربه خواهد زد زیرا لینوکس به هیچ وجه، محبوبیت ویندوز را ندارد. این موضوع به خصوص برای تامین نرم افزارهای مورد نیاز که برای ویندوز موجود و برای لینوکس ناموجود است، به شدت آسیب زننده خواهد بود.

پرچمداران جدید هوآوی بدون برنامه‌های گوگل عرضه شدند/ آیا گوشی‌های هوآوی ارزش خرید دارند؟

از طرفی برای تلفن‌های هوشمند هوآوی که در حال حاضر به اصلی‌ترین بخش این شرکت تبدیل شده، اوضاع متفاوت است، هوآوی شاید بیخیال بخش لپ‌تاپ‌های خود بشود، اما بخش موبایلی این شرکت که حال به بلوغ کافی رسیده، غیر قابل چشم پوشی است و قطعا هوآوی به این آسانی‌ها حاضر نیست تا این بخش و بازار گسترده جهانی آن را از دست بدهد. خبر خوب برای هوآوی آن است که این شرکت می‌تواند از سیستم‌عاملی برپایه اندروید استفاده کند، اندروید یک سیستم عامل متن باز است و ساخت سیستم عامل‌های مشابه و جایگزین آن، کار دشواری محسوب نمی‌شود، اما دو چالش اصلی پیش رو این شرکت در وهله اول بروزرسانی‌های امنیتی گوگل است که به طور اختصاصی برای اندروید عرضه می‌شود و در مرحله دوم به نرم افزارهای اختصاصی گوگل که دیگر در محصولات هوآوی دیده نخواهد شد ارتباط دارد.

سری میت ۳۰ هوآوی با سیستم عامل اندروید عرضه شدند، اما به نرم افزار‌های گوگل مجهز نیستند، هوآوی برای جایگزینی پلی‌استور از فروشگاه نرم افزاری appgallery و سرویس موبایلی هوآوی با نام HMS استفاده می‌کند. البته این برنامه‌ها تا حدودی جایگزین مناسبی هستند و نزدیک به ۴۰۰ میلیون کاربر دارند، از طرفی تقریبا تمام برنامه‌های مورد نیاز در آن‌ها یافت خواهد شد.

پرچمداران جدید هوآوی بدون برنامه‌های گوگل عرضه شدند/ آیا گوشی‌های هوآوی ارزش خرید دارند؟

آیا تلفن‌های هوشمند هوآوی را خریداری کنیم؟

در اینجا ذکر چند نکته لازم است، در حال حاضر تمامی مدل‌های هوآوی و آنر در بازار، به سیستم عامل اندروید و برنامه‌های گوگل مجهز هستند، به دلیل آن که تحریم‌های آمریکا علیه هوآوی به تازگی ثبت شده، شامل مدل‌های قدیمی این شرکت نمی‌شود، بنابراین سری میت ۳۰ و تمامی مدل‌هایی که بعد از آن معرفی و عرضه می‌شوند، بدون نرم افزار‌های گوگل خواهند بود. با توجه به این موضوع می‌توانید با خیالی آسوده مدل‌های فعلی هوآوی موجود در بازار را خریداری کنید.

پرچمداران جدید هوآوی بدون برنامه‌های گوگل عرضه شدند/ آیا گوشی‌های هوآوی ارزش خرید دارند؟

نکته بعدی آن است که در حال حاضر مدل‌های جدید هوآوی مانند سری میت ۳۰ نیز از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند، اما دیگر لاینسس نرم افزار‌های گوگل (gms) را نخواهند داشت، به این ترتیب تمام برنامه‌های گوگل از‌جمله گوگل کروم، گوگل مپ، جیمیل، گوگل درایو، گوگل فوتو، گوگل موزیک، پلی گیمز و از همه مهم‌تر، پلی استور، در مدل‌های جدید هوآوی جایی ندارند.

هوآوی ممکن است به زودی سیستم عامل اختصاصی خود با نام هارمونی را برای تلفن‌های هوشمند این شرکت آماده کند، این شرکت به دنبال آن است که سیستم عامل هارمونی که شباهت زیادی به اندروید دارد را با امنیت و یکپارچگی منحصر‌به‌فردی ارائه دهد.

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد محصولات فعلی هوآوی مشکلی از نظر سیستم عامل یا برنامه‌های اندرویدی ندارند، اما اگر می‌خواهید سری میت ۳۰ یا مدل‌های آینده هوآوی را خریداری کنید، باید قید برنامه‌های گوگل را بزنید، مرورگر و دیگر برنامه‌های گوگل تا حدود زیادی قابل جایگزینی هستند، اما جای خالی پلی استور که حالا میلیون‌ها نرم افزار و کاربر دارد، بسیار آزار دهنده خواهد بود، همچنین برخی از بازی‌ها بدون سرویس پلی گیمز کار نخواهند کرد، به این ترتیب باید نسبت به این موضوع نیز آگاه بود.

پرچمداران جدید هوآوی بدون برنامه‌های گوگل عرضه شدند/ آیا گوشی‌های هوآوی ارزش خرید دارند؟

قضاوت در مورد امنیت مدل‌های آینده هوآوی در حال حاضر کار دشواری است، اما در فعلا که حتی سری میت ۳۰ از اندروید بهره می‌برد، به نظر می‌رسد که از نظر امنیتی مشکلی مدل‌های هوآوی را تهدید نمی‌کند، اما شاید در آینده مدل‌هایی با سیستم عامل هارمونی عرضه شوند که باید در همان زمان در مورد امنیت آن‌ها صحبت کرد.

 

گزارش از عبدالله مطیع

انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم ، هوآوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Azerbaijan
ناشناس
۱۷:۰۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
اين صنعت كه از ساخت موشك پيشرفته تر نيست، چرا ما مديريتمونرو درست نميكنيم كه خودمون بسازيم. هوش ايرانى كجا و هوش كره و چين كجا، چرا اونها بسازن ما نه؟! اون موقع هم ميشه جلو واردات رو گرفت و هم كار زياد برا جوانها درست كرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
((تامین نرم افزارهای مورد نیاز که برای ویندوز موجود و برای لینوکس ناموجود است)) .... کی همچین چرندیاتی رو‌گفته ؟؟؟؟
بجای هر نرم افزار ویندوزی که‌بگید من ده تا لینوکسی بهتر از اونو براتون میارم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۳۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
اگر میدونستید google play service چه جاسوسی هست همه گوشی هواوی می خردید
Iran (Islamic Republic of)
emad bam
۱۵:۲۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
چه ربطی به ..ارزش خرید داره..چهار تا برنامه گوگله که اونا رو هم راحت میشه از هزار طریق نصب کرد رو گوشی..چی از ارزش گوشی کم نمیکنه..فقط به صورت پیش فرض روی گوشی از کارخانه نصب نیستن برنامه ها گوگل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
خیر
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۲:۳۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
قران میگه ومکرو ومکرالله والله خیر الماکرین.حالاامریکادیگران روتحریم میکنه فکرمیکنه کشورها شکست میخورن وبیان بهش باج بدن اماهمین تحریم هاباعث میشه کشورها قوی وقویتر بشن وروپای خودشون بیستن بشرط اینکه عاشق وطنت باشی وبرای پیشرفتش تلاش کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
دقیقا مثل مسئولین کشور ما که ازبس عاشق وطنشون هستن که کارشون شده یا اختلاس کردن یا بر سر منافع سوریه و الجزایر و میانمار شعار دادن و پول خرج اونها کردن
Iran (Islamic Republic of)
امییییییر
۱۰:۱۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
لطفا اصلاح شود ؛
تحدید غلط است
تهدید املا درست میباشد
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۰:۰۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
حالا نباشن چه فرقی میکنه... علم داره پیشرفت میکنه و ماهم از شرق خریداری میکنیم نه غرب... نه غربی که همیشه صدای مرگ بر آمریکا‌ داریم و مرگ بر انگلیس... ما باید پشتوانه همدیگه باشیم نه غرب که همش تو فکر نابودی ایران هست... من پشتوانه هوآوی میشم حتی اگر این قابلیت‌ها رو از دست داده باشه ولی میدونم جایگزینی داره براش هوآوی و سریع عرضه میشه اون قابلیتها
Iran (Islamic Republic of)
Sh
۱۸:۱۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
جوری میگه من از هواوی حمایت میکنم انگار داره از تولید ملی حمایت میکنه
آخرین اخبار