روس‌ها علت ایجاد حفره در ایستگاه فضایی بین‌المللی را کشف کردند

نوعی اختلال در عملکرد ایستگاه فضایی بین‌المللی سبب شد تا فضانوردان به وجود یک حفره ناشناخته در بدنه ایستگاه فضایی پی ببرند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوریگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان روسی اعلام کرده‌اند علت و منبع ایجاد حفره با مته در بدنه داخلی ایستگاه فضایی بین‌المللی را می‌دانند، اما به دلایل محرمانگی، از افشای علت آن خودداری می‌کنند.

افت فشار در بدنه ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ بر اثر وجود حفره روی داد که البته فضانوردان ایستگاه فضایی با شناسایی سریع موفق شدند با استفاده از نوعی چسب به سرعت حفره را ترمیم کنند.
 
برای شناسایی محل دقیق حفره و شناسایی اینکه حفره داخلی است یا خارجی، فضانورد روسی یک پیاده‌روی فضایی خارج ایستگاه فضایی انجام داد و محل حفره داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی شناسایی شد.

روس‌ها در آن زمان از بیان اطلاعات بیشتر درباره علت وجود حفره خودداری کردند و اکنون علت دقیق بروز آن شناسایی شده است.
 
مدیر ناسا، جیم بریدن استاین Jim Bridenstine اعلام کرده است برای شناسایی دقیق علت ایجاد حفره با رئیس آژانس فضایی روسیه، دیمتری روگوزین Dmitry Rogozin دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

این حفره ۲ میلی‌متر قطر داشت و به گفته کارشناسان به وسیله یک مته ایجاد شده است و افزون بر افت فشار، سبب نشت هوا در محفظه مداری ایستگاه فضایی بین المللی Soyuz MS-۰۹ شده است.

از زمان بازنشستگی شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ برای نقل‌وانتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی از کپسول فضایی سایوز روسی استفاده می‌شود که در سال ۲۰۱۸ در جریان اتصال آن به ایستگاه فضایی، افت فشار در اثر وجود حفره در آن شناسایی شد.
بیشتر بخوانید: منتخب تصاویر ایستگاه فضایی بین المللی از زیبایی‌های زمین

با توجه به اتصال طولانی مدت کپسول به بدنه ایستگاه فضایی در آن زمان، برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال خرابکاری و تخریب عمدی بدنه کپسول فضایی مطرح شد.

مقام‌های ناسا در سال ۲۰۱۴ دو قرارداد بسیار گرانقیمت با دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ امضا کردند تا آنها نسل جدید کپسول‌های فضایی برای سفر به فضا به ویژه اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی را طراحی کنند.

اوایل سال میلادی جاری، شرکت اسپیس ایکس موفق به آزمایش کپسول فضایی بدون سرنشین کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی شد، اما به دلیل بروز نقص‌های فنی مختلف، کارشناسان اعلام کردند پرتاب کپسول سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی تا اواخر سال میلادی جاری یا حتی اوایل سال آینده امکانپذیر نخواهد بود و به آزمایش‌های دقیق‌تر نیاز است.
 

از اوایل سال ۱۹۹۰ آژانس فضایی روس کاسموس و ناسا در ساخت و نگهداری ایستگاه فضایی بین‌المللی مشارکت دارند. حتی وجود یک حفره و یک خرابی کوچک درون ایستگاه فضایی می‌تواند سبب آسیب شدید بدنه ایستگاه فضایی، افت فشار و اکسیژن و به خطر افتادن جان فضانوردان و سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی شود که اکنون لقب گران‌ترین وسیله دست ساخته توسط بشر با قیمت تمام شده ۱۰۰ میلیارد دلار را دارد.

منبع:Space
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار