سخنگوی وزارت امور خارجه عراق تصریح کرد؛

هر نوع جنگی در منطقه عواقب وخیمی دارد/ تحولات غرب آسیا بر عراق تاثیر می‌گذارد

احمد الصحاف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره بر لزوم دوری از جنگ و حفظ صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون الجزیره، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، هشدار داد هر نوع جنگی در منطقه، عواقب وخیمی به همراه خواهد داشت.

احمد الصحاف در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی، درباره مخالفت عراق با پیوستن به ائتلاف دریایی به فرماندهی آمریکا گفت: دیدگاه وزارت امور خارجه عراق در برابر شرایط فعلی، تاکید بر حمایت از اقدامات برای آرام کردن اوضاع و حفظ ثبات و توازن در منطقه است. به ویژه که منطقه در آخرین مراحل مبارزه با باند‌های تکفیری داعش در عراق و سوریه قرار دارد. تلاش‌ها برای برقراری ثبات در منطقه به حمایت، همکاری و هماهنگی همه طرف‌های تاثیرگذار نیاز دارد. عراق نظر خود را در مخالفت قاطع با پیوستن به هر نوع ائتلاف نظامی که ماموریت آن تامین امنیت دریانوردی در آبراه‌ها در خلیج فارس است، اعلام می‌کند. مخالفت عراق زمانی تشدید می‌شود که بدانیم رژیم صهیونیستی هم عضو این ائتلاف خواهد بود. ما احساس می‌کنیم تشکیل چنین محور نظامی، برای منطقه و اوضاع امنیتی و سیاسی آن، فقط پیچیدگی‌های بیشتر به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: عراق از اقدامات برای آرامش و گفت‌وگو حمایت می‌کند و میدان تبادل پیام‌های انعطاف پذیر با همه طرف هاست. عراق با استناد به دیدگاه ملی خود بر لزوم حفظ دستاورد‌های عراق در طول ۴ سال گذشته تاکید دارد. عراق توانست بر گروه تروریستی داعش پیروز شود و امنیت و آشتی ملی را در کشور برقرار و از تنگنای شدید اقتصادی عبور کند. دیپلماسی عراق هم موفق شد تلاش‌های بین‌المللی را در کمک به عراق علیه گروه تکفیری داعش، بسیج کند. دیدگاه عراق آن است که از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد تا طرف تاثیرگذاری در تماس و هماهنگی به منظور تقویت فضای مناسب برای هر نوع گفت‌وگوی مشترک با هدف کمک به کاستن از بحران در منطقه باشد.

الصحاف افزود: ما به خوبی درک می‌کنیم که نقش عراق امروز یک نقش محوری است و مفهوم امنیت یک مفهوم یکپارچه است و نمی‌توان آن را بخش بخش کرد. تحولات منطقه بر عراق تاثیر می‌گذارد. ما می‌خواهیم دستاورد‌های ملی عراق را حفظ کنیم و امیدواریم منطقه با امنیت و ثبات باشد. حمایت از اجرای برنامه دولت عراق ۲۰۲۲ مستند به تقویت جایگاه بین‌المللی عراق به ویژه در سطح منطقه است. عراق خواهان شراکت‌های راهبردی متعدد در چارچوب همکاری‌های متنوع اقتصادی است تا زمینه ادغام مناطقی که بیشترین آسیب را از داعش دیدند، در جامعه عراق فراهم شود. باید ثبات منطقه حفظ شود که برای ملت‌های منطقه هم تاثیر خواهد داشت.

وی درباره موضع عراق در برابر احتمال وقوع جنگ در منطقه، خاطر نشان کرد: بدون شک، ما هر نوع جنگ احتمالی در سطح منطقه یا هر نوع برخوردی را دارای عواقب بسیار وخیم می‌دانیم. برای همه طرف‌ها در منطقه، موضوع آسانی نخواهد بود. عراق به تازگی از جنگ شدید با گروه تکفیری داعش خارج شده است و ما می‌خواهیم دستاورد‌های ملی خود را حفظ کنیم. توسل به گزینه‌های سیاسی در چارچوب مذاکره، گفت‌وگو، همکاری و هماهنگی دائم با همه طرف ها، به شکل‌گیری نگاه انعطاف‌پذیر در دولت عراق کمک می‌کند. ما در وزارت امور خارجه عراق، با همه دوستان و شرکای خود، دیدگاه‌هایمان را به اشتراک می‌گذاریم که مبتنی بر تاکید بر لزوم ایجاد راه حل‌های انعطاف‌پذیر و تقویت کانال‌هایی برای گفت‌وگو و مذاکره به منظور دور نگه داشتن منطقه از هر نوع درگیری احتمالی است که برای هیچ طرفی، چیزی جز خسارت‌های بیشتر نخواهد داشت. ما معتقدیم منطقه تحمل آغاز درگیری جدید را در شرایط فعلی، ندارد. باید توانایی‌های ملت‌های منطقه را تقویت کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
امریکا دنبال صفر کردن نفت عربستان در منطقه با این سیاست هایش است.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۰۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
نقش کلیدی عراق برای فشردن و شکستن گردن آمریکا و اروپا و عربستان و متحدان جاهل ائتلاف کننده با عربستان در "جنگ یمن" کلید خورده و شروع شده: "اگر صحیح باشد که عربستان با خرید نفت عراق میخواهد جبران فروش تعهدات نفتی خودش به مشتریانش را رقم بزند." اگر این خبر درست باشد همآنهائی که با همدستی همدیگر باعث نابودی زیرساخت های عراق شدند و تلفات انسانی گسترده به پیکره اقتصادی و مردمی و اجتماعی.....عراق وارد ساختند رهبران سیاسی عراق اگر هوشمندانه و با زیرکی در گرفتن دلارآمریکا و بیرون کشیدن آن از خزانه داری کل و بانک مرکزی آمریکا توسط عربستان(کسب دلارآمریکا درقبال نفت و گاز) و با اتحاد بانکهای مرکزی سوریه و لبنان و ترکیه و روسیه و چین و ایران در یک چرخش اعتباری بانکی و فنون فنی بین این بانکهای مرکزی در کشورهائی که همه اغلب هم مورد تهدیدهای آمریکا در تجارت و اقتصاد و هم مورد تحریمهای آمریکا بوده اند با چنان روشی فنی و تجاری و اقتصادی بلائی بر سر عربستان و آمریکا و اروپا میتوانند بیاورند که با چالشهای جدی اقتصادی در "قیمت دلار و یورو" مواجه شوند این "فرصت طلائی" که عربستان از طریق عراق برای مشتریانش نفت تامین کند "عصری طلائی" است که خداوند به عراق اعطا کرده تا هرچه در جنگ نیابتی از عربستان و امارات و آمریکا و اروپا ضربه خورده در همین زمان و "فرصت کوتاه طلائی تعمیرات و بازسازی تاسیسات نفتی شرکت آرامکو" تامین و جبران صدمات کند با عنایت به اینکه روسیه و چین نیز هم عضو شورای امنیت هستند و هم از حق WTO برخوردارند.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
همینطوره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۰۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
نقش کلیدی عراق برای فشردن و شکستن گردن آمریکا و اروپا و عربستان و متحدان جاهل ائتلاف کننده با عربستان در "جنگ یمن" کلید خورده و شروع شده است.
آخرین اخبار